Een doeltreffende call to action? Hier moet je op letten.

Bezoekers van je website aansporen om actie te ondernemen is niet altijd makkelijk. Wil je hen iets laten kopen? Downloaden? Contact laten opnemen? Inschrijven voor een nieuwsbrief? Deze conversies bereik je met behulp van een goede call to action. Dat is een knop of button die je bezoekers aanzet tot actie. Alles valt of staat met een goede call to action. Maar hoe pak je dat goed aan? Met deze tips zet je de buttons optimaal in.

Doe alvast meer inspiratie op via onze blogpagina’s.

Grootte, kleur en vorm

Voordat je een call to action op de pagina plaatst, is het belangrijk na te denken over de kleur, vorm en grootte. Hier enkele tips:

  • Grootte: Zorg voor een button die groot genoeg is zodatde tekst ook goed zichtbaar blijft. Ook moet de knop goed vindbaar zijn. Extra witruimte rond de knop bevordert dat.
  • Kleur: De perfecte knopkleur? Die hangt af van je achtergrond, merkkleur en eigen wensen. Bij voorkeur kies je een kleur die sterk contrasteert met je achtergrond. Het hoeft niet altijd “mooi” te zijn om op te vallen. Beter een knop die tot actie leidt, dan een knop in een mooie bijpassende kleur die niet opvalt.
  • Vorm: Uit onderzoek blijkt dat we niet houden van strakke lijnen en hoekige kanten. Maak daarom een call to action met afgeronde hoeken. Die trekt meer aan om op te klikken.

Context

Digitaal zijn we snel afgeleid. Hoe minder afleiding op de pagina, hoe meer de call to action opvalt, hoe meer kans de gebruiker actie onderneemt. Zie het als een eerste goede indruk die je voor elkaar wil krijgen.

Met een minimalistisch design zorgt AirBnB ervoor dat het voor de gebruiker snel duidelijk is wat de volgende stap is en waar ze die vinden.

Wil je meerdere call to actions op de pagina plaatsen? Dan kies je de belangrijkste actie en laat je die extra opvallen. Zie het voorbeeld van Zendesk.

Zendesk wil je liefst overtuigen door je gewoon hun product te laten uitproberen. Is deze stap toch nog te groot dan kan je nog altijd eerst een demo bekijken.

Plaats

Je bezoeker leest digitaal anders dan in een boek of tijdschrift. Hij scrollt en scant door de pagina. Dit vooral in een bepaald patroon om snel te kijken wat voor hem interessant is. Zorg dus dat je call to actions precies in dat patroon opvallen. Maar hoe weet je hoe gebruikers je website zullen scannen?

Dat hangt af van hoe je website is opgebouwd en wat je communiceert. Websites met blog- of nieuwspagina’s worden in een F-patroon gescand. Bezoekers lezen van links naar rechts, van boven naar onder en zoeken links van de pagina naar relevante zoekwoorden. Het ultieme voorbeeld is de site van De Tijd. De call to action bovenaan de pagina “abonneer nu” is één van de eerste dingen die je ziet.

Website De Tijd

Heb je minder informatie op je webpagina staan, zoals een productpagina of landingspagina? Dan lezen de bezoekers jouw pagina in een Z-patroon. Van links naar rechts bovenaan, om vervolgens diagonaal onderaan van links naar rechts verder te lezen.

Bij het voorbeeld van Miro staat de call to action op twee verschillende plaatsen. Net de plaatsen waar de bezoeker zijn oog automatisch op valt.

Bij een log in of sign up kijken bezoekers automatisch naar de rechterbovenhoek. Hoewel beide knoppen dezelfde kleur hebben is de knop in het midden overduidelijk de primaire CTA.

Copy

Als laatste, maar heel belangrijk: schrijf goede copy voor je CTA. Probeer je aan enkele regels te houden:

  • Wees eerlijk. Beschrijf de actie van de knop, en zorg ervoor dat de gebruiker niet voor verrassingen komt te staan na het klikken van de knop.
  • Wees specifiek. Gebruik geen generieke zinnen zoals Lees/Leer meer, Begin nu, etc.
  • Wees beknopt. Dit is niet enkel kort, maar dit betekent dat elk woord een doel moet hebben.
  • Wees consistent. Mijn/jouw winkelmandje, Nu abonneren/Abonneer nu, etc.

Denk dus eerst en vooral goed na voordat je een call to action op een pagina plaatst. Een goede knop zorgt voor meer verkoop, meer downloads, dus meer conversie! 😉

Wil je meer weten over digitale tips en oplossingen? Wij sturen je graag wekelijkse updates. Schrijf je alvast in.