Hoe je je business digitaal draaiende houdt met Facebook Shop & Shopify

Omwille van de crisis worden heel wat bedrijven geforceerd om hun zaak fysiek te sluiten, en alternatieve manieren te zoeken om toch hun verkoop te laten doorgaan. Bij de gedachte alleen al staan de meesten met hun handen in het haar. Heb je zelf al eens gedacht aan een webshop? Niet zo complex als het lijkt! Wij geven je alvast enkele tips hoe je zelf je digitale business opzet met Facebook Shop en Shopify.

Meer nuttige digitale tips ontvangen? Schrijf je in op de nieuwsbrief en ontvang wekelijks updates over onze ervaringen, expertise en inzichten.

Facebook shop

Wie al een business pagina heeft op Facebook kan er een shop aan toevoegen. Zodra je op je pagina bent, zie je links in het menu 'Shop' staan. Heb je die nog niet ingesteld? Dan doen we dat even samen!

Facebook Shop in het menu

Wanneer je voor de eerste keer op de Shop in het menu klikt, loop je door een verschillende stappen waarbij je de instellingen van je shop opzet. Zo stel je de betalingsopties en valuta in.

Facebook shop setup

Zodra dat achter de rug is, is het tijd om je shop te vullen met producten. Met behulp van een eenvoudig formulier voeg je foto's, een beschrijving van je product en de prijs toe en geef je aan of je het product in stock hebt én of de klant een korting krijgt.

Facebook shop: producten toevoegen

Op die manier blijf je producten toevoegen totdat je webshop volledig in orde is.

✨Tip✨ Belangrijk is dat je goede foto's hebt van je product. Als ze niet scherp of niet duidelijke genoeg zijn, zullen je klanten niet snel geneigd zijn om iets bij jou te kopen.

Ziezo. Je shop is opgezet en je denkt: "Laat die kopers maar komen!". Maar hoe gaan je (potentiële) klanten tot bij jouw shop komen? Hoe breng je een product of je hele shop onder de aandacht? Daar kan Facebook Marketplace je een handje bij helpen.

Facebook Marketplace

De meesten kennen Facebook Marketplace als een soort 'tweedehands webshop' waar je je oude fiets, kleren en andere spullen verkoopt. Wat de meesten echter niet weten, is dat je ook als bedrijf je producten kan verkopen. Je kan ook een advertentie plaatsen op Marketplace om je product in de kijker te zetten.

In de Ads manager tool kan je je advertentie opzetten: geef het een titel, een knop en bepaal je doelgroep en budget. Vervolgens zal Facebook ook vragen hoe je je advertentie wil plaatsen. Kies voor Automatic placements. Op deze manier zal je advertentie, afhankelijk van je settings, niet alleen getoond worden op Marketplace, maar ook op Facebook, Instagram, en Messenger.

Zo ziet je advertentie er uit op Facebook Marketplace

Met Facebook shop en Facebook Marketplace ben je tijdelijk even uit de nood geholpen. Uiteraard kan het altijd beter, maar zoals het gezegde luidt: desperate times call for desperate measures. Ben je toch net iets meer tech savy? Dan is Shopify misschien wel iets voor jou!

Shopify

Met Shopify zijn de mogelijkheden ein-de-loos. Als je echt wat codeer kennis hebt, kan je integraties leggen met andere systemen en je eigen front-end ontwerpen. Soms kan dit je misschien even afschrikken. Daarom houden we het ook heel basic.

Stap 1: Doelstelling & doelgroep

Zoals bij elke nieuwe stap die je neemt, moet je je eerst afvragen wat je wil bereiken en wie je wil bereiken. Afhankelijk daarvan kan je ook bepalen welk plan het interessants lijkt om af te sluiten met Shopify. Gelukkig krijg je een gratis proefperiode van 14 dagen voordat je die beslissing moet maken.

Bepaal je doelstelling en doelgroep alvorens een Shopify Webshop op te zetten

Stap 2: Zet je webshop op

Elk kind heeft een naam nodig, en zo ook je webshop. Geef het een naam, creëer een gratis logo (als je dat nog niet hebt) en stel je bedrijfsinstellingen in (facturatie adres, valuta…). Vervolgens kies je ook een domeinnaam zodat die toegankelijk is via het wereldwijde web.

Met de gratis proefperiode heb je voldoende tijd om Shopify te leren kennen en het op te zetten

Stap 3: Organiseer je webshop

Kies een thema die past bij je merk en start met het toevoegen van je producten en andere content.Vergeet ook niet je betalings- en leveringsmethoden te definiëren.

Heb je liever dat klanten het bedrag per overschrijving storten? Of laat je hen meteen betalen via bancontact of Mastercard? Wat met cadeaubonnen? Iets waar je over moet nadenken! Uiteraard kan je later steeds een betalingsmogelijkheid toevoegen of verwijderen.

Leveringen is een ander paar mouwen. Krijg je dagelijks honderden orders binnen? Dan kan je eens nadenken om met een fulfilment partner in zee te gaan. Zij handelen alles voor jou af wat betreft levering. Valt het aantal orders per dag mee? Of start je nog maar net op, dan kan je het zelf beheren.

Via Shopify kan je instellen hoe je de levering wil afhandelen, en welke kost je doorrekent aan de klant. Dit kan je per product en per regio instellen. Woon je in Antwerpen, en iemand plaatst een bestelling in Limburg? Dan komt er een extra kost bij t.o.v. iemand die binnen Antwerpen bestelt, bijvoorbeeld.

Bepaal hoe je de leveringen wil afhandelen en welke kost daar tegenover staat

Stap 4: Test je webshop

Koop zelf eens een product en kijk na of de betaling correct is binnengekomen. Test ook eens of terugbetalingen en geannuleerde bestellingen correct worden verwerkt. Als je samenwerkt met een fulfilment partner, kan je ook best eens checken of een order correct bij hen binnenkomt en of hun levering goed verloopt.

Deze fase is heel belangrijk, dus betrek gerust je medewerkers in het testen van verschillende scenario's. Sta je er alleen voor? Vraag het eens aan vrienden en familie. Beter dat er bij hen iets misloopt dan bij een echte klant.

Stap 5: Lanceer je webshop

Eens alles is getest en goedgekeurd, is je online shop klaar om op het web gelanceerd te worden. Om je verkoop een boost te geven, kan je er ook voor kiezen om via Facebook of andere kanalen te verkopen.

Lanceer je webshop en start met verkopen!

Toch een beetje overweldigend? Shopify heeft zelf netjes de verschillende stappen uitgeschreven. Bekijk hier het volledige stappenplan van Shopify.

Gebruik de tijd die je nu hebt om te ontdekken wat 'digitaal' voor jou en je business kan betekenen in deze tijden. Hopelijk zet dit je al op de goede weg!

Ontvang je graag meer nuttige (digitale) tips & tricks? Dat kan! Schrijf je hier in op onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks updates over onze tips, ervaringen en digitale kennis.