Dit veranderde er in 2018 aan onze digitale beleving (en onze blik op 2019)

Trends komen, trends gaan, slechts enkelen laten een blijvende indruk achter. Dit geldt zeker voor mobile app en web design. Voor diegenen die door de bomen het bos niet meer zien, halen wij met plezier de belangrijkste digitale trends aan. Althans, diegene die 2018 alvast wel overleefd hebben.

In 2018 stond meer dan ooit de gebruiker en diens ervaring centraal. Smartphoneproducenten à la Apple en Google bestuderen al langer de manier waarop gebruikers omgaan met hun devices – dat is namelijk van vitaal belang om te kunnen blijven innoveren. Dat innoveren leek tot 2018 uitsluitend als doel te hebben om meer winst te draaien. Want, hoe meer use-cases een gebruiker had om zijn toestel boven te halen, hoe afhankelijker hij ervan zou worden.

digital trends 2019 digital agency mobile usage

Digitaal welzijn

De focus in 2018 ging echter voor het eerst naar hoe ze de gebruiker bewust konden maken van het feit dat ze misschien te véél gebruik maakten van hun slimme toestellen. Google was als eerste om een feature in hun OS te integreren waarin de gebruiker moeiteloos kon bijhouden hoeveel tijd hij spendeerde aan het dagelijks scrollen door Instagram of swipen op Tinder. Met die statistieken kwam ook de mogelijkheid voor de gebruiker om een tijdslimiet in te stellen per app of het scherm automatisch zwart-wit te laten kleuren zodra een bepaalde tijd overschreden werd, om zo de gebruiker aan te manen even een pauze weg van het scherm te nemen. Een maand later sprong ook Apple aan boord met soortgelijke features. Met deze aankondigingen lijkt digitaal welzijn midden 2018 even al wat de klok slaat.

De focus op dat digitaal welzijn is natuurlijk een evolutie die al enkele jaren speelt, maar sinds Google en Apple het aankaartten op hun jaarlijkse keynotes, staan we meer en meer stil bij de plaats die deze tools innemen in ons dagelijkse leven.

Alles mobiel

Of je die ‘digital wellbeing’-richtlijnen nu streng naleeft of niet, mobiele toestellen zijn niet meer weg te denken uit ons dagelijkse leven. Van het afsluiten van een autoverzekering tot het ontharden van je kraantjeswater, je kan het zo gek nog niet bedenken of het kan via je telefoon. Uit vrees dat deze overvloed aan toepassingen mogelijks te veel kon worden voor de gebruiker, bewoog het mobiele landschap zich meer en meer richting all-in-one oplossingen. Zowel grote spelers als Google en Apple zetten hierop in, denk maar aan apps als Google Home of de Apple HomeKit, die IoT-devices bij mensen thuis bundelen om zo het aantal apps op toestellen te kunnen beperken.

Lees hoe we een aangename gebruikerservaring garanderen aan Belfius-klanten

Ook lokaler kunnen we van zo’n beweging spreken, kijk maar naar bank KBC die doorheen het jaar verschillende diensten van onder andere De Lijn, NMBS en parkeerdienst 4411 wist te bundelen in hun mobile banking app. Zo hoeft de gebruiker geen 5 apps meer te installeren, maar volstaat één app om verschillende betalingen te voltooien. Ook Belfius, die bekend staat om haar digitale innovatie, heeft zo’n integraties klaar staan. Zo kondigde de bank afgelopen december nog Car Pay Diem aan, een dienst die het mogelijk maakt om via de Belfius app te betalen bij Lukoil tankstations.

Lees hoe we de toekomst van mobiel bankieren uitstippelden samen met KBC

wireflow UX design digital agency

One app to rule them all?

Wij zijn er zeker van dat deze (r)evolutie zich verderzet in 2019. Of we ooit op het punt gaan komen waar slechts een handvol apps alles kan regelen, dat betwijfelen we. Het integreren van verschillende diensten binnen één app kan handig zijn, maar eens een gebruiker moet zoeken binnen de verschillende functionaliteiten, is het nut ervan ook weer meteen verdwenen. Het is aan de UX-designers van vandaag om overzicht te creëren in zo’n all-in-one apps. Geen gemakkelijke uitdaging, maar wel één die de UX-experts van Digiti maar al te graag aangaan!