13 krachtige tips om je Google AdWords campagnes te verbeteren

Een Google AdWords account opstarten is geen hogere wiskunde. Iedereen met een beetje logische kennis, en voorzien van een creditcard kan zijn Google advertenties op relatief korte tijd in gang zetten. Easy peasy!

Een efficiënte AdWords account opstarten én optimaliseren om je doelen te bereiken én zo je bedrijf naar een hoger niveau te tillen? Da’s andere koek. Gelukkig hebben wij een paar experts in huis, die de belangrijkste tips maar al te graag op een rijtje zetten.

  1. Link Google AdWords met Google Analytics
  2. Meet conversies in Google AdWords
  3. Optimaliseer stapsgewijs
  4. Onderzoek de context
  5. Testen testen testen
  6. Kies voor gelijkmatig rouleren
  7. Devices
  8. Google search vs. zoekpartners
  9. Sluit in app display placement uit
  10. Check Search lost IS (budget)
  11. Timing
  12. Voeg uitsluitingszoekwoorden toe
  13. Neem regelmatig tijd om in je account te duiken

Tip 1: Link Google AdWords met Google Analytics

Meten is weten. Het klinkt misschien cliché, maar wil je echt doelgericht je Google AdWords campagnes optimaliseren, dan moet je op een efficiënte manier alle nodige data verzamelen.

En hoewel Google AdWords al een groot deel van deze data standaard voorziet, zijn er toch een aantal instellingen die je best in orde brengt. Een link voorzien tussen Google AdWords en Google Analytics is daar absoluut één van. Een klik op je advertentie is immers leuk, maar waar het echt om gaat, is wat je bezoekers verder doen wanneer ze op je website belanden. 

Om de gebruikerservaring van je bezoekers te verbeteren en je campagnes te optimaliseren is het dus essentieel om Google AdWords en Google Analytics aan elkaar te linken. Hulp nodig? Google heeft zeer uitgebreide helppages over het linken van beide tools. 

Google AdWords en Google Analytics linken

Tip 2: Meet conversies in Google AdWords

Laten we eerlijk zijn: waar het aan het eind van de rit om draait, is omzet voor je bedrijf genereren. Als je wilt dat je campagnes écht goed presteren, moeten ze dus conversies opleveren. Welke conversies? Dat kan bijvoorbeeld een ingevuld formulier zijn, een online aankoop of de download van een brochure. Ga na welke acties voor jouw bedrijf belangrijk zijn, en stel deze in Google Analytics als conversie in. Ook voor deze taak schiet Google te hulp.

Nog beter kunnen meten? Importeer de conversies in Google AdWords, zodat je ook hier rechtstreeks zicht hebt op welke campagnes goed presteren, en welke campagnes nog wat optimalisaties kunnen gebruiken.

(Aanvullend: Wil je écht als een pro aan de slag met conversiemetingen, kan het interessant zijn om je te verdiepen in Google Tag Manager. Met deze tool kun je snel en eenvoudig extra tags en codefragmenten op je website plaatsen om zo custom conversies te implementeren.)

Tip 3: Optimaliseer stapsgewijs

Google Adwords = cijfers, cijfers en nog eens cijfers. De eerste keren dat je ermee in contact komt, voel je je waarschijnlijk overladen . Wees gerust, dit is absoluut een normaal gevoel. Durf even door te bijten, want na een tijd zal je je vanzelf comfortabeler voelen in de AdWords campagnes én ga je bovendien verbanden zien tussen de cijfers.

Zie je door de bomen het bos niet meer? Geen nood! Als beginneling is het interessant om stapsgewijs aan de slag te gaan. Daarom voorzien wij je van een stappenplan:

  1. Optimaliseer CTR
    Wanneer je je campagnes lanceert, is het in de eerste plaats noodzakelijk om voldoende klikken genereren. Is de CTR van een campagne erg laag? Durf in de data te duiken om na te gaan waar de campagne slecht presteert. Is er een bepaalde advertentiegroep die minder goed scoort? Is er een zoekwoord dat niet relevant blijkt te zijn? Of verschijnt de advertentie bij een bepaald zoekwoord misschien op een te lage positie?
  2. Optimaliseer bounce rate
    Eens je voldoende klikken genereert, is het tijd om de kwaliteit ervan te onderzoeken en te verbeteren. Daarbij kijk je in de eerste plaats naar het bouncepercentage. Is er bijvoorbeeld een campagne met een hoog bouncepercentage, ga dan na wat de oorzaak hiervan is. Misschien zijn er bijvoorbeeld oninteressante zoektermen die je advertenties activeren. Dan kan het interessant zijn om deze zoektermen als uitsluitingszoekwoorden toe te voegen.
  3. Optimaliseer conversies
    Waar het uiteindelijk om draait, is conversies genereren. Welke campagnes leveren heel wat conversies op? Misschien is het interessant om het budget van deze campagnes te verhogen. Zijn er andere campagnes die erg weinig conversies opleveren? Ga dan na waar precies de fout zit.

Tip 4: Onderzoek de context

Data heeft altijd een context. Neem dan ook niet zomaar beslissingen op basis van één cijfer, maar onderzoek de context van dat cijfer.

Vaak is het immers niet de campagne die slecht presteert, maar slechts een onderdeel ervan. De sleutel tot efficiënte optimalisatie ligt in het vermogen om de kern van een probleem te vinden en aan te pakken.

Stel: Eén van jouw campagnes presteert minder goed dan verwacht. De conversieratio is erg laag en de kost die je per conversie betaalt, is dubbel zo hoog als je vooropgestelde KPI. Wat doe je? Je campagne zonder meer stopzetten? Fout! Durf in de data te duiken en de context te onderzoeken. Vaak ontdek je zo dat het niet de campagne is die slecht presteert, maar bijvoorbeeld slechts één zoekwoord of instelling.

Tip 5: Testen testen testen

Je Google AdWords account naar een hoger niveau tillen, dat kan enkel wanneer je regelmatig  de tijd neemt om te testen. Zo kom je erachter wat werkt en belangrijker nog: wat niet werkt.

Durf nieuwe campagnes op te zetten of je bestaande campagnes te voorzien van nieuwe zoekwoorden. Voorzie daarbij elke advertentiegroep steeds van minimaal 3 advertentieteksten die je tegen elkaar laat opboksen.

Tip 6: Kies voor gelijkmatig rouleren

Zorg ervoor dat je advertentieroulatie op ‘Gelijkmatig Rouleren’ staat ingesteld. Dit betekent dat je niet kiest voor de default keuze van Google AdWords zelf voor het tonen van je advertenties (die voorrang geeft aan de best presterende advertentieteksten). De default opties van Google AdWords zijn meestal voornamelijk interessant voor beginners.

Met ‘Gelijkmatig Rouleren’ worden alle advertenties even vaak getoond. Zo krijgt je CTR meer betekenis, waardoor je ook betere beslissingen neemt.

Advertentie rotatie in Google AdWords

Tip 7: Devices

Ga na hoe elk toestel afzonderlijk presteert.

Heb je een campagne die slecht presteert, check dan of je de fout kunt te herleiden naar slechts 1 toestel.

Tip 8:  Sluit in-app display placement uit

Aanvullend op tip 7, is er een instelling die absoluut de moeite waard is om een blik op te werpen: de plaatsing van je display campagnes. Volgens de default instellingen worden je campagnes automatisch getoond in mobiele applicaties. 

Jammer genoeg is dit in vele gevallen niet interessant. Dit type vertoningen genereert vaak heel wat irrelevante klikken en soupeert dus onnodig budget op. Heb je display campagnes die niet erg goed presteren, check dan even de prestatie over de verschillende toestellen. Ligt de prestatie op mobiel aanzienlijk lager? Duik dan dieper in de data om na te gaan of de fout bij de in-app display placement ligt. 

Blijkt dit inderdaad niet interessant te zijn, sluit dan de in-app placements uit. Hoe je dat doet? Stel een filter in (Exclude placement: “adsenseformobileapps.com”) om om dit type vertoningen te vermijden.

Tip 9: Google search vs. zoekpartners

Wist je dat je zoekadvertenties niet alleen getoond worden in de zoekmachine van Google? Verander je niets aan de standaard instellingen, worden je advertenties ook getoond in andere zoekmachines én in andere Google producten zoals Google Maps.  

Voor sommige bedrijven zijn deze vertoningen erg interessant. In vele gevallen laat je de standaardinstelling dan ook voor wat het is. 

Hieronder zie je bijvoorbeeld een campagne waarbij de vertoningen bij zoekpartners erg interessant zijn. Het doorklikpercentage ligt wel iets lager en de gemiddelde kost per klik iets hoger dan bij de Google search, maar de conversieratio en de kost per conversie zijn erg goed. Hier laten we de instelling absoluut staan.

Search partners voor Google AdWords

Voor andere bedrijven is het dan weer erg waardevol om die instelling van naderbij te bekijken. Dat kan door de data te segmenteren op basis van het netwerk, en na te gaan of de vertoningen bij zoekpartners al dan niet interessant zijn. Haal je er helemaal niets uit? Dan spendeer je het budget beter op een andere manier.

Tip 10: Check Search lost IS 

Een bijkomende statistiek die interessant is om te checken, is de Search lost IS. Deze geeft weer hoeveel weergaven je bent verloren door een te laag budget. Zijn er bijvoorbeeld campagnes die erg goed presteren, waarvan de Search lost IS (budget) eerder laag is, kan het interessant zijn om het budget te verhogen.

De statistiek kan je simpelweg toevoegen als extra kolom, zowel op campagne-, advertentiegroep- en zoekwoordniveau.

search lost by budget in adwords

Tip 11: Timing

Oké, toegegeven: simpelweg je budget verhogen om betere resultaten te behalen is natuurlijk ideaal. Een hoger budget aan je management vragen, valt echter niet altijd binnen het haalbare kader. In dat geval moet je creatiever aan de slag. Wie niet waagt, wie niet wint!

Eén manier om dit te doen, is door na te gaan wat de meest interessante tijdstippen zijn om te adverteren. Ga daarvoor naar advertentieplanning en check de dagen en uren die het meest en minst interessant zijn. Misschien is het wel waardevol om een bodaanpassing in te stellen op bepaalde tijdstippen of simpelweg vertoningen op bepaalde momenten uit te zetten. Zo verschuif je het budget naar datgene wat echt interessant is en zet je het slimmer in.

Timing van Google AdWords campagnes

Tip 12: Voeg uitsluitingszoekwoorden toe

Zijn sommige zoektermen absoluut niet interessant voor jouw product of dienst, maar worden ze wel vaak in combinatie gebruikt met jouw ingestelde zoekwoorden? Dan is het heel interessant om deze woorden in te stellen als uitsluitingszoekwoorden.

Verkoop je bijvoorbeeld exclusieve producten, dan zullen zoektermen als ‘goedkoop’ of ‘gratis’ niet waardevol zijn voor jouw account.

Uitsluitingszoekwoorden kan je op campagne- of advertentiegroepniveau toevoegen. Zijn bepaalde uitsluitingszoekwoorden van toepassing op meerdere of zelfs alle campagnes? Dan is het interessant om een lijst met uitsluitingszoekwoorden te maken en deze toe te passen op meerdere campagnes.

Wij maakten al een lijst van 60 uitsluitingszoekwoorden die jouw Google AdWords Campagnes boosten.

Tip 13: Neem regelmatig tijd om in je account te duiken

Doelgerichte optimalisatie vereist regelmatige analyse en bijsturing. Probeer, toch zeker in het begin, minimaal twee keer per week in je account te duiken. Check de 25 zoekwoorden die het meeste budget verbruiken en kijk hoe je deze kunt optimaliseren. Overweeg eventueel om het bod van zoekwoorden die op positie 1 tot 2 staan te verlagen met 25%. Het heeft immers geen zin om op een toppositie te eindigen als het niet rendeert.

De optimalisatie van je Google AdWords account is een ongoing process. Hoe langer je ermee bezig bent, hoe meer je je op je gemak zult voelen tussen al de cijfers en hoe beter je verbanden ziet. Alleen zo kan Google Adwords jouw bedrijf helpen groeien.

Nog hulp nodig bij je SEA?