Zo creëer je de conversieboost die je webshop nodig heeft

Denk je eraan om een webshop op te starten? Of heb je de stap al genomen? Het maakt niet uit hoe ver je al staat, verkopen wil je altijd. Maar jammer genoeg is het niet altijd even gemakkelijk om onmiddellijk grote successen te boeken. Het is een uitdaging om je webshop écht goed te doen verkopen. Blijf niet wachten op klanten, maar kies voor succes. Met deze tips creëer je de conversieboost die je webshop nodig heeft!

Een succesvolle webshop in een mum van tijd

Tip #1: Creëer een fijne ervaring voor je bezoekers

Een mooi design is natuurlijk heel belangrijk. Een webshop met een opvallend uiterlijk en kwaliteitsvolle foto’s spreekt meteen aan. Maar dat is niet alles. Bezoekers moeten een goede gebruikerservaring krijgen wanneer ze op je webshop rondkijken. De juiste foto’s, kleuren en fonts zijn dan natuurlijk heel belangrijk. Maar het is nog veel belangrijker dat alles heel logisch is opgebouwd, én dat alles werkt zoals het hoort. Dat heeft alles te maken met User Experience (UX).

wireframe ux ui

Denk altijd vanuit je bezoekers. Waar zijn ze naar op zoek en hoe ziet hun zoektocht eruit? Elk detail telt! Zorg ervoor dat je bezoekers makkelijk hun weg vinden. Denk bijvoorbeeld aan een duidelijke navigatie, zoekmogelijkheden en filtering. Maak het je bezoekers gemakkelijk, zodat ze niet gefrustreerd raken, maar net een aangename ervaring hebben. Een goede technische onderbouwing is dus ook een must, want alles moet optimaal werken, en liefst ook zo snel mogelijk.

Tip #2: Voorzie een pad voor elke conversie

Elke webshop heeft altijd één ultieme conversie: verkopen. Daar is iedereen het over eens. Toch is dat niet het enige dat belangrijk is. Kunnen mensen zich inschrijven op je nieuwsbrief? Een winkelmandje vullen of profiteren van een kennismakingsaanbod? Ook dit zijn conversies! Het gaat dan over acties die voor jouw webshop belangrijk zijn. Over acties waarmee bezoekers aangeven dat ze geïnteresseerd zijn in wat je te bieden hebt, maar nog niet helemaal klaar zijn om een aankoop te doen.

Stippel alle mogelijke routes uit

Verlies deze zeker niet uit het oog! Stippel alle paden uit, en neem het mee in de marketing van je webshop. Heeft iemand bijvoorbeeld een winkelmandje gevuld, maar enkele dagen later nog steeds geen aankoop gedaan? Je kan e-mails inschakelen om deze personen te herinneren aan hun mandje. Zo benut je elke potentiële kans.

Tip #3: Geef bezoekers de neiging om terug te keren

Het is één ding om nieuwe bezoekers aan te trekken, maar ‘t is zeker even belangrijk om huidige bezoekers en klanten te laten terugkeren naar je webshop. Daarvoor maak je gebruik van verschillende technieken.

Met remarketing kun je bijvoorbeeld niet-kopers overtuigen door op basis van hun gedrag op je webshop gerichte advertenties te tonen. Bezoekers die een bepaalde tijd de detailpagina van een specifiek product hebben bekeken bijvoorbeeld, of een gevuld winkelmandje achterlaten. Hen kan je even laten terugdenken aan hun favoriete product of achtergelaten mandje. Zo worden ze mogelijks over de streep getrokken om toch een aankoop te doen.

remarketing

Daarnaast kan je ook gebruik maken van fijne acties en promoties om je klanten terug te laten komen. Zo kun je trouwe klanten belonen met een kortingscode. Of je kan een e-mail versturen naar klanten om een nieuwe collectie aan te kondigen van producten die ze eerder kochten. De mogelijkheden zijn eindeloos. Je moet ze alleen leren kennen en op de juiste manier toepassen.

Tip #4: Schrijf overtuigende copy en creëer een sterk design

Hoewel je misschien dezelfde producten aanbiedt als andere webshops moet je toch aantonen dat je uniek bent. Elke succesvolle webshop vertrekt vanuit een bepaald concept, een expertise of uniek element. Het is belangrijk dat je dat ook overbrengt naar de buitenwereld toe. Kies daarom voor een duidelijk uiterlijk, met overtuigende copy en een mooi design, waarin jouw uniek aanbod naar voren wordt gebracht.

design

Werk daarbij altijd in dezelfde tone of voice, met overtuigende copy die bezoekers aanspoort om actie te ondernemen. Spreek je bezoekers rechtstreeks aan en vertel hen wat ze moeten doen. Maak daarbij ook duidelijk wat ze daarvoor in de plaats krijgen, en som alle voordelen op van jouw webshop. Zo is het altijd duidelijk voor bezoekers wat je webshop precies aanbiedt en waar ze zich aan kunnen verwachten als ze iets bij je kopen.

Tip #5: Wees zichtbaar in zoekmachines

Als je succesvol wil zijn moet je natuurlijk ook gevonden worden. Als potentiële klanten op zoek gaan naar een oplossing voor hun probleem moeten ze bij jou terecht kunnen komen. Zorgt er dus voor dat je webshop is geoptimaliseerd voor zoekmachines. Met SEO (search engine optimization) en SEA (search engine advertising) ben je zichtbaar in de zoekresultaten van zoekmachines als Google en Bing, en verschijnen je advertenties bij de juiste personen.

Een voorwaarde hiervoor is natuurlijk wel dat je een duidelijk zicht hebt op wie je potentiële klanten precies zijn, waar ze naar zoeken en hoe ze dat doen. Met een kort maar krachtig onderzoek kom je al een heel eind.

Bonustip: Smeed goede banden met social media

Maak gebruik van sociale media om in contact te blijven met klanten en potentiële klanten. Met sociale media hou je ze up to date met aanbiedingen, nieuwe producten of promoties, maar kun je ook op een heel persoonlijke manier hulp bieden waar nodig. Laat je klanten en bezoekers weten dat je via deze weg voor hen klaar staat.

social media

Beantwoord vragen van klanten en los hun problemen op, maar vraag ook zelf input en feedback. Sociale media lenen zich daar perfect toe! Zo weten je bezoekers dat je het serieus neemt en dat je hun opmerkingen waardeert. Dit schept vertrouwen, en zorgt uiteindelijk voor meer of grotere aankopen.

Toevallig hebben wij een aantal experten in huis die je met deze dingen kunnen helpen. Ben jij klaar voor persoonlijk advies van onze experts? Samen tillen we jouw webshop naar een hoger niveau.

Yes, please!


Maak deel uit van het gesprek:

*