Het leven zoals het is: een Digitist (deel 2)

5 dingen die je bij Digiti leert als online marketing stagiaire

Een paar maanden geleden begon mijn stage bij Digiti. Ik startte mijn onderzoek naar het leven zoals het is als Digitist. Sinds mijn eerste blogpost heb ik al heel wat geleerd, en is mijn onderzoek al goed gevorderd. Dat Digiti-vel heb ik intussen al goed ingedragen. Je bent dan ook vast benieuwd naar hoe het past. Daarom geef ik je graag een tussentijdse update, met deze 5 dingen die ik als online marketing stagiaire bij Digiti leer.

Les 1: Werken en plezier gaan hand in hand

Als stagiaire ben ik natuurlijk ook nog maar student. En dat betekent dus dat ik nog maar weinig (oké, eerlijk: geen) ervaring heb. Natuurlijk heb ik wel al een enorme lading aan groepswerken gedaan, maar dat was allemaal in mijn vertrouwde schoolomgeving. Het is dus heel wat om te functioneren in een team op de werkvloer, met échte verantwoordelijkheid. Van ‘s morgens tot ‘s avonds, met collega’s en ‘een baas’.

Digitist silke werk

Dat krijg je als stagiaire allemaal meteen op je bord. Bij Digiti draai ik volledig mee in het bedrijf, vanaf dag één. Gelukkig ben ik hier vanaf het eerste moment heel goed ontvangen. Hulp nodig? Ik hoef ‘t maar te vragen. Geen werk meer? Kom maar af! Liever iets anders doen? Geen probleem. Stap voor stap leerde ik zo mijn plekje bij Digiti kennen.

“Frietjes tijdens de middag, en lekkere traktaties. Alleen dat al!”

Een fijn hulpmiddel is alle play dat het Digitisten-leven met zich mee brengt. Als je Digiti een beetje kent dan weet je vast al dat de sfeer hier heel belangrijk is. ‘T is een van de redenen waarom Digiti zo snel is gegroeid. Denk maar aan onze Brains&Breakfast, of de tweemaandelijkse teambuildings. Ook niet geplande momenten bij Digiti dragen bij tot een toffe sfeer. Een potje basket op ‘t sportdak, FIFA tijdens de middag, of zelfs meelopen met de 10 Miles. Buiten het sportieve gedeelte is er natuurlijk ook plaats voor frietjes als lunch, en lekkere traktaties. Smakelijk!

Les 2: I love content, content en nog eens content

Als er iets is wat ik hier leer is het wel schrijven. Dagelijks ben ik bezig met een hele lading content. En met mijn plan om content marketeer te worden is dat natuurlijk heel mooi meegenomen. De tekststijl van Digiti, die heb ik al onder de knie. En ook voor andere klanten vloeit er heel wat copy uit mijn pen (ofja, toetsenbord). Ik leer hier schrijven over allerlei onderwerpen, in verschillende vormen en voor een uitgebreide hoeveelheid kanalen. Met alle leerrijke feedback die ik krijg, is dit ondertussen een fluitje van een cent.

Content betekent natuurlijk niet alleen schrijven, maar ook plannen. Je begint namelijk niet zomaar te schrijven, zonder te weten waar je naartoe wilt. Daarom leer ik hier ook om alle content te plannen. Waarover wil ik schrijven? Welke timing hang ik er aan vast? Al die zaken plan ik op voorhand in, zodat de content die ik schrijf ook bijdraagt aan het groter geheel.

“Het belang van de juiste tone of voice mag je écht niet onderschatten.”

Ik heb het dan ook over verschillende soorten content: blogposts, whitepapers, e-books, social media posts, website content … Soms gaat dat heel vlot, en op andere momenten iets moeizamer. Elk stuk content is namelijk anders, en sommige onderwerpen zijn interessanter dan anderen. Bij Digiti leer je dan ook om je schrijfstijl aan te passen aan alle onderwerpen en  kanalen, afgestemd op de klant. 

Les 3: Het ene project is ‘t andere niet

Goed functioneren op de werkvloer betekent natuurlijk ook dat je meewerkt aan verschillende projecten en in contact komt met allerlei klanten. Bij Digiti is dat niet enkel als ‘hulpje’ of stagiaire, maar ook als zelfstandig lid van het team. In sommige projecten werk ik bijvoorbeeld samen met een andere marketeer, terwijl ik voor een ander project net helemaal zelfstandig werk. Daardoor word ik verplicht om veel te leren. Natuurlijk wél met de nodige hulp.

“Elk project is anders, en dat zorgt voor véél variatie.”

Ik heb ook al snel geleerd dat de ene klant de andere niet is, en dat het ene project heel sterk verschilt van het andere. Je leert je aandacht hier efficiënt te verspreiden over alles waar je aan meewerkt. En natuurlijk moet ik niet alleen werken voor, maar ook werken mét klanten. In de afgelopen maanden werkte ik al regelmatig mee in meetings en workshops met verschillende klanten. Ik blijf dus niet altijd achter mijn bureau zitten, maar ga ook met post-its aan de slag. Hier bij Digiti, of zelfs ter plaatse bij de klant.

Les 4: Zelfstandig plannen is een must

Het vorige brengt ook met zich mee dat ik veel moet plannen. Hoewel alle Digitisten me graag helpen als ik niet verder kan, heb ik hier geleerd om heel zelfstandig te werken. De enige manier om dit te doen, is door heel goed te plannen. Een duidelijk overzicht behouden is cruciaal, zeker omdat je hier werkt in verschillende zelfsturende teams voor afzonderlijke projecten. Ik leer hier dan ook om alles goed in te schatten, zodat ik de afgesproken deadlines ook effectief behaal.

Want niet alleen je eigen deadlines zijn belangrijk, maar ook die van anderen. Omdat je werkt in kleinere teams is het werk van anderen soms afhankelijk van mijn taken, en omgekeerd. Daarom is mijn planning mee afgestemd op de planning van anderen. Gelukkig bestaan er project managers om dat mee te overzien. 

Les 5: De theorie in de praktijk

En natuurlijk leer ik hier bij Digiti ook echt werken, nadenken en nieuwe dingen ontdekken, over alles wat met online marketing te maken heeft. Een paar voorbeelden:

  • Online marketing strategie
    Hoe behalen we de doelstellingen van de klant met de middelen die er zijn? Hoe zorgen we op een efficiënte manier voor een tevreden klant?
  • Van content naar design
    Hoe vertalen we de content en het design? Past de content mooi op de website? Op welke manier passen we content zodanig aan zodat het er ook goed uit ziet?
  • User experience
    Hoe doorzoeken mensen de website? Met welke trends houden we rekening? Welke structuur en functies vinden bezoekers belangrijk?
  • AdWords campagnes
    Welke campagne zetten we op? Welke advertentiegroepen zijn nodig? Hoe verkrijgen we een hoge score? Welke advertenties scoren goed? Hoe ontwerpen we de bijhorende landingspagina’s?
  • Search engine optimization (SEO)
    Hoe optimaliseren we de content voor zoekmachines? Welke tools gebruiken we om SEO te checken? Hoe schrijven we de metatags? Welke foto’s en benamingen gebruiken we?  

Ook na het werk bij Digiti zelf word ik gestimuleerd om nog verder na te denken, en om up to date te blijven met alles wat er gebeurd in de digitale wereld. Elke dag vliegen de nieuwe ideëen hier in het rond. Over mogelijkheden om Digiti nog meer op de kaart te zetten, maar ook over eigen projecten om op te starten. En zo krijg ik zelf ook inspiratie en motivatie om nieuwe dingen te proberen.

Het leven als Digitist: de ontknoping

Zo. Nu weet je wat ik de afgelopen maanden heb geleerd, hier op de werkvloer bij Digiti. Je kan je vast ook al een beeld vormen van het leven zoals het is als Digitist. Toch laat ik nog een paar gaatjes open. Opzettelijk, want de ontknoping wil ik natuurlijk houden tot het allerlaatste moment. Benieuwd? Yes! Dan kom je over een paar weken vast terug om mijn laatste blogpost ook te lezen. Tot dan!

 

Wil je nog meer weten over het werk bij Digiti en ons Digitisten leven? Check ons platform, met toffe verhalen en al onze vacatures. Zo leer je Digiti nog beter kennen. En da’s handig, want we zoeken nog veel goed volk om het team te versterken! Spontaan solliciteren mag ook, net zoals ik een paar maanden geleden heb gedaan.

2 reacties

  1. 3 Dingen die je mist wanneer je niet aan inbound marketing doet | Digiti
    12 juni 2017 / 12:49

    […] Lees ook: 10 redenen waarom inbound marketing de heilige graal is van marketing. […]

  2. Hoe marketing automation je bedrijf naar een hoger niveau tilt | Digiti
    21 augustus 2017 / 10:01

    […] Lees ook: 10 redenen waarom inbound marketing de Heilige Graal van marketing is. […]