Waarom ik (bijna) altijd adverteer op jouw merknaam

Heel wat klanten vragen me waarom ik adverteer op AdWords met hun eigen merknaam. Ze staan immers al op de eerste plaats wanneer mensen naar hen op zoek zijn, of mensen weten toch al wie ze zijn. Branded AdWords is dus een overbodige luxe. Of toch niet?

1. Je neemt heel veel plaats in
Deze eerste reden klinkt heel logisch, maar is toch ontzettend belangrijk. Wanneer je organisch al goed scoort en daarbovenop adverteert op je merknaam, duw je andere (en dus minder relevante) zoekresultaten naar beneden.

Neem nu onderstaand voorbeeld van Coolblue. De advertentie domineert de pagina en wordt ondersteund door organische zoekresultaten. Daarnaast worden deze resultaten aangevuld door factuele informatie uit de Knowledge Graph. Coolblue neemt zo je ganse scherm in, waardoor de kans bijzonder klein is dat je niet op één van hun pagina’s terechtkomt na deze zoekopdracht.

coolblue-branded
2. Het kost (relatief) weinig
Jouw kost per klik (CPC) hangt af van verschillende factoren. Enerzijds is er het bedrag dat jij biedt, anderzijds is er de kwaliteitsscore van je campagne. Die score wordt bepaald door verschillende factoren, waaronder de prestaties van je AdWords-campagnes, de kwaliteit van je website en de relevantie van jouw bestemmingspagina met de zoekopdracht van de gebruiker. Hoe beter je kwaliteitsscore, hoe lager je kost per klik, en vice versa.

Normaal gezien is jouw eigen website geoptimaliseerd voor je merknaam. De relevantie en de kwaliteitsscore liggen dus een pak hoger dan bij andere zoekwoorden, waardoor de kostprijs per klik enorm zal dalen.

3. Je bent de concurrentie een stap voor
Vandaag de dag mag iemand anders op jouw merknaam adverteren, zolang deze persoon of organisatie zich niet voordoet als jouw bedrijf. Het is dus geen slecht idee om je concurrent een stap voor te zijn en zelf een AdWords-campagne voor je eigen merk te lanceren. Zo’n campagne is voor jou relatief weinig werk en vrij goedkoop, voor je concurrent is het een pak moeilijker om een relevante campagne te organiseren. Het zal hem alleen maar meer geld, tijd en input kosten.

Salesforce branded keywords
4. Jij bepaalt wat je doelgroep ziet
Hoe jouw zoekresultaat eruit ziet in de zoekmachines, dat bepalen Google en Bing voornamelijk zelf. Af en toe tonen ze een meta-omschrijving, maar meestal gebruiken ze gewoon een relevante zin van je website. Daardoor kan je dus niet altijd werken met call-to-actions of USPs om jouw merk in de kijker te zetten.

Dankzij branded ads heb je die mogelijkheid wel. Met de juiste tekst bepaal je zelf de eerste indruk die een bezoeker van jouw merk krijgt. Daarbovenop kan je ook spelen met tijdelijke acties en aanbiedingen, en je kan uitzoeken welke teksten en woorden jouw doelpubliek tot bij jou brengen!

Bol.com branded keywords

5. Een opkikker voor de rest van je account
Deze laatste reden is voor mij één van de belangrijkste factoren om een branded campagne op te zetten. Een groot stuk van je kwaliteitsscore wordt bepaald aan de hand van alle campagnes in je account. Branded keywords zorgen meestal voor een hoge doorklikratio en goeie prestaties, wat dus bijdraagt aan jouw kwaliteitsscore. Die score zorgt dan weer voor goedkopere klikken voor andere campagnes, zoals die van je producten en diensten.

Interesse in een branded campagne?

Neem contact met ons op

Maak deel uit van het gesprek:

*