Influencer Marketing, de heilige graal of een no-go?

Zowat iedere marketingblog praat tegenwoordig over influencer marketing. BV’s posten foto’s van dure auto’s, beautybloggers gebruiken Snapchat en Instagram om een lipstick aan de man -pardon, vrouw- te brengen, en Twitteraars dragen de PR van een merk. Maar vanwaar komt die plotse trend ineens? En moet jij mee op de kar springen? Ik zocht het voor je uit!

Influencer Marketing 101

Het principe van influencer marketing is vrij simpel: mensen met veel invloed brengen jouw product op een creatieve manier onder de aandacht. Op die manier beïnvloeden zij de mensen die naar hen opkijken. Want als een filmster een geweldige trui draagt, wil jij die ook. Hetzelfde principe geldt voor de smartphone die jouw favoriete Snapchatter gebruikt.

Je merkt het misschien al wel: influencer marketing is eigenlijk niets nieuws onder de zon, het bestaat al zolang wij er zijn. Het is gewoon een efficiëntere en hedendaagse manier van de ouderwetse PR.

Waarom zou je voor deze manier van marketing kiezen?

Sommige merken zweren bij influencer marketing, terwijl dit voor andere brands geen enkele meerwaarde heeft. Wanneer we kijken naar de succesverhalen van merken, zijn er drie topredenen om voor influencer marketing te kiezen.

  • Je wil je naamsbekendheid en populariteit op een betere manier vergroten.
  • Je wil een product experience uitbouwen en je merk koppelen aan een bepaald (type) persoon.
  • Je wil je merk creatief in de markt laten zetten door anderen.

De juiste influencer zoeken

Het belangrijkste gedeelte van influencer marketing is natuurlijk de influencer zelf. Daarom geef ik je graag nog enkele tips die de slaagkans van jouw influencer marketing aanzienlijk zullen verhogen.

Kies de juiste influencer
Geef toe: het zou vreemd zijn mocht Joy Anna Tielemans ineens tweeten hoe blij ze was met haar nieuwe bosmaaier. En als George Clooney plots thee drinkt, dan zou niemand dat geloven. Denk dus goed na over de influencers die jij aan je merk hangt. Verkoop je babyproducten? Ga dan eens kijken naar invloedrijke jonge moeders. Breng je een nieuwe film uit? Spreek op Twitter enkele filmliefhebbers aan. Je zal zien dat relevante influencers bijdragen aan je merkimago.

Kijk niet naar het bereik
Het kan vreemd klinken, maar hoe hoger het bereik van een influencer, hoe lager zijn of haar betrokkenheid. Een influencer met 5000 volgers die veel kent van jouw niche is veel meer waard dan één met 25 000 fans die er niets van kent.

Laat je influencer gewoon vrij
Je hebt je influencer gekozen met een reden. Laat deze persoon dan ook zijn of haar ding doen. Pas wanneer een influencer zich écht goed voelt bij een bericht, zal dit ook de impact hebben die jij wil dat het heeft.

Verwacht geen wonderen van één post
Het duurt even vooraleer influencer marketing echt werkt. Geef je influencer de tijd om op kruissnelheid te komen en verwacht geen wonderen na de eerste update. Net zoals elke vorm van marketing, is ook deze nieuwe vorm er één die tijd vraagt.

Influencers zijn geen goede doelen
Als je denkt dat je influencers blij zijn met alleen jouw producten, dan vergeet je het maar. Zij moeten ook heel wat tijd en moeite in jouw product steken, en van lipstick of een parfum kunnen zij hun lening niet afbetalen. Hou dus voldoende marketingbudget vrij voor influencer marketing.

Iedereen zijn eigen influencer?

We moeten toegeven: Influencer marketing is een hele goede manier om je merk of product onder de aandacht te brengen bij de juiste doelgroep, het vergroot als het ware de brand awareness en dat is precies wat je wilt. Maar het moet wel deel uitmaken van een lange termijnstrategie. Als je op korte tijd veel winst wil maken, kijk je best naar andere soorten marketing.

Wil je meer verdienen met je marketing?

Kom gratis brainstormen

Maak deel uit van het gesprek:

*