Data for the win: Met welke metrics jij je management tevreden houdt

De meeste succesvolle organisaties werken data-driven. Klinkt logisch, want door het bestuderen van data krijg je enorm veel inzicht in het gedrag van je klanten én hoe zij bijdragen aan jouw succes. Met Google Analytics, en tools als HubSpot kun je bijna alles meten. Zoveel zelfs, dat je soms misschien verloren raakt in al die data. Laat staan dat je dan weet welke data nu écht belangrijk genoeg zijn om te tonen aan je management. Wij lijsten een paar metrics op die waarschijnlijk belangrijk zijn voor jouw management. 

Net Promotor Score

Één van de metrics die iedereen kent is de Net Promotor Score (NPS). Een must om te weten hoe tevreden jouw klanten zijn. De NPS is namelijk een variabele die aantoont hoe sterk je klanten geneigd zijn om jouw merk of bedrijf aan te raden bij anderen. De score wordt berekend op basis van drie groepen respondenten.

  • Van 0 tot en met 6
    De criticasters. De personen die kritisch staan tegenover je bedrijf, en het dus hoogstwaarschijnlijk niet zouden aanbevelen, of zelfs zouden afraden.
  • Een 7 of een 8
    De passief tevredenen. De personen die wel tevreden zijn, maar die niet meteen actie zouden ondernemen om je bedrijf ook bij anderen aan te prijzen.
  • Een 9 of een 10
    De promotors. De personen die écht tevreden zijn, en dat met plezier uitdragen bij anderen.

De NPS is het verschil tussen het percentage promotors en het percentage criticasters. Een positieve NPS (>0) wordt over het algemeen als goed beschouwd.

Net Promotor Score (NPS) : Metrics rapporteren

Werk jij met jouw marketingactiviteiten dus stevig aan een relatie op lange termijn met je klant, door bijvoorbeeld herhaalaankopen te stimuleren? Dan is die NPS een must. Als je dat weet kun je namelijk aan de slag met nieuwe campagnes. Om de score hoog te houden, of een lage score net te verbeteren. Je kunt je klanten bevragen om nieuwe diensten te ontwikkelen of huidige producten te verbeteren. Die informatie is enorm waardevol voor het management van je bedrijf.

Kost per lead

Het getal dat iedereen wilt kennen? De kost per lead. Dat klinkt logisch, want uiteindelijk wil je natuurlijk wel een bepaalde omzet (en winst) creëren. Het is dus cruciaal om te weten hoeveel zo’n lead je nu eigenlijk kost. Je hebt waarschijnlijk een aantal AdWords campagnes lopen, of werkt met advertenties op social media. Dat mediabudget loopt al snel op. Ook de tijd die erin kruipt om die advertenties op te zetten is eigenlijk een kost. Door al die kosten samen te tellen, en te delen door het aantal binnengekomen leads, ontdek je de effectieve kost per lead. Weet je ook hoeveel zo’n lead je uiteindelijk opbrengt? Dat is de ideale combinatie. Zo weet je pas echt of je er voldoende Return On Investment (ROI) uithaalt. Of je inspanningen wel z’n vruchten afwerpen. Dat is wat het management van je bedrijf uiteindelijk moet weten.

Ratio bezoeker/lead

Hoe meer bezoekers, hoe beter! Toch? Natuurlijk is het fijn om te zien dat je website veel bezoekers aantrekt. Toch is dat niet het meest voornaam. Je hebt namelijk niets aan die bezoekers als ze niet converteren. Je moet dus iets dieper graven om te ontdekken of die massa bezoekers ook waardevol zijn voor je bedrijf. Het is dus erg interessant om te meten hoeveel van die bezoekers converteren tot lead. Dat zegt namelijk iets over de gebruiksvriendelijkheid van je website, de efficiëntie van je formulieren, de CTA’s, … Heb je erg veel bezoekers, maar bijna geen conversies? Dan kun je met een paar eenvoudige tests ook je website analyseren en optimaliseren.

Percentage afhankende klanten (en waar dat is)

Jouw website (of webshop) heeft altijd op z’n minst één conversiepunt. Je winkelmandjes, bijvoorbeeld. Of een contactformulier. Worden die winkelmandjes niet afgerekend? Of zijn je formulieren maar half ingevuld? Dan haken je bezoekers af op cruciale momenten. En het zijn net die conversiepunten die jij het meest nodig hebt om jouw bedrijf te laten groeien. Je hebt dus maar beter inzicht in het percentage afhakende klanten, en de punten waar dat gebeurt. Alleen zo kun jij de nodige optimalisaties doen.  Toon jij dit aan je management? Dan laat je zien dat je het onderste uit de kan haalt, en elk punt wilt optimaliseren in de flow. Goed bezig!

Conversiepercentage per kanaal

En om écht goede conclusies te kunnen trekken moet je weten hoe het zit met ’t conversiepercentage per kanaal. Zo weet het management van je bedrijf namelijk hoeveel budget ze in de volgende periode moeten vrij maken voor elk kanaal. Zorgen je advertenties via LinkedIn bijvoorbeeld voor een enorme boost in leads? Dan is het waarschijnlijk interessant om daar te testen met meer budget. Spendeer je veel geld in Google AdWords, maar converteren die bezoekers bijna niet? In dat geval kunnen je campagnes vast wat optimalisaties gebruiken.

 

Presenteer je die metrics ook nog eens in een dashboard? Dan maak je pas écht indruk op je management. Met zo’n dashboard creëer je automatisch meer waarde voor je bedrijf. Het geeft je een visueel inzicht in elk platform, en maakt je rapportage nét iets makkelijker.

 

Samen KPI’s opstellen? Kom eens bij ons langs.