Waardevolle content om te scoren in niche sectoren

“Content marketing. Allemaal goed en wel als je veel te vertellen hebt, maar wat als je bedrijf zo technisch of gespecialiseerd is dat je content enkel voor een beperkte niche bestemd is?” Ik hoor het je bijna denken. Een terechte vraag, dat is het zeker. Een vraag waar een oplossing voor bestaat.

Op het eerste zicht is zeker niet elke sector even interessant om over te schrijven. Veel jargon, moeilijke informatie, technische beschrijvingen, … Het is vaak een uitdaging om de boodschap over te brengen bij je doelgroep. En da’s een probleem, want als je veel tijd investeert in een content marketingstrategie wil je natuurlijk dat het z’n vruchten afwerpt. Gelukkig zijn er technieken om deze moeilijkheden te doorbreken. Om je marketing team te stimuleren om anders te denken over content. Ben jij klaar voor een transformatie?

Begin bij het begin

Waar je mee start? Bij je klant, je waarden en alles wat bepaalt waarom jij doet wat je doet. Keer terug naar het begin en ontdek wat jij eigenlijk écht wilt vertellen aan je doelgroep, en op welke manier je dat wilt doen. Misschien wil je jouw potentiële klanten wel inspireren over een bepaald onderwerp, of overtuigen van iets.

Stel jezelf in de plaats van je buyer persona, en ontdek de mogelijk problemen waar hij/zij mee worstelt. Jouw beste content stukken gaan waarschijnlijk over de oplossing voor die problemen. En dan ben je binnen!

Meer weten over hoe je jouw potentiële klant nog beter leert kennen? Ontdek de rol van jouw buyer persona in je inbound marketing strategie.

Stel een event kalender op

Net als elke sector zijn er ook voor niche sectoren vast een aantal belangrijk events of gebeurtenissen die je met jouw onderneming kunt linken. Organiseer een efficiënte brainstormsessie met het volledige marketing team om actie te bedenken die bij zulke events passen. Je zal merken dat het niet altijd even eenvoudig is om jouw diensten of producten aan zo’n events te linken, maar met een beetje creativiteit kom je er wel.

eventkalender niche sectoren

Zo’n acties zijn niet alleen leuk, maar helpen je ineens bij het tonen van je expertise én je cultuur. Jouw bedrijf heeft duidelijk meer te bieden dat wat er op de oppervlakte ligt. Dat zijn zaken die wel eens de doorslag kunnen geven.

Gebruik een brainstormtechniek

Moeite met het verzinnen van ideeën? Dan is het een goed idee om een brainstormtechniek toe te passen. Brainstormen is meer dan aan een tafel te zitten om wat ‘na te denken’. Het is een proces dat je helpt om efficiënter om te gaan met creatief denken. Het 6-3-5 brainwriting proces van Bernd Rohrbach is een voorbeeld van zo’n techniek. Hoe het werkt? Verzamel 6 personen die elk vijf minuten de tijd krijgen om 3 ideeën op te schrijven rond een specifiek topic. Na die 5 minuten worden de topics doorgeschoven, zodat je op korte tijd veel input krijgt van verschillende personen.  

Misschien speel je liever Wonder (Wo)man, waarbij je jezelf bekijkt als superheld die alles kan. Bij dit soort brainstormproces is niets te gek. Bedenk superkrachten, en slechteriken waartegen je vecht. Zo’n proces helpt je om écht out of the box te denken. Bereid je voor op heel wat zotte ideeën! Nadien verwerk je die voorstellen, en hang je er concrete tactieken aan vast.

brainstorm niche marketing

Werk met skyscraper content

Een bijkomend probleem voor een niche sector is dat er vaak al een overaanbod is aan content. Over elk mogelijk topic is meestal al iets geschreven. Op elke vraag bestaat ergens wel al een antwoord. Wat doe je daar dan mee?

Wel, het is niet noodzakelijk om het warm water opnieuw uit te vinden. Daar zit weinig waarde in voor je doelgroep. Daarom kun je beter tijd investeren in het zoeken naar nieuwe manieren om met die bestaande content om te gaan. Ontdek wat er al is bij concurrenten en vergelijkbare sectoren, bekijk het vanuit een andere hoek en ontdek hoe je met dezelfde inhoud meer waarde kunt genereren.

Spreek met vrienden en familie

Dat brengt ons meteen bij het volgende punt. Om écht waardevolle content te creëren is het belangrijk om niet alleen in je eigen sector te kijken, maar om zeker een stapje verder te gaan. Spreek dus niet alleen met collega’s, maar ook met vrienden en familie. Zelfs als ze helemaal niets over jouw producten of diensten weten.

Zo’n frisse kijk doet wonderen voor je creativiteit, en laat je beter begrijpen wat je potentiële klant al dan niet wilt lezen over jouw bedrijf. Ook als ‘niet-kenner’ moet je namelijk begrijpen wat de boodschap is die je wilt meegeven.

Analyseer je concurrenten

En naast de mening van je vrienden en familie hou je best ook je concurrenten in ‘t oog. Wat vertellen zij? Hoe doen ze het? Bestaan er populaire blogs? Of misschien zijn er wel een aantal influential marketeers die veel ervaring hebben in jouw sector.

Bestudeer de stijl die ze hanteren, ontdek wat jij wél of niet interessant genoeg vindt om te proberen en bepaal waar jij mee aan de slag kunt. Geen copy paste, uiteraard, maar wel een eigen creatieve kijk op wat vergelijkbare bedrijven doen om waarde te creëren voor hun klanten.

content marketing niche

Maak gebruik van visuals

Om jouw content naar een hoger niveau te brengen gebruik je best een aantal visuals die de informatie versterken. Bij uitgebreide technische informatie in een niche sector is het voor de lezer niet altijd makkelijk om er de aandacht bij te houden. Ja, dat geldt zélfs wanneer de info wel heel interessant is. Door met visuals te werken maak je alles sneller en makkelijker te begrijpen.

Zo geef je de lezer hapklare data om de inhoud makkelijker op te nemen. Onderzoek toont namelijk aan dat je lezer een visual 60 000 keer sneller opneemt dan gewone tekst. Bij gekleurde visuals ligt dat cijfer nog hoger. Bovendien zorgt het ervoor dat je content er geloofwaardig uitziet. Teksten mét screenshots en mooie beelden geven je inhoud expertise mee. Win-win!

Toon je expertise

Die expertise wordt alleen maar groter als je ook nog eens werkt met andere vormen van overtuiging zoals quotes, data tabellen, opiniestukken van gekende personen in de sector. Door naar onderzoek en andere waardevolle informatie te verwijzen maak je jouw content sterker. Het gevolg? Op termijn toon je jouw bedrijf zo als kenner van ‘t vak.

Een veelzeggende quote valt op én legt de nadruk op wat écht belangrijk is: expertise.

Een goede methode is bijvoorbeeld het opstellen van een infographic. Dat is een manier om veel data visueel voor te stellen in een overzichtelijk design. Of nodig eens een paar experten uit om een gastblog te schrijven, of een treffende quote te geven over het onderwerp. Echte professionals geven je met veel plezier hun inzichten over de sector. Daar kun je maar best van profiteren.

Content marketing, een uitdaging voor jouw bedrijf?
Laat het ons weten!