Wat jij moet weten over Googles nieuwe AdWords-aanpak

Wie actief bezig is met Google AdWords kon er niet omheen: vorige maand veranderde de zoekgigant haar advertentielay-out. Er heerste grote paniek, want AdWords zou ons dwingen om bij te betalen voor de beste posities. Maar wat is nu eigenlijk écht de impact en hoe kan jij hierop inspelen? Wij doken in onze eigen campagnedata en zochten het voor je uit.

Wat is er ook alweer veranderd?

Een kleine maand geleden zagen de zoekresultaten van Google er opmerkelijk anders uit:

  • De advertenties aan de rechterkant zijn verdwenen. Deze kant dient enkel voor factuele data uit de Knowledge Graph, Google Shopping lists en resultaten uit Google Maps.
  • Het aantal advertenties daalde van gemiddeld elf naar zeven. Vier advertenties verschijnen boven de zoekresultaten, drie ervan staan aan de onderkant van de pagina.
  • De Knowledge Graph wordt steeds belangrijker. Deze tool zorgt er immers voor dat Google meteen het juiste antwoord geeft en stimuleert om verder te zoeken.

Wat zijn de gevolgen?

De wijziging kenmerkt zich vooral op vlak van SEA (zoekmachineadverteren). De strijd om de bovenkant wordt pittiger dan ooit tevoren, omdat er veel minder plaatsen zijn. We merkten dat de afgelopen maand de doorklikratio’s (CTR) van bijna al onze campagnes stegen, terwijl de kost per klik meestal hetzelfde bleef. Dankzij de grotere advertenties klikken bezoekers dus sneller door dan vroeger, zonder dat dit gevolgen heeft voor je advertentiebudget.

De toename van het aantal advertenties zorgt ervoor dat de eerste organische plaatsen ook belangrijker zijn. Waar vroeger ongeveer 4 niet-betalende zoekresultaten getoond werden, zullen vandaag nog amper 2 resultaten te zien zijn. Die plaatsen zijn dus bijzonder belangrijk, wat ervoor zorgt dat je je SEO-strategie constant moet bijsturen.

En hoe kan je hierop inspelen?

Er zijn verschillende ingrepen die je kan doen om de nieuwe zoeklay-out naar je hand te zetten. De eenvoudigste manier is om je budgetten te verhogen, maar dat is lang niet altijd de beste zet.

  • Ga slimmer en gerichter adverteren. Creëer een zoekwoordstrategie die perfect aansluit bij je organisatie, doelgroep en (online) conversies. Wil je groene veterschoenen van merk X verkopen? Ga dan niet adverteren op het zoekwoord ‘schoenen’, maar kies voor [groene schoenen merk x]. Dit zoekwoord is voordeliger en zal betere resultaten opleveren.
  • Werk constant aan de kwaliteitsscores. Pas je advertenties aan op basis van zoekwoorden, zorg voor een geoptimaliseerde doelpagina, werk aan een betere doorklikratio, …
  • Begin je advertenties te A/B-testen. Maak twee verschillende versies, kijk welke het best scoort en werk daarmee verder. Zo blijf je de concurrentie constant een stap voor.
  • Verlies de organische zoekresultaten niet uit het oog. Hou rekening met long-tail zoekwoorden, zorg voor een SEO-vriendelijke website en werk aan je Knowledge Graph.
  • Stuur je campagnes constant bij. De nieuwe update zal zogenaamde “luie adverteerders” straffen, en adverteerders die actief bezig zijn met hun campagne belonen.

Samengevat: blijf je advertenties de komende weken en maanden op nauwe voet volgen en vergelijken ten opzichte van vroeger. Misschien wordt het tijd om na te denken over een nieuwe advertentiestrategie, die volledig geoptimaliseerd is voor de nieuwe zoeklay-out.

Maar… waarom doet Google zoiets?

Heel wat mensen stellen zich de vraag waarom Google zo’n ingrijpende verandering maakt. Een blik op hun about-pagina geeft je meteen het antwoord: Richt je op de gebruiker, en de rest volgt vanzelf. Het doel van Google is om de juiste informatie tot bij de juiste personen te brengen. Content moet dus niet alleen mooi of interessant, maar ook relevant zijn. Tegelijkertijd is en blijft Alphabet, het moederbedrijf van Google, een onderneming die winst moet maken. Dankzij deze aanpassing slaat het bedrijf 2 vliegen in één klap: adverteerders worden verplicht om gerichter te werken, terwijl er vaker geklikt wordt op advertenties.

Wil je meer halen uit je advertentiecampagne?

Kom gratis brainstormen

1 reactie

  1. Het leven zoals het is: een Digitist (deel 2) | Digiti
    17 mei 2017 / 10:16

    […] kent dan weet je vast al dat de sfeer hier heel belangrijk is. ‘T is een van de redenen waarom Digiti zo snel is gegroeid. Denk maar aan onze Brains&Breakfast, of de tweemaandelijkse teambuildings. Ook niet geplande […]

Maak deel uit van het gesprek:

*