De week van een Digital Content Creative in beeld

Bij Digiti zijn we op zoek naar een Digital Content Creative. Een hele mond vol. Maar hoe ziet die functie er nu juist uit bij een Digital Agency als Digiti? Aan welke projecten werk je? Welke tools gebruik je? En hoe ziet dat team er juist uit? Heel veel vragen dat we helaas niet kunnen tackelen op een vacature-pagina. Gelukkig kunnen we je wel via deze blogpost een week schetsen van de doorsnee Digital Content Creative bij Digiti.

Maandag

Vandaag werk je van thuis uit. Er ligt deze week heel wat op je bord waar je graag even overzicht in brengt. Dit gaat het beste van thuis uit omdat je dan heel gefocust werkt. Bij Digiti werk je minimaal twee dagen op kantoor. De andere dagen plan je naargelang je agenda.

De projecten waar je je deze week over buigt, zijn:

  • Een Interview afnemen van enkele medewerkers van een klant om blogposts over te schrijven.
  • De web copy samen met een designer uitwerken.
  • De social media kalender voor de maanden december en januari voor een klant in de bouwsector opmaken.
  • Voor diezelfde klant de copy voorzien voor hun Kerst give-away campagne (landingspagina’s, direct e-mails, blogposts, whitepapers,…).
  • Research doen naar influencers die perfect zouden zijn voor een klant in de interieursector.
  • Een video shoot bijwonen om de videograaf en modellen aan te sturen. Het product moet sterk in beeld komen en het video script dat jij geschreven hebt, moet gevolgd worden.
  • Briefing van digitaal strategen Jan en Mieke krijgen over een net afgewerkte digitaal strategietraject.

Thuiswerken doen we al een tijdje. Hier lees je enkele tips van ons hoe je dat het beste doet.

Allright! Geen tijd om te verliezen dus. Je checkt Clubhouse nog even waar je al je taken in zet en je planning opmaakt. Zo kan heel het team zien waar je nu mee bezig bent. Het ticket voor vandaag? Dat is de social media kalender opmaken en de copy voor de Kerst give-away campagne.

Je gooit Loomly open, de social media planning tool voor al onze klanten en begint eraan. Hier laat je je creativiteit de vrije loop en doe jij suggesties naar doelgerichte social media posts met in het achterhoofd de contentstrategie én het seizoen waar we in zitten. Het heeft geen zin om content over snoeischaren te posten in die maanden bijvoorbeeld. Maar dat weet je al wel.

Nadat je dit hebt afgerond, zet je je aan de Kerst give-away campagne. Je collega digital marketeer heeft al een hele e-mail flow uitgedacht dus bel je hem eerst even om te overleggen. Vervolgens stort je je op de content voor de landingspagina’s en de e-mails. Daarna toets je dit even af met de designer en de marketeer en verwerk je hun feedback.

Dinsdag

Vandaag ga je naar kantoor om de web copy samen met UX/UI designer Ilke af te stemmen.

Op basis van de wireframes geef jij aanwijzingen waar de copy moet staan en welke call-to-actions je nog zou toevoegen. Ilke geeft op haar beurt advies over de beste gebruikservaring. Zo kom je samen tot een goed resultaat! Ilke post de wireframes nog in het Slack kanaal zodat iedereen er ook feedback op kan geven.

Als Digital Content Creative check je met Ilke naar de web copy op de wireframes

Vervolgens zet je je een uurtje apart om het interview voor te bereiden en nadien de video call te houden met de medewerkers van je klant. Het is belangrijk te weten te komen hoe ze het product vervaardigen en wat hun techniek zo uniek maakt. Via de juiste vragen en subvragen heb je exact wat je nodig hebt. Je hoofd begint al te spinnen van ideeën!

Na deze meeting zet je de notificaties van Slack terug aan en zie je dat er redelijk wat berichten zijn gestuurd i.v.m. een meeting die er is tussengekomen. Over een uurtje zit je samen met Derek, Masja (Digital Designer), en Tim (Front-end Developer). Het onderwerp? Unknown. Spannend…

Sommigen werken thuis, anderen op kantoor maar iedereen belt even apart in. Het gaat over een idee rond een SaaS platform dat een hele tijd geleden besproken is geweest, maar dan onaangeroerd is gebleven. Tijd om er nieuw leven in te blazen. Dit is het team dat het van A tot Z gaat opleveren: van merknaam tot merkidentiteit tot ontwerp en uiteindelijk tot ontwikkeling. Zalig! Even zo’n project waar je helemaal loco kan gaan! Doorheen heel de dag krijg je nog telefoontjes van de cameraman en de klant voor de shoot van morgen. Nog even alle puntjes op de ‘i’ zetten dus vanavond werk je dan ook nog even door.

Ben je al helemaal mee in het verhaal? Lees snel de vacature en solliciteer!

Woensdag

Vandaag heb je de video shoot. Je hebt alles zelf bepaald met de klant zijn goedkeuring dus nu is het toch wel de moment suprême! Eens je op de shoot arriveert, check je met de videograaf het script, controleer je de setting klaar is, maak je de producten mooi, breng je de laatste attributen in orde,… En actie!

Je bent heel de tijd in de weer geweest om mee over de schouder te kijken van de videograaf, aanwijzingen te geven, de set in orde te brengen,… Op het einde van de dag heb je het gevoel dat je de Dodentocht hebt gewandeld. Je brengt de klant nog op de hoogte van de succesvolle shoot en stuurt meteen ook enkele teasers op Slack naar het team. Iedereen reageert super enthousiast!

Jij bent de Digital Content Creative die deze video helpt waarmaken. Van script, tot planning tot uitvoering.

De week is nog maar halfweg, maar spreekt dit je al aan? Ontdek de vacature van Digital Content Creative.

Donderdag

Vandaag begin je wat later omdat je de afgelopen dagen lange uren hebt geklopt. Je blijft ook thuiswerken zodat je terug even een overzicht krijgt van je to do’s. Je ziet dat de klant waarvoor je de social media kalender hebt gemaakt, feedback heeft gegeven en dat er vandaag ook al een meeting is geboekt over “Project Unknown”. Projectmanager Marie-Anne belt je op om voor een klant een korte Engelstalige tekst te schrijven. Met een briefing begin je eerst deze tekst uit te werken zodat Marie-Anne snel is verder geholpen.

Vervolgens zet je je aan de Influencer research omdat je dit echt wel deze week in orde moet hebben. In een presentatie zet je een overzicht van de influencers die je hebt gevonden met daarbij het aantal volgers, leeftijd en een overzicht van hun posts met het bereik.

Morgen stem je dit even af met Mieke, Digitaal Strateeg. Maar nu duik je even in de meeting van Project Unknown. Aan de hand van een Miro bord begin je samen te brainstormen over alles wat je nodig hebt voor dit project en wie wat gaat doen. Merknaam en -identiteit bepalen staat op jouw agenda, alsook nadien de keyword research samen met de digital marketeer, topic listing, web copy, social copy, mail copy, enz. Voor de merknaam- en identiteit las je eerst een workshop in met Derek, Masja en jezelf. Dit plan je al in voor volgende week.

Hoe de merkidentiteit bepalen? Dat doe je a.d.h.v. archetypes. Lees er hier meer over.

De call moeten we afronden omdat het tijd is voor de Team Huddle – een video meeting met heel het team waarbij Derek enkele topics bespreekt en updates geeft over allerlei zaken die belangrijk zijn voor ons. Leuk iedereen hun gezicht nog eens te hebben gezien!

Als Digital Content Creative werk je met iedereen samen van het team. Tijdens de wekelijkse Team Huddles zie je nog eens iedereen van het team

Vrijdag

Vandaag ga je naar kantoor. Niet alleen omdat je op het einde van de dag met de collega’s het weekend gezellig inzet, maar ook omdat je vandaag de briefing krijgt van Jan en Mieke over een nieuw Digitaal Strategie traject. Ook verwerk je de feedback van de social kalender, maar wil je dit eerst even afstemmen met Niels en Mieke.

Verder volg je nog al je mails op en check je met de videograaf naar de beelden die zijn geshoot. Eens je deze hebt, kan je zelf ook kleine video montages maken om op social te delen van de klant. Je bent nog niet heel sterk in videomontage, maar het is zeker iets waar je je meer in wil verdiepen. Video’s maken voor social is al een goed begin!

Je hebt de volledige briefing gekregen van Jan en Mieke. Samen met het team rol je het strategische plan uit naar een actieplan. Wat jij hebt gekregen is de persona’s waar de klant zich op richt, een tone-of-voice en het archetype van het bedrijf, alsook de doelstelling die de klant wil behalen. Op basis daarvan zet je volgende week het volledige contentplan op. Daarbij maak je ook een lijst op van interessante topics per persona en ga je daarmee aan de slag. Vol goesting maak je al voor jezelf een planning op voor volgende week.

Wat een dag! Wat een week! Tijd voor een biertje met de collega’s 🍻

Zo kan je week er binnenkort écht uitzien. Solliciteer vandaag nog.

Als afsluiter van deze productieve week drink je er eentje op met de collega’s.