De toekomst van jouw SEO: 12 strategieën die je moet kennen

Hoewel SEO (search engine optimization) geen exacte wetenschap is, zijn er wel een aantal strategieën die bijna onmiddellijk zorgen voor een betere positie in de zoekresultaten. Door ze op de juiste manier toe te passen krijg je meteen een hogere ranking én betere resultaten. Speciaal voor jou verzamelden we de 12 meest effectieve SEO-strategieën, die jij meteen kan gebruiken.

1. Optimaliseer voor mobiele gebruikers

De smartphone blijft jaar na jaar aan populariteit winnen. Het is dan ook niet vreemd dat het optimaliseren van je website voor mobiele gebruikers al jaar en dag enorm belangrijk is. Vorig jaar is het belang daarvan nog harder gestegen, wanneer Google in november de mobile-first index lanceerde.

SEO-Mobile

Hierdoor gebruikt Google nu de mobiele versie van je website als primaire index, in plaats van de gewone website. Het gevolg? Het is écht een must om je mobiele website op de eerste plaats te zetten als het gaat over SEO. Zie het niet meer als een bijzaak, maar als de hoofdzaak van je SEO-strategie.

2. Start met linkbuilding

Links zijn een eeuwenoude aandrijver voor rankings. Google heeft zelfs bevestigd dat linkbuilding in de top drie van rankingfactoren staat. Een recente studie toont aan dat links zelfs nog waardevoller zijn dan we eigenlijk denken. Dat geldt natuurlijk alleen als je content ook geoptimaliseerd is.

3. Optimaliseer voor voice search

Volgens het Internet Trends Report van KPCB in 2016 is het aantal voice-zoekopdrachten de afgelopen jaren enorm gestegen. Voice Search maakt het mogelijk om te zoeken met je stem. Door de toegenomen nauwkeurigheid spreekt het steeds meer mensen aan, en zal het in de nabije toekomst een echte gamechanger worden. Het is dus hét moment om je website te optimaliseren voor Voice Search.

4. Optimaliseer voor Rich Answers

Sinds 2015 worden bij een zoekopdracht in de resultaten ook de zogenaamde ‘Rich Answers’ getoond. Dit zijn antwoorden op veelgestelde vragen die op een meer prominente plaats in de zoekresultaten verschijnen. Dit type van zoekresultaten wordt steeds vaker getoond, en zal in de loop van 2017 alleen maar belangrijker worden.

rich answers

Als je dus wilt dat jouw content verschijnt als een Rich Answer is het noodzakelijk dat je je content optimaliseert voor gerelateerde zoekopdrachten. Er zijn verschillende manieren waarop je dit kan doen. De makkelijkste is om de expliciete vraag te stellen op je website waarvoor je wil verschijnen in de zoekresultaten. Een voorbeeld: je schrijft een blogpost met de vraag ‘Wat is Rich Answer?’, waarin je kort en krachtig een antwoord geeft op die vraag.

5. Maak gebruik van verkorte URL’s

Het is al jaren een belangrijke SEO strategie om beschrijvende URL’s te gebruiken die relevante zoekwoorden bevatten. Toch lijkt recent onderzoek aan te tonen dat je ook korte URL’s kan gebruiken, omdat dit zelfs kan zorgen voor hogere rankings.

Als dit voor jouw website mogelijk is gebruik je best een maximum van ongeveer vijf woorden in je URL. De allerbelangrijkste zoekwoorden staan als eerste in je URL, gevolgd door een paar andere relevante keywords. Alles na de eerste vijf woorden krijgt minder aandacht van Google, waardoor het dus ook niet nodig lijkt te zijn om hier zelf nog veel rekening mee te houden.

6. Lokale SEO is een must

Door de sterke opkomst van mobiel surfen en de mobile-first mindset is het logisch dat we meer nadruk leggen op Local Search. Steeds meer mensen gaan namelijk mobiel op zoek naar lokale ondernemingen, producten of diensten, om aan hun behoeften te voldoen. Het wordt dus steeds belangrijker om lokaal gevonden te worden, en dus te optimaliseren voor lokale zoekopdrachten.

7. Een betere user experience

Het spreekt voor zich dat een goede gebruikerservaring enorm belangrijk is voor je bezoekers, en voor je ranking. Toch is de verbinding tussen de user experience metrics (zoals CTR) altijd vrij indirect geweest. Een recent onderzoek toont echter een directe verbintenis aan tussen hogere rankings enerzijds en je CTR anderzijds. Heb je een hogere click-through-rate dan de andere pagina’s in de zoekresultaten? Dan word je automatisch hoger in de zoekresultaten getoond.

Om je hoge CTR te behouden is het belangrijk dat je regelmatig al je metadata optimaliseert voor de gekozen zoekwoorden. Het zijn namelijk deze metadata die getoond worden in de zoekresultaten. Ze moeten mensen aansporen om door te klikken, waardoor jouw CTR in stand gehouden (of verhoogd) wordt.

8. Gebruik gerelateerde keywords in je content

Zoekwoordonderzoek blijft heel belangrijk voor SEO. Sterker: een sterk zoekwoordonderzoek vormt de basis van je strategie. De meeste bedrijven die er ook nog maar een beetje mee bezig zijn beseffen dit. Toch blijft het belangrijk om op te merken dat het daarbij verder gaat dan het vinden van een paar woorden of zinnen waar je content rond kan bouwen.

Je gaat best op zoek naar woorden en zinnen die gerelateerd zijn aan je zoekwoord. Een voorbeeld: als je een blogpost schrijft over hoe je op zoek gaat naar de beste sportkleding, heb je niet alleen woorden als ‘sportkleding’ nodig, maar ook uitdrukkingen als ‘schoenen om te sporten’, ‘legging om te joggen’. Door zulke woorden en zinnen te gebruiken toon je aan Google dat je echt bezig bent met het onderwerp, en schenk je uitgebreide content aan je bezoekers.

9. Schrijf langere stukken

Hoewel we meestal aanraden om korte en krachtige content te schrijven, zeggen we hier dat langere stukken af en toe ook succesvol zijn. Het gaat dan natuurlijk niet over artikels volgepropt met woorden, maar wel over degelijke artikels die een uitgebreid onderwerp tot in detail uitleggen. Het is dus niet de bedoeling om ‘zomaar’ meer dan 2000 woorden te schrijven. De lengte van je artikel is belangrijk, maar de kwaliteit ervan des te meer.

Concreet betekent dit dat je voor gewone blogposts best een minimum aantal woorden van 1200 aanhoudt. Voor evergreen content, en dus content die altijd interessant blijft voor je doelpubliek, mag het al eens wat meer zijn. Schrijf voor zulke blogposts minstens 2000 woorden om er het maximum uit te kunnen halen.

10. Zorg voor een snelle laadtijd

We weten al lang dat de snelheid van je website enorm belangrijk is voor jouw positie in de zoekresultaten. Google is hier vrij streng op, en verplicht je om een snelle laadtijd te hebben als je ooit op de eerste pagina wil verschijnen. En hou je maar vast, want in de toekomst gaat dit nog belangrijker worden. En dat heeft opnieuw te maken met de mobile-first index.

Websites die traag laden zorgen voor gefrustreerde gebruikers. Zeker als die gebruikers heel snel mobiel opzoekwerk willen doen. Zorg er dus voor dat je mobiele website snel wordt geladen, op eender welk moment. Anders ben je gedoemd op het vlak van SEO.

11. Streef naar autoriteit met uitgebreide content

Schrijf je lange, uitgebreide content? Dan bestaat er een grote kans dat je dit al doet. Toch vinden we het belangrijk om dit nog een keer expliciet te vermelden. Onderzoek toont namelijk aan dat oppervlakkige content altijd wordt overtroffen door uitgebreide content. En dit zelfs wanneer de oppervlakkige content sterk was opgebouwd rond een specifiek zoekwoord.

Focus dus niet langer enkel op keywords, maar ook op de diepte van je content. Dit is niet alleen beter voor je ranking, maar ook voor de user experience van je website.

12. Focus op het gebruikersdoel

We weten ondertussen dat er een duidelijke verschuiving heeft plaatsgevonden in het belang van keywords voor je rankings. Het sterk gebruik van zoekwoorden is niet meer allesbepalend voor je positie in de zoekresultaten. Wat wél steeds belangrijker wordt is de optimalisatie voor het gebruikersdoel. Dit wil zeggen dat je best niet meer enkel de focus legt op je keywords, maar vooral op de betekenis en de motivatie erachter.

seo-kleuren

Waar zijn mensen écht naar op zoek? Wat willen ze écht te weten komen door die zoekopdracht? Welke long tail zoekwoorden moet ik gebruiken om relevante bezoekers aan te trekken én te laten converteren? Het antwoord op deze vragen wordt steeds belangrijker.

Is jouw content al geoptimaliseerd met deze SEO-strategieën?

Wij helpen je graag verder bij de volgende stap.


2 reacties

  1. 3 Dingen die je mist wanneer je niet aan inbound marketing doet | Digiti
    12 juni 2017 / 12:49

    […] Lees ook: 10 redenen waarom inbound marketing de heilige graal is van marketing. […]

  2. Hoe marketing automation je bedrijf naar een hoger niveau tilt | Digiti
    21 augustus 2017 / 10:01

    […] Lees ook: 10 redenen waarom inbound marketing de Heilige Graal van marketing is. […]