Van prospect naar klant: een boost in inbound sales met lead nurturing

In een vorige blogpost leerden we je het abc van inbound marketing, en hoe je er best gebruik van maakt. Herinner je het nog? Nu gaan we een stapje verder, en nemen we je helemaal mee in het verhaal van lead nurturing.

Je hebt in de eerste fase onbekenden aangetrokken naar je website, en bent er in geslaagd om in de tweede fase hun gegevens te verzamelen. Maar wat nu? Hoe gebruik je deze gegevens om er de meeste resultaten uit te halen? Daar speelt lead nurturing een belangrijke rol in.

Lees ook: 3 Dingen die je mist wanneer je niet aan inbound marketing doet

Lead nurturing, say what?

Lead nurturing wil zeggen dat je als marketing team ervoor zorgt dat een lead geschikt is en klaar is om een aankoop te doen voordat je ze doorstuurt naar het sales team. Zo wordt er geen tijd verspild aan ongeschikte leads die toch niet zullen converteren tot klant. Meestal is maar een klein percentage van je leads bereid om onmiddellijk een aankoop te doen. Dit betekent dat een groot deel leads nog ergens blijft hangen. Het zijn deze leads die ondersteund en gestimuleerd moeten worden om over te gaan tot een volgende stap.

Handig om te weten: 8 Effectieve tools die bezoekers omtoveren tot leads

lead nurturing

Inbound Sales & Lead nurturing

Lead nurturing is een must voor inbound marketing. Meer bepaald voor de derde fase, waarin leads omgetoverd worden naar klanten. Hier zijn verschillende redenen voor:

  • Het maakt een onderscheid tussen relevante, waardevolle leads die de moeite zijn om streng op te volgen, en iets minder interessante leads.
  • Het zorgt ervoor dat je je aandacht en tijd op de juiste manier kan verdelen over alle  potentiële klanten.
  • Het verplicht je om leads op te volgen en relaties met hen te onderhouden.
  • Het verstevigt de band tussen sales en marketing, omdat ze verplicht worden om samen te werken.

Je marketingresultaten boosten? Download onze E-book!

Ja, ik wil meer ROI

Lead nurturing zorgt er over het algemeen gewoon voor dat de derde fase van inbound marketing gestructureerd en efficiënt verloopt, om zo de best mogelijke resultaten te behalen. Het is de perfecte methode om leads om te toveren tot klanten, en daarom dus zo belangrijk voor je inbound proces.  

Lead nurturing: de weg naar succes

Een effectieve lead nurturing-strategie kan dus een enorme impact hebben op de resultaten van je inbound marketing plan en dus je sales. Het is cruciaal dat je deze stap goed laat verlopen. Hoe doe je dat? Wij geven je hier zeven onmisbare tips mee die je zeker moet gebruiken als je met lead nurturing aan de slag gaat. Succes!

  • Zorg voor voldoende targeted content, zodat je de juiste informatie naar de juiste mensen stuurt. Om dat te doen moet je natuurlijk de buyer persona’s in kaart hebben gebracht en voldoende gepaste content hebben op basis van die persona’s
  • Implementeer een multi-channel aanpak. Leg niet enkel de focus op e-mail, maar gebruik een combinatie met andere kanalen, zoals sociale media en retargeting. Hiermee overstijg je de grenzen van e-mail.
  • Spreek je leads meerdere keren aan. Gemiddeld heeft een lead zo’n 10 contactmomenten nodig met je bedrijf voor dat hij/zij converteert naar klant. Concreet wil dit zeggen dat je het best aanwezig bent gedurende de hele customer journey met relevante content voor elke fase.
  • Volg leads snel op. Hoe snel? Liefst binnen vijf minuten na een conversie op je website. Zo vergroot je de kans dat een lead wordt omgetoverd in een geschikte sales lead. Dat geldt natuurlijk vooral wanneer je weet wat je lead precies nodig heeft.
  • Onderzoek toont aan dat gepersonaliseerde e-mails zorgen voor betere resultaten. Doe dit dus ook. Dit kan op verschillende manieren. Zorg voor aangepaste content, bijvoorbeeld op basis van de pagina’s die je leads bezoeken op je website. Zo kan je de juiste boodschap versturen naar de juiste mensen, op het juiste moment.
  • Gebruik een lead scoring methodologie om leads een score mee te geven op basis van de waarde die ze kunnen beteken voor je bedrijf. Dit bepaalt mee welke leads de moeite zijn om op te volgen.
  • Tot slot is het heel belangrijk dat de teams van sales en marketing op elkaar zijn afgestemd. Afspraken tussen beide teams zorgen ervoor dat het duidelijk is wanneer en welke leads precies doorgestuurd worden naar sales.

Ga voor meer sales met inbound marketing & onze lead nurturing tips!

Vul onderstaande formulier in en wij helpen je digitaal groeien!


Maak deel uit van het gesprek:

*