Het leven zoals het is: een Digitist

Deel 1: één maand bij Digiti

Werken bij Digiti, hoe is dat nu? Dat vraag ik me al een aantal maanden af, en ik ben er zeker van dat ik niet de enige ben die dat doet. No worries! Ik krijg de kans om dit uit te zoeken, voor mezelf en voor iedereen die Digiti beter wil leren kennen. In de komende weken, zelfs maanden, leer ik als stagiaire het abc van online marketing in dit agency en kruip ik in de huid van een echte Digitist. Spannend toch?

Ik deel alles, gewoon hier op de blog van Digiti, zodat je samen met mij ontdekt hoe het is om Digitist te zijn. Nog jong en onervaren deel ik, volledig onbevooroordeeld, mijn ervaringen op de werkvloer. Ik ben ervan overtuigd dat je benieuwd bent, want dat was (en ben) ik zelf ook.

Stagiaire in een Digiti-vel

Laat ik mezelf eerst even voorstellen. Mijn naam is Silke, 23 jaar geleden geboren in een klein dorpje in ‘de Limburg’, maar nu gevestigd in het iets meer levendige Herentals. Dit jaar studeer ik af in het traject Digital Media Management (DMM) van Thomas More in Mechelen. En dan, over een paar maanden, na zes jaar studeren en twee diploma’s later, begint er een nieuwe fase in mijn leven: de werkvloer.

Om heel eerlijk te zijn, ben ik daar nog niet helemaal klaar voor. Ik heb dan wel twee diploma’s, maar daarom nog geen relevante ervaring. Het is dus logisch dat ik heel erg uitkijk naar de komende maanden: een stage van 15 weken als laatste stap in mijn opleiding, en als eerste op de werkvloer.

En zoals je al kan raden, koos ik voor Digiti als stagebedrijf. Waarom? Omdat Digiti een groeiend bedrijf is dat helemaal gaat voor het digitale, en aan interessante projecten werkt voor een grote variatie aan klanten. Maar vooral omdat ik bij een eerste gesprek onmiddellijk het gevoel kreeg dat ik welkom ben en veel kansen krijg om te leren. Toegegeven, het indrukwekkende gebouw met inspirerend interieur heeft er ook wat mee te maken.

digiti office interior digitist

De Digiti habitat verkennen

Met een klein hartje begin ik aan dit nieuwe avontuur. Hier kijk ik al weken naar uit! Een beetje nerveus ga ik in mijn nieuwe Digiti-vel binnen op mijn eerste dag. Er vliegen allerlei vragen door m’n hoofd: wat wordt er van mij verwacht? Krijg ik voldoende kansen om te leren? Kan ik hier wel iets nuttig komen doen? Ik word onmiddellijk gekalmeerd, want mijn stagementor wacht me op en zorgt ervoor dat ik up-to-date ben. Als ervaren online marketeer weet Jenthe heel goed waar hij mee bezig is, en wat belangrijk is om te kennen én kunnen.

Bij Digiti werken lijkt heel makkelijk. Je plant je eigen agenda, houdt regelmatig korte maar krachtige meetings, werkt samen met designers, developers en projectmanagers, en kiest gewoon waar je zelf wil werken. Ook de werkuren zijn heel flexibel. Jenthe zegt verschillende keren dat ik altijd hulp mag vragen of kan aangeven wat ik leuk vind en wat wil leren. Het komt hier goed, dat voel ik al.

Ik krijg een laptop en kies mijn plekje uit langs een paar bomen en wat kunstgras tegen de muur. Eerder kreeg ik al een rondleiding in de habitat van de Digitist, dus ik weet al dat dit geen gewone werkplek is. Het mooie decor, met z’n natuurlijke look en oerdegelijke materialen, schept een speciale sfeer. De grote open ruimte zorgt voor veel licht en ruimte, zodat je kan werken waar het voor jou ‘t best uitkomt. Iedereen is dan ook constant in beweging.

digiti office interior digitist      

Mijn werk als Digitist

Een echte Digitist, die zit niet stil. Dat heb ik vanaf mijn eerste dag meteen geleerd. Volle agenda’s, verschillende klanten, gevarieerde taken: zo heb ik het graag. Mijn agenda van de eerste maand wordt beetje bij beetje aangevuld en volgepland, met elke dag een beetje meer verantwoordelijkheid.

Je zit nu vast vol spanning om te weten wat ik hier nu juist doe. Wel, ik kan je vertellen dat ik op een maand tijd al van veel heb kunnen proeven. 

Week 1

In mijn eerste week ligt de focus vooral op content. Ik krijg wat uitleg van de inbound expert en mag mee content voorzien voor Digiti’s inbound marketing plan. Heel wat copy schrijven dus, maar ook plannen, want ik mag meewerken aan een content plan. Op het einde van de week doe ik al wat voorbereidingen voor de sprint van de week nadien. De sprint? Dat wil zeggen dat je in een klein team op heel korte tijd zorgt voor het design, development en de marketing van een website. Simpel uitgelegd, maar wel veel werk!

Week 2

Na één week mag ik dus al meteen inspringen in zo’n sprint. Samen met een designer, developer en marketeer werk ik mee aan het opzetten van een website. Ik zorg daarbij natuurlijk vooral mee voor het marketing-gedeelte. Met straffe copy op de juiste plaats, overtuigende landingspagina’s, pop-ups en advertenties zetten we een conversiegerichte website op. Hoera! Fijn dat ik hier als echt groentje in mijn tweede week al aan mag meewerken.

digiti office web development digits

Week 3

Terug naar content deze week! Ik vertaal en schrijf artikels, en stel een planning op voor de komende maanden. Jenthe nodigt me ook uit om mee te gaan naar een klant waarvoor ik in maart opnieuw een sprint mag meedoen, joepie! Zo heb ik dat ook meteen eens meegemaakt. Ik heb ondertussen al een heel aantal handige tools leren kennen die zeker nog van pas komen. Woorank, bijvoorbeeld, gebruik ik om de website van de sprint te testen op leesbaarheid voor zoekmachines. Verder doe ik nog wat schrijfwerk voor het inbound project, en … deze blogpost!

Week 4

Om van alles eens te proeven werk ik deze week iets anders. Zo doe ik een analyse van een facebookpagina, om op basis daarvan een content planning op te stellen. Ik maak advertenties in AdWords en zet een aantal experimenten op om te testen welke versies het beste scoren. Jenthe geeft me ook een AdWords budget waarmee ik zelf kies welke campagne ik maak en opvolg. In deze week zit ik ook twee keer samen met een nieuwe klant, om een duidelijk zicht te krijgen op zijn product, visie en doelstelling, zodat we in de week nadien een strategie kunnen ontwikkelen. Daar kijk ik al naar uit!

Als kers op de taart op het einde van m’n eerste maand schrijf ik natuurlijk deze blogpost. Voor mezelf, maar ook voor jullie leesplezier. Graag gedaan!

digiti office screen digits

Een eerste indruk als Digitist

Het valt allemaal echt heel goed mee om Digitist te zijn. Meer nog, het is leuk en leerrijk om hier te werken, en dat heb ik na een paar dagen al gemerkt. Ik krijg voldoende werk, zit in een tof team en mag fijne taken doen waar ik echt iets van bijleer. Ik heb heel goede vooruitzichten voor de komende maanden, want ik heb echt het gevoel dat ze me veel willen bijleren, zodat mijn kansen in de toekomst vergroten. Daarom wil ik ook echt m’n best doen. Nog meer dan ik had verwacht.

Ik voel me welkom, en dat is fijn, maar nog niet helemaal thuis. Mijn Digiti-vel past nog niet goed. Iedereen hier heeft ervaring en echt een expertise, maar ik nog niet. Daarom probeer ik ook om zelfstandig te werken, maar vraag ik ook feedback wanneer dat nodig is. Ik heb er veel vertrouwen in dat ik me binnenkort helemaal goed voel in m’n vel. Want ik heb tijd, veel motivatie, en alle benodigdheden om me goed te kunnen inwerken in dit bedrijf.

digiti office marketing team digits

In de komende maanden wil ik hier ontdekken wat ik graag doe en goed kan, om net zoals alle andere Digitisten een expert te worden. Ik ben er 200% zeker van dat dit de ideale start is, en ik geen beter bedrijf had kunnen kiezen.

Wil je mijn volledige verhaal lezen? Aan het einde van mijn stage in mei geef ik je een compleet beeld over het leven als Digitist. Tot snel!

1 reactie

  1. De kracht van marketing automation: ROI meten in no time | Digiti
    28 september 2017 / 16:06

    […] voordelen van marketing automation. Nog meer voordelen ontdekken? In deze blogpost geven we je 6 redenen om onmiddellijk met marketing automation te beginnen. Nu is het aan […]

Maak deel uit van het gesprek:

*