Een optimaal e-commerce proces: van strategie tot marketing

Een goede webshop bouw je niet op één dag. Integendeel. Om je online shop écht te doen scoren heb je heel wat inspanning nodig. En daar begin je best op tijd mee. Wij doorlopen het hele proces, van strategie tot marketing. Zo zetten we je op ‘t juiste pad vanaf de eerste stap.

Je e-commerce strategie: voorbereiden en gaan

We zijn ervan overtuigd dat je dit vast al weet. Toch herhalen we het graag nog een keer. Hier loopt het namelijk maar al te vaak meteen fout. Voor eens en voor altijd: je hebt een strategie nodig. Altijd. Met een strategie weet je wat je doelstelling is, en hoe je daar geraakt.

Die strategie kun je heel beperkt houden, of net super gedetailleerd beschrijven. Als je er maar over nadenkt, en een duidelijk plan opstelt om je doelen te bereiken. Da’s dan ook de eerste stap. Je denkt na over waarom je precies je webshop opzet, en wat je precieze doelstelling is.

“Van een globale visie naar hapklare actiepunten: zo creëer je een KPI-gedreven webshop”

Dat vertaal je in concrete KPI’s (Key Performance Indicators). En dan maak je een kapstok. Aan elke KPI hang je een methode om dat doel te bereiken. Op basis daarvan creëer je een lijst met actiepunten. Die kapstok werkt dus als een globale planning. Met zo’n voorbereiding heb je altijd iets om naar terug te grijpen. Dat wil niet zeggen dat je er niets meer aan kan veranderen gaandeweg.

Wat staat er nog in je planning? De basics, zoals de doelgroep van je webshop (je buyer persona), de noden die je vervult, de buyer journey, en je positionering in de markt. Natuurlijk begrijp je zowel je eigen bedrijf als je klanten door en door, en weet je op welke manier je deze op elkaar kan afstemmen.

Ecommerce strategie

Digitaal design: meer dan een mooi plaatje

Op basis daarvan creëer je de look van je e-commerce site. Idealiter wordt jouw shop er eentje met een verhaal. Mooi en opvallend, maar ook gebruiksvriendelijk en conversiegedreven. Ahja, want uiteindelijk is er één ding dat telt: verkopen.  

Eerst bepaal je de look en feel van je webshop. Dat doe je met een moodboard, een spiek-sessie bij de concurrentie of vergelijkbare merken, en een stevige brainstorm. Je houdt daarbij natuurlijk rekening met de lopende trends, en de branding van je bedrijf.

“Design is meer dan een mooie look. De feel en gebruikerservaring zijn zeker zo belangrijk”

Daarnaast is het een absolute must dat je ook rekening houdt met de ervaring van je gebruikers wanneer ze op je webshop surfen. Een mooie website is één ding. Een duidelijke en gebruiksvriendelijke versie is nog iets anders. Gelukkig houdt een goede designer hier rekening mee. Die weet dat de eerste indruk alles is, en dat de ervaring cruciaal is in de totaalbeleving.

Lees ook: Zo creëer je de conversieboost die je webshop nodig heeft.

Webshop development: een verhaal van afweging

En als het design van je webshop helemaal op punt staat is het tijd voor de ontwikkeling. En ook dat is niet voor de poes. Een goed werkende site is snel, goed vindbaar en mobiel vriendelijk. Afhankelijk van het platform dat je kiest heb je meer of minder functionaliteiten. Elk platform is anders. Ook daar houdt je best rekening mee.

Webshp development e-commerce platformen

Er komt namelijk heel wat kijken bij een goed werkende webshop. Zo moet je niet alleen zorgen voor werkende knoppen en links, maar moet je bijvoorbeeld ook denken aan een gepast betalingssysteem, de integratie van het leveringsproces, je stockbeheer, … Heb je al een gewone winkel? Dan is het kassasysteem cruciaal. Doe eerst voldoende onderzoek over de mogelijke platformen, tools en plugins. Zo bespaar je jezelf achteraf heel wat werk.

“Voorbereiding is key. Alles hangt af van een degelijk plan.”

Het wordt nu dus nog maar eens duidelijk dat een goede voorbereiding cruciaal is. Je kiest namelijk een platform op basis van je strategie, en niet alleen op basis van prijs. Dat is slim, want zo ga je voor een systeem op jouw maat. Het gevolg is overduidelijk: meer succes op korte termijn. En wie wil dat nu niet

Doelgerichte marketing: acties om te knallen

Om je webshop écht goed te laten werken ga je nog een stapje verder. Je investering in een goed werkende webshop rendeert namelijk nog meer met een doordacht marketingplan. Eens de bal aan ‘t rollen is, werkt je webshop uiteindelijk voor jou, zonder dat jij er nog veel werk in hoeft te steken.

Ecommerce webshop marketing

Daarvoor grijp je opnieuw terug naar de voorbereiding. Wat was het precies dat je wil bereiken? Met gerichte marketingacties behaal je die doelstelling sneller dan ooit. Dat doe je met een uitgedacht plan. Een plan van contentverdeling, online advertising, e-mailmarketing, social marketing, retargeting … Alles wat voor jouw webshop een rol speelt in ‘t behalen van je doelen.

“Je webshop rendeert pas écht goed met een doelgericht marketingplan.”

En ook dan is ‘t tijd voor te testen. Je merkt al snel wat voor jou en je doelgroep werkt, en waardoor ze afhaken. Test verschillende types content, gebruik verschillende advertenties en stel een A/B test op voor je e-mails. Zo optimaliseer je alle marketingactiviteiten, voor het allerbeste resultaat.

Ziezo. Op die manier heeft jouw webshop gegarandeerd succes. Da’s een hele boterham, maar absoluut cruciaal om te slagen. Daarom is het vaak een goed idee om met een paar professionals aan de slag te gaan. Die vind je bij Digiti allemaal onder één dak. Kom dus gerust eens langs voor een eerlijk gesprek.

Laat je webshop knallen met de experten van Digiti.

Maak een afspraak

Maak deel uit van het gesprek:

*