The Next Web: 7 key takeaways die wij meenemen naar Digiti

“Ik heb tickets voor TNW. Wie gaat er mee naar Amsterdam?” Een vraag die elke Digitist graag hoort. En zo gezegd, zo gedaan. Derek boekte een hotel, en trok Digiti mee naar The Next Web. Naar een paar dagen vol buzzwords, heel veel info en good food. Wat we uiteindelijk geleerd hebben? Vegetarische hamburgers zijn dik oké, en buzzwords creëren niet zonder reden zoveel buzz.

 

Nerds 2.0: Hipper dan hip

Foodtrucks, stormtroopers, bionades en live muziek: als je op TNW wordt gedropt, zou je nooit denken dat je op een conferentie bent beland. Het event speelt zich af op het terrein van een oude gascentrale, met een indrukwekkend decor als gevolg. De juiste verlichting, imposante muziek en sprekers van ’t hoogste niveau creëeren een unieke sfeer waarvan je moét proeven. En dan hebben we het nog nietne gehad over die burgers. Damn!

Terrein van The Next Web Conference in Amsterdam

 

De geheime ingrediënten voor killer content

Eén van de talks waar we het meest naar uitkeken was die van Mark Adams, CEO van Vice. En natuurlijk waren we niet de enige met die gedachte. Dat bleek aan de gigantische wachtrij voor de deur. Nog net konden we een paar plekjes bemachtigen in de zaal. Onze eigen CEO, Derek, had daarentegen minder geluk. Hij was nét te laat, en stond voor een gesloten door. Auwtch.

Het volledige recept voor killer content kregen we niet te horen. Wel liet Mark Adams ons kennis maken met vier belangrijke ingrediënten:

  • Audience inputs: Define your segments tribally
  • Audience insight is key: What does that tribe actually care about?
  • Brand truth: What’s in your brand’s unique DNA?
  • Deposit value: Give something of true value to the culture.

“If you deposit something of true value to your audience, they will never stop thanking you for it.”

Een bericht gedeeld door Digiti (@digiti) op

Storm op komst: data lawine

Artificial Intelligence, growth hacking, machine learning, … Een hele hoop onderwerpen die niet mogen ontbreken op TNW. Een selectie maken uit de sprekers die hun verhaal hierover vertellen is écht niet makkelijk. Een spreker die ons meteen wist te boeien, was David Arnoux, de CEO van Growth Tribe.

David overtuigde ons van de kracht van machine learning. Hij vertelde dat data de basis vormen van besluitvorming. En hoewel we dit al veel langer wisten dan vandaag, heeft hij onze ogen nog wat wijder geopend.

“ROI is more important than brand awareness, so find out what works.”

Hoewel 80% van de leidinggevenden AI en machine learning wel waardevol vinden, past maar een kleine groep de technieken toe. Onderzoek toont aan dat dit voornamelijk te wijten is aan een tekort aan kennis. En dat zet ons aan het denken. Herken jij jezelf hierin?  Dan is ’t vast interessant om je bij te scholen. David raadde ons een cursus van Coursera aan, om alles te leren over machine learning en hoe het jouw bedrijf van pas komt.

David Arnoux op The Next Web in Amsterdam

 

Vertrouwen & identiteit: de kern van employer branding

Een onverwacht sterke talk kregen we bij Susan Lindner. De CEO van Emerging Media onthulde enkele geheimen tot een betrokken team. Ze startte met een opvallend cijfer: de identiteit van slechts 12% van de werknemers valt samen met die van het bedrijf waarvoor ze werken. En dat is bitter weinig.

“I am the hero of my own story.”

Daarom roept Susan bedrijven op om sterke waarden te creëren én te laten leven. Authenticiteit is een must om drop-out te voorkomen, en te groeien als team. Ze haalde het succesverhaal van Cisco aan, dat een tijd terug investeerde in employer branding.

Het resultaat? Een instant hit. De betrokkenheid, tevredenheid en teamspirit kregen een enorme boost. Puur door de vicieuze cirkel van vertrouwen: hoe meer vertrouwen je teamleden krijgen, hoe meer ze op hun beurt ervan teruggeven.

 

Een boost in productiviteit met mindfulness

En dat de bezoekers van TNW niet alleen geïnteresseerd waren in puur web gerelateerde content, bleek uit de opkomst voor talks als ’10X your productivity – Secrets from Google’ en het open gesprek tussen journaliste Ciara Byrne en Rich Pierson. Hij is CEO van de meditatie en mindfulness app Headspace, en weet als geen ander hoe belangrijk je innerlijk welzijn is voor productiviteit.

Kennis maken met de nieuwste digitale technieken door dieper in al die buzzwords te duiken is een must. Dat wisten we al langer. Het toepassen van die technieken op een gebalanceerde manier, is misschien nog wel iets belangrijker. Benieuwd naar de geheimen van Google? Je kunt de slides hier herbekijken. 

 

Technologie met een goed hart

Na al die jaren komen we ondertussen mijlenver met technologie. In elke sector, voor eender welke toepassing. Gelukkig zijn er ook mensen die de wondere wereld van technologie inzetten voor humane doeleinden. Zo ontwikkelde Kodi Foster een app die drugsverslaafden de brug laat maken naar anderen. Om het besef te creëren dat ze niet alleen zijn. Dat er hulp is, en oplossingen bestaan. Je zou ervan versteld staan hoe sterk het gevoel van eenzaamheid je in een bepaalde richting duwt.

Kodi gebruikt AI en machine learning om technologie te verbinden met een menselijke nood, en helpt zo elke dag mee aan een betere samenleving. Da’s pas een mooi verhaal.

 

De toekomst van wonen en werken

‘The Edge’ in Amsterdam is de thuishaven van Deloitte. Het meest duurzame gebouw ter wereld, ontwikkeld door PLP/Architecture. De CEO van deze vooruitstrevende onderneming was dan ook aanwezig op TNW, om zijn visie te vertellen over ‘Smart Buildings’, zoals dat van hem.

De belangrijkste focus tijdens de ontwerpfase ligt op het creëren van een gezonde werkomgeving. Het zuiveren van de lucht staat daarbij als nummer 1 op ’t lijstje: ervoor zorgen dat werknemers het gebouw gezonder verlaten dan als ze binnenkwamen. Hoe? Door het gebruik van, onder andere, luchtzuivering en de ideale lichtinval.

Alles in dit gebouw is gestuurd door technologie. Automatische lichten, klimaatcontrole, drones die je pakketjes komen brengen, … Je kan het zo gek niet bedenken. Het gebouw wéét waar je bent, wat je doet en wat je nodig hebt.

Ook fun is een focuspunt voor PLP/Architecture. De werk- en leefomgeving leuker maken, om elke ervaring intenser te beleven. En nee hoor, als Digitist kunnen wij zeker niet klagen over ons gebouw, maar zo’n werkplek is toch de droom van iedereen, toch?