Een neus voor de beste experience

Rode Neuzen Dag hoeft geen introductie. Een grootse actie om geld in te zamelen voor projecten die jongeren mentaal sterker maken. De uitstraling in de media zat al goed, wij hebben hen digitaal nóg sterker gemaakt.

Rode Neuzen Dag 2019

Rode Neuzen Dag & Digiti

Alle Rode Neuzen in dezelfde richting

Ondertussen is het al de vierde editie van Rode Neuzen Dag in Vlaanderen. Voor deze editie namen we hun acties van de voorgaande jaren onder de loep en bekeken kritisch wat diende verbeterd te worden: gebruiksgemak voor eenieder en een overzichtelijk en volledig dashboard om het financieel en logistiek overzicht te houden. Alle input vergaarden we tijdens een intens Discovery traject van 8 workshops op 10 dagen tijd.

Meten is weten! Eerst en vooral luidde de vraag om cijfers duidelijker weer te geven via dashboards: hoeveel acties worden er opgezet in totaal, én ook per regio? Hoeveel goodies zijn er gekocht via de webshop? Hoeveel is er al gestort per actievoerder en hoeveel goodies hebben zij op hun beurt verkocht van wat ze hebben aangekocht? Dat en nog zoveel meer cijfermateriaal moest je kunnen terugvinden op de dashboards.

Daarnaast moeten gebruikers vlotter een actie kunnen opzetten, deelnemen… Eén en ander werd opnieuw uitgedokterd om een vloeiende online beleving te garanderen. Dit doe je niet alleen voor de fun, het is een investering in de toekomst. Onze aanpak is dan ook modulair, zodat we stapsgewijs verder kunnen optimaliseren tijdens de volgende edities. 

Ben je benieuwd naar het hele traject dat we samen met DPG Media en Belfius hebben afgelegd? Lees hier het volledige Discovery Traject.

 

Rode Neuzen Digital Discovery

Design fase

Go with the flow

Tijdens de design fase draaide het allemaal om de juiste user flows. Hoe navigeert de bezoeker doorheen de website? Hoe kan de website tot betere conversies leiden? Hoe creëren we de beste gebruikservaring?

Zo hebben wij bijvoorbeeld de registratie flow om een actie in te dienen onder handen genomen naar analogie met de uitstekende flow van booking.com. Wanneer je vandaag een actie indient op de Rode Neuzen Dag website, zal je eerst je actie kunnen beschrijven en nadien je account aanmaken, net zoals je bij booking.com eerst je reis vastlegt en nadien je een account aanmaakt. Bezoekers willen in eerste instantie die actie registreren of die reis boeken. Je gaat hen dan toch niet vervelen met eerst wat persoonlijke info te vragen? De kans dat ze dan afhaken, is groter.

Daarnaast hebben we ook het hele proces van geld storten onder de loep genomen. Als je nu goodies bestelt als actievoerder, betaal je maar een klein deel van de totale waarde van die goodies. Je betaalt eigenlijk een voorschot. Wanneer je dan later al je goodies hebt verkocht en het geld stort, berekent de widget automatisch het bedrag dat je nog moet storten met het voorschot afgetrokken. Voordien moest de gebruiker dit zelf eerst nog berekenen. 

Dit is een greep uit de vele user flows die we hebben uitgetekend om de gebruikservaring naar een hoger niveau te tillen. 

 

Development fase

Automatisatie maakt de handen vrij

Zoals eerder aangehaald was Dashboarding enorm belangrijk. Wat voorheen alleen in Excel sheets werd bijgehouden, is nu in een tool gegoten die zowel data van de website, alsook informatie van externe platformen verwerkt en weergeeft op een overzichtelijke en transparante wijze. Zo kan je eenvoudig zien in welke provincies de meeste acties worden gevoerd, hoeveel actievoerders nog moeten storten, welke goodie het meeste is verkocht, …. Met al die gegevens, kan je de juiste analyses maken en conclusies trekken.

Meer weten over dashboarding? Lees onze blogpost over “Dashboarding done right: Tips & Tricks om jouw data correct te visualiseren”

Verder zijn er achterliggend een hele hoop processen geautomatiseerd zodat er handen vrijgemaakt konden worden om te focussen op andere zaken. Een mooi voorbeeld is de automatische koppeling naar het boekhoudplatform. Elke bestelling en elke storting wordt automatisch geregistreerd en opgevolgd in de module van de boekhouding. Doordat de betalingen digitaal gebeuren, is er nu ook een automatische verificatie van die betalingen. 

Elke activiteit met betrekking tot het stockeren van voorraad, het picken, packen en verzenden van webshop bestellingen gebeurt via een fulfillment partner. Een automatische koppeling voorzien die de bestellingen doorstuurt naar de fulfillment partner, was ook hier onontbeerlijk.

De klant ‘ontzorgen’, is waar we voor staan. Met al deze automatisaties en koppelingen nemen we werk uit handen, waardoor zij tijd krijgen om te focussen op het grotere geheel van de actie.

Doe een donatie, start een actie of koop goodies via de Rode Neuzen Dag-website

Ja, ik wil graag steunen