5 tips voor een ijzersterke crisiscommunicatie

Crisiscommunicatie is een zwaar begrip in de bedrijfswereld. Je komt er liever niet mee in aanraking en schenkt er dus geen aandacht aan tot het te laat is. Corona heeft in een mum van tijd de (bedrijfs)wereld op z’n kop gezet. Vandaag de dag is het belangrijk om jouw klanten en prospecten zo goed mogelijk te informeren. Communicatie ten tijde van corona: wat is goed? Wat vermijd je beter? En belangrijk: hoe bereid je je hierop voor naar de toekomst toe? Wij zetten enkele tips en voorbeelden op een rijtje.

1) Communiceer!

Als bedrijf is het belangrijk dat je je klanten op de hoogte houdt. Corona ‘leeft’ in onze woonkamers en is hét gespreksonderwerp van de afgelopen en komende weken. Iedereen is op zoek naar informatie. Dit over het virus in het nieuws, via social media, al dan niet via valse Whatsapp berichten. Anderzijds over de impact dat dit heeft op zijn favoriete merken/bedrijven. Mensen die bestellingen hebben geplaatst en willen weten of alles nog blijft lopen zoals gepland. Mailboxen worden erdoor overstelpt. Een korte pop-up op de contactpagina of een brief van de CEO op je eigen website staat in een mum van tijd klaar.

Crisiscommunicatie CEO D'Ieteren Auto – Denis Gorteman

2) Wees transparant

Vermijd onnauwkeurige en onvolledige informatie in jouw crisiscommunicatie. Wees eerlijk en leg al je maatregelen uitvoerig uit:

  • Aangepaste openingsuren
  • De bereikbaarheid van je technische dienst
  • Welke voorzorgsmaatregelen je neemt
  • Welke impact dit heeft op bestellingen/ aankopen

Maak dat zichtbaar voor je klanten: per mail, website, sociale media, Google Mijn Bedrijf, … Zorg dat ze volledig op de hoogte zijn van hoe je bedrijf zich aanpast aan een crisis. Zo stel je bestaande en toekomstige klanten gerust en voorkom je frustraties.

Website Essers crisiscommunicatie

3) Blijf bereikbaar

Hoe groter het bereik, hoe beter. Wil je je crisiscommunicatie zo snel mogelijk verspreiden? Schakel dan alle nodige kanalen in om informatie aan de man te brengen. Denk maar aan:

  • E-mailplatformen: Hier vind je meerdere tools die je op weg helpen, zoals Mailchimp, Sharpspring, … Maak een e-mailsjabloon met het logo van je bedrijf. Ook een handtekening van de CEO is gebruikelijk. Houd de boodschap to the point en wees bondig.
  • Sociale media: Hier plaats je updates op Facebook, Instagram, Twitter, … Zo blijf je eenvoudig in contact met je doelgroep en ‘fans’ en kun je snel op hun vragen of zorgen reageren.
LinkedIn crisiscommunicatie JBC

4) Post ook eens leuke updates

Moeilijke periodes brengen heel wat serieuze en ernstige content met zich mee. Geef een negatieve situatie dus ook eens een positieve draai! Wat doen teamleden om deze periode door te komen? Denk aan een sponsoring opzetten, vrijwillig hulpmiddelen maken, …

Zie je je collega’s weinig en heb je nood aan hulp en advies van je teamleden? Organiseer dan teamvergaderingen en brainstormsessies via verschillende tools. Leuke taferelen verzekerd en de moeite waard om te delen.

Binnen dat alles, maak de crisiscommunicatie vooral menselijk. In tijden als deze kom je met een videoboodschap al een heel eind op weg. We zijn verplicht om meer afstand te houden, dus daarom bieden we graag een #helpendehand via digitale communicatie.

Wil je op de hoogte blijven van nieuwe updates in de digitale markt? Ben je op zoek naar een antwoord op jouw (digitale) vragen?

Blijf op de hoogte via onze wekelijkse updates.