Marketing in een wereld zonder Cookies. Hoe ga je ermee om?

In een nog niet zo ver verleden waren Cookies dé heilige graal om digital marketing activiteiten te tracken. Vandaag de dag worden ze nog steeds gebruikt, maar zijn ze minder betrouwbaar en is het dus nog moeilijker voor een marketeer om de juiste activiteiten te meten. Hoe je daarmee omgaat? Dat leggen we hier even uit.

Cookies: toch niet zo betrouwbaar

Wat maakt dat cookies minder betrouwbaar zijn geworden? Eerst en vooral springen consumenten bewuster om met hun privacy. Zo zijn er cookie blockers voor advertenties gekomen, maken browsers het eenvoudiger om cookies te verwijderen en kan je cookies blokkeren eens je op een website belandt.

Daarnaast geniet de “last click” de voorkeur wanneer het aankomt op tracking. Dit wil zeggen dat je kan nagaan via welke weg je bezoeker is gekomen op je website. Maar met de last click krijg je geen volledig beeld van de customer journey. Een voorbeeld: een consument is via een advertentie in contact gekomen met je product en klikt erop. Eens op de website neemt de interesse in het product toe en voordat hij wil overgaan naar een aankoop, vraagt zijn kind om aandacht en sluit hij zijn laptop. Nadien ziet hij op Facebook een Remarketing advertentie van hetzelfde product. Hij klikt erop en koopt het meteen aan. De cookie heeft alleen opgeslagen dat hij via remarketing het product heeft gekocht, maar heeft geen weet van het voorgaande proces.

Op die manier kan je als bedrijf de conclusie trekken om meer budget op remarketing te zetten en sluit je misschien de social media campagne af waar die consument je voor het eerst heeft leren kennen. Dit heeft uiteindelijk wel veel impact op je business en waar je geld aan geeft.

De Last Click geniet de voorkeur als het aankomt op tracking. Toch krijg je daar niet het beste zicht op de volledige Customer Journey.

Bye, Bye Cookies

Met de verstrenging van De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) zijn heel wat online giganten wakker geschoten en hebben ze Privacy nog eens onder de loep genomen. Mozilla, de browser van Firefox, blokkeerde bepaalde tracking cookies al in 2017. Apple is eerder dit jaar gevolgd om ook bij Safari cookies te blokkeren. Nu volgt Google Chrome deze trend waarbij ze de cookies zullen uitfaseren. Adverteerders zeggen maar beter vaarwel aan hun eens zo geliefde cookies. Dringend tijd voor andere manieren van tracking!


Wat is dat nu weer De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG)? Lees onze blogpost er op na en fris je geheugen even op.


Minder Cookies en meer data

Gelukkig blijven de First-party Cookies nog wel. Deze Cookies worden beschouwd als “goed”. Ze verbeteren de gebruikservaring, onthouden de taalvoorkeur en je gebruikersnaam- en wachtwoord, …

Uiteraard weet je niet alles dat je wil weten van First-party Cookies. Het is dan ook belangrijk om nog andere relevante data te verkrijgen. Zorg bijvoorbeeld dat je het e-mailadres en de naam kan bemachtigen; Laat de gebruikers inloggen of een account aanmaken via social media of Google; Geef gratis trials of kortingen weg. En verzamel al die data in een CRM waarbij je al die gegevens kan bundelen en nog specifieker kan tracken wie welke aankoop heeft gedaan en hoe.

Niet makkelijk om als marketeer altijd bij te blijven, maar zeker eens zo boeiend! Lees onze andere blogposts over het digitale landschap en blijf up to date met de nieuwste trends.