10 redenen waarom inbound marketing de Heilige Graal van marketing is

Als we HubSpot mogen geloven, is inbound marketing al sinds 2006 de meest effectieve online marketingmethode. Inbound marketing focust zich op het bieden van waardevolle content aan relevante consumenten, waar en wanneer ze dat nodig hebben. Door met content de juiste oplossing te bieden aan potentiële klanten, trek je ze bijna automatisch aan naar je website én kan je ze daar houden.

Klinkt veelbelovend, toch?

10 redenen waarom inbound marketing de heilige graal van marketing is.  

1. Marketing waar mensen van houden

Eindelijk! Inbound marketing is een marketingmethode waar mensen écht van houden. Waarom? Omdat deze vorm vertrekt vanuit de behoeften van de consument. Het brengt je een beetje terug naar de roots: vertrekken vanuit een probleem, en op basis daarvan iets aanbieden. Inbound marketing stoort de consument niet. Integendeel, het biedt hulp op het moment dat de consument ernaar op zoek gaat.

inbound marketing-telefoon

Geen ongewenste, irrelevante advertenties meer, maar opvoedende en informerende content die een duidelijk zicht geeft op een bepaalde situatie. Dit is een belangrijk verschil, want het bepaalt de houding van mensen tegenover je bedrijf. Inbound marketing zorgt zo voor vertrouwen.

2. De volledige verkoopcirkel is rond

Meer klanten en verkopen nodig? Inbound marketing helpt hierbij door content centraal te stellen. Content wordt namelijk beschouwd als de ziel van inbound marketing. Het begeleidt consumenten doorheen het inbound proces van vier fasen: het trekt onbekenden aan naar je website, verandert bezoekers naar leads, converteert leads naar klanten, en tovert klanten om tot promoters. Inbound marketing maakt de cirkel rond. Het zorgt ervoor dat je website uiteindelijk voor jou werkt. En dat is goed voor iedereen!

Gerelateerd: 8 Effectieve tools die bezoekers omtoveren tot leads

3. Een samenspel met zoekmachines

Door inbound marketing doe je eigenlijk bijna automatisch aan zoekmachine optimalisatie (SEO). Hoewel het natuurlijk iets helemaal anders is, heb je er wel belang bij om om het te zien als een constant en onafscheidelijk proces. SEO kan niet zonder inbound marketing en omgekeerd. Bekijk het zo: Je moet altijd weten waar je prospects naar op zoek zijn, wat ze juist willen, waarom dat zo is en hoe ze het doen.

Pro-tip: download onze handige SEO checklist en ontdek hoe goed jouw website scoort.

Download de SEO checklist

(was dit nu juist een concreet voorbeeld van inbound marketing? Jep!)

Inbound marketing content

Het menselijke element staat altijd centraal. Door aan inbound marketing te doen, doe je bijna automatisch al aan SEO. Je zorgt namelijk op regelmatige basis voor nieuwe content, doet aan linkbuilding en onderzoekt zoekwoorden. Dit verbetert je score, waardoor je hoger in de zoekresultaten verschijnt. Hou hier dus rekening mee, zodat je er ook ten volle van kan profiteren.

Het vergt veel tijd en aandacht om het op te zetten, maar je plukt er ook langer de vruchten van.

4. Een duurzaam effect op lange termijn

Hoewel dit op het eerste zicht een valkuil lijkt te zijn, is het vooral positief dat inbound marketing voornamelijk relevant is op (middel)lange termijn. Met een inboundstrategie zie je in de meeste gevallen niet meteen heel grote resultaten. Maar hou vol! ‘t Is belangrijk dat je dit lange termijn effect in het achterhoofd houdt. Het vergt veel tijd en aandacht om het op te zetten, maar je plukt er ook langer de vruchten van.

Hoezo? Wel, je ontwikkelt een goede reputatie, onderhoudt relaties met klanten en schept vertrouwen. Daarnaast kan je content in grote mate blijven hergebruiken. Inbound marketing werkt namelijk als een cyclus, die zichzelf uiteindelijk voor een groot deel onderhoudt. Met je content trek je bezoekers aan die geconverteerd worden naar klant en uiteindelijk tot promoter, die op hun beurt weer zorgen voor nieuwe bezoekers.

Met inbound marketing zijn je resultaten beter meetbaar.

5. De touwtjes in eigen handen

Met inbound marketing heb je de touwtjes volledig zelf in handen. Het vertrekt volledig vanuit je eigen kanalen, waardoor je zelf dus enorm veel controle hebt op wat je inbound methode precies inhoudt, hoe je het lanceert en onderhoudt. Je schrijft zelf de content, maakt beslissingen over design, kiest de flow, kanalen en contentvormen. Het feit dat de content zich vooral op je eigen website bevindt zorgt nog voor een ander belangrijk voordeel: je resultaten zijn beter meetbaar. Je kan zo verregaande inzichten verzamelen uit je eigen analytics. En betere analyses betekenen ook betere resultaten.

6. Een beter zicht op je ideale klant

Door inbound marketing leer je je huidige en potentiële klanten beter kennen. Zoals al eerder vermeld vertrek je namelijk altijd vanuit de noden van je prospects. Bij de start van je inbound strategie ontwikkel je daarom een of meerdere buyer personas: een fictieve voorstelling van je ideale klant. Daarvoor voer je zowel intern als extern onderzoek uit.

Inbound marketing

Inbound marketing verplicht je om dit te doen, want anders heeft je strategie geen zin. Door te kiezen voor inbound leer je dus automatisch je klanten beter kennen. Dat is positief op alle vlakken: je zorgt voor waardevolle content, voldoet beter aan hun behoeften, bouwt vertrouwen op en ondersteunt bestaande relaties. Win-win-win dus!

7. Betere resultaten door gedeelde doelen

Inbound marketing verbindt teams met elkaar. Marketeers en sales verantwoordelijken moeten samenwerken om leads te converteren naar klanten. Copywriters houden meetings met designers en developers om te zorgen voor de beste content voor de beste websites. Doordat je een belangrijk deel van je bedrijf organiseert rond een gezamenlijk doel, werkt iedereen samen om tot het beste resultaat te komen. Dat zorgt voor meer begrip en vertrouwen, een betere sfeer en dus ook voor betere resultaten.

8. Je doelgroep bereiken met multi-channel marketing

Je bedrijf ontwikkelt een geoptimaliseerde website met overtuigende landingspagina’s, maar heeft ook een blog, is actief op sociale media, doet aan e-mailmarketing en social advertising. Met inbound marketing doe je eigenlijk ook meteen aan multichannel marketing. Je wil je doelgroep namelijk bereiken waar hij zich bevindt.

9. Integratie met sociale media

Hoewel sociale media niet de enige of meest belangrijke kanalen zijn, blijft het wel enorm interessant om er je inbound marketing vorm mee te geven. Sociale media zijn een leuke en snelle manier om met mensen in contact te blijven op een laagdrempelige manier. Maar dit verliest al snel zijn nut als je geen strategie aanhoudt. Door inbound marketing is het makkelijker om niet ‘zomaar iets te doen’ op social media. Het belang ervan gaat echt leven, in elke fase van inbound.

sociale media inbound marketing

In de eerste fase om kwalitatieve bezoekers aan te trekken, door korte filmpjes, een leuke foto of inspirerende quote: alles wat relevant is voor je personas. In de tweede fase kan je gemaakte content delen. Een minder subtiele aanpak kan vanaf de derde fase, waarbij je eindelijk je eigen bedrijf of merk in de picture zet. Tot slot vormen sociale media ook een perfect kanaal om de conversatie met je klanten open te houden. Het is de ideale manier om ze te stimuleren om hun ervaring te delen met jouw bedrijf.

10. Goed voor je portemonnee

Inbound marketing is voordeliger dan traditionele outbound marketing. Concreet: bij deze marketingvorm liggen de out of pocket kosten significant lager, want er gaat weinig tot geen budget uit naar advertenties via massamedia. Geen dure reclamefilmpjes, radiospotjes of foto’s in magazines, dus. Maar wel content via eigen media, wat natuurlijk veel goedkoper is.

Geld-inbound

Dit wil niet zeggen dat inbound marketing volledig gratis is. De productie, het onderhoud en de promotie van eigen content vergt natuurlijk ook veel tijd en inzet. Maar uiteindelijk krijg je er wel veel meer voor terug, omdat de return on investment (of ROI) veel hoger ligt dan bij outbound marketing. In ieder geval heb je op termijn minder grote budgetten nodig om je doelgroep te bereiken omdat ze vanzelf bij jou terecht komen.

Wil je dat jouw marketing ook geld opbrengt door inbound marketing?

Neem dan meteen contact met ons op!


Maak deel uit van het gesprek:

*