Meet zelf het succes van je e-mailcampagne met 3 belangrijke cijfers

E-mails zijn nog steeds een waardevol medium in je marketingcommunicatiemix. Laat je niet wijsmaken dat e-mails niet meer gelezen worden: een e-mail van een interessante afzender, met een sterke onderwerpregel en boeiende, relevante content lokt nog steeds de juiste klik van je ontvanger uit.

Het is echter niet realistisch te hopen dat élke ontvanger je e-mail opent of overgaat tot de gewenste conversie. Maar wanneer mag je dan wel tevreden zijn? We leggen even uit hoe je je e-mailcampagne kunt beoordelen.

1. Wat is je doorklikratio?

Hoe vaak links in een e-mail werden aangeklikt, dat vertelt je click-through rate. Zo krijg je inzicht in welke links, buttons, afbeeldingen de interactie met je ontvanger triggeren. Hubspot-onderzoek berekende dat er een verband is tussen de grootte van je bedrijf, het aantal e-mailcampagnes die je uitstuurt en de click-through rate. Gemiddeld kun je stellen dat een click-through rate tussen 4 en 7% normaal is. In de PR-sector (1,7%) en bouwsector (2%) ligt dit getal het laagste.

Click-through rate in %
= (totaal aantal klikken in je e-mail / totaal aantal afgeleverde e-mails) x 100

Click Rate email

2. Wat is je conversieratio?

Vanzelfsprekend wil je ook weten of je ontvangers ook doen wat je wilt. Dat is je ‘conversion rate’. Wil je dat je ontvangers zich inschrijven? Meet dan de effectieve inschrijvingen na click-throughs. Kunnen ontvangers een promotie claimen? Tel dan de ontvangers die dat echt hebben gedaan. Tip: geef de call-to-action-links in je e-mail een unieke tracking url mee zodat je kunt identificeren welke gewenste actie van een e-mailontvanger komt.

Conversion rate in %
= (totaal aantal conversies die vanuit e-mail komen / totaal aantal afgeleverde e-mails) x 100

3. Hoeveel e-mailadressen heb je gewonnen of verloren?

Een e-mail die niet aankomt (en waarvan je ook een melding krijgt), dat noemen we een bounce. Er zijn twee soorten bounces:

  • Een soft bounce komt van een e-mailadres dat wel correct is, maar waarvan de mailbox tijdelijk vol zit of de server tijdelijk niet functioneert.
  • Een hard bounce komt van een e-mailadres dat niet meer bestaat.

De eerste categorie moet je niet schrappen uit je e-maillijst. Probeer na enkele uren opnieuw, en mogelijk komt je e-mail wél aan. De tweede groep vraagt wel om aanpassingen of verwijdering. Hubspot leert ons dat het normaal is om elk jaar zo’n 22,5% van je geldige e-mailadressen te verliezen. Niet alleen door hard bounces, ook door uitschrijvingen, aanduidingen als spam … Oog voor een performante database is dus uiterst belangrijk.

Reach growth =
(totaal aantal contacten uit de verzendlijst – hard bounces – unsubscribes – spammeldingen + extra inschrijvingen + shares)

En het aantal geopende e-mails …?

Je ‘open rate’ vertelt je hoe vaak je e-mail is geopend door een ontvanger. Een e-mail wordt als ‘geopend’ geteld, wanneer afbeeldingen worden gedownload:

  • soms al wanneer hij wordt weergegeven in het previewvenster
  • wanneer de e-mail wordt geopend in een nieuw venster

Een gemiddelde open rate van een commerciële e-mail ligt tussen de 20 en 40%. Je open rate cijfer is wel voorzichtig te gebruiken: een e-mail zonder afbeeldingen wordt nooit geteld (al wordt hij wel geopend), een weergave in het previewvenster kan wel worden geteld (al kijkt je ontvanger er overheen).

Email open rate

Open rate in %
= (totaal aantal afgeleverde e-mails / totaal geopende e-mails) x 100

Andere interessante cijfers?

  • Bereken je ROI. Op een simpele manier berekend, is dat de omzet die je haalt uit je e-mailcampagne min de kost van je e-mailcampagne.
  • Tel je ‘unengaged receivers’. Niet al je ongeïnteresseerde ontvangers schrijven zich uit. Een hele hoop doen gewoon geen enkele moeite voor je e-mail. Doe er wat mee: doe een actie om net hen te activeren, overweeg hen te vragen een tijdje te pauzeren en binnen 6 maanden opnieuw te activeren …

Ben je beter bezig dan de rest?

Mailchimp biedt een recent onderzoek aan voor wie benieuwd is naar een benchmark.

Email Marketing Benchmarks MailChimp

Wil je ook een sterke e-mailcampagne?

Kom gratis brainstormen