Google Tag Manager: Maak je website future-proof

Een hele tijd geleden heerste er een grote strijd tussen developers en marketeers. Developers wilden hun werk goed en gestructureerd doen, terwijl marketeers vonden dat hun ideeën en tools op alles voorrang moesten krijgen. Google merkte die tweestrijd ook, en vond dat het tijd was om beide partijen uit hun lijden te verlossen. En zo kwam Google Tag Manager tot stand!

Google Tag watte?

Wanneer we het echt heel simpel stellen, is Google Tag Manager een onzichtbare code die je op je website kunt plaatsen. Dit deel noemen we de Tag Manager-container. Vanuit die container kan je allerlei kleine stukjes code in je website steken. Deze stukjes – ook wel tags genoemd – versturen informatie naar derde partijen, zoals Google Analytics, Facebook, AdWords, Hotjar, ….

Je merkt het al: extra tools toevoegen op je website wordt kinderspel. Daarbovenop kan je ook de gebruikers van je website beter analyseren met Tag Manager. In het verleden moesten marketeers iedere keer opnieuw een developer lastig vallen om een link, button of foto te tracken. Nu kunnen ze dit gewoon snel even configureren met behulp van hun container.

Google Tag Manager

Ja maar, wacht…

Een marketeer vrij spel geven op je website? Die gaat sowieso dingen kapot doen, niet? Daar kan je vrij gerust van zijn. Marketeers kunnen aanpassingen doen, maar ze hebben ook de kans om hun aanpassingen uitgebreid te testen. En als het toch fout loopt, kan je nog altijd heel snel een vorige versie van je container terugzetten.

Iemand met toegang tot Tag Manager kan trouwens geen data of code verwijderen die buiten de container valt. Ze kunnen dus geen lay-out of structuur veranderen.

De voordelen van Google Tag Manager

Je marketeer krijgt vrijheid en je developer wint tijd. Enkel en alleen voor die reden zou je vandaag met Tag Manager aan de slag moeten gaan. Maar daarnaast zijn er nog tal van andere redenen:

  • De tool zorgt voor overzicht, omdat alles op één plaats verzameld wordt.
  • Je kan nieuwe tracking points en tools uitgebreid testen vooraleer ze echt live gaan.
  • Gebruikersrechten zijn vergelijkbaar met Google Analytics: sommige gebruikers kunnen aanpassingen doen, anderen kunnen publiceren of hebben genoeg rechten voor beide acties.
  • Dankzij de voorgedefinieerde tags kan je snel en gemakkelijk nieuwe tags toevoegen.
Tag Manager overview

Heb ik dat echt nodig?

De kans bestaat dat de dingen die je vandaag meet binnen enkele jaren niet meer relevant zijn. Daarom besloten we een tijdje geleden om, naast Google Analytics, ook Google Tag Manager in elk project te integreren. Zo kunnen onze klanten snel nieuwe tools testen, en kunnen onze marketeers vlotter hun job uitoefenen.

Ik wil ook zo’n Tag Manager!

Google noemt Tag Manager een tool die iedereen kan gebruiken, en in principe klopt die stelling ook. Je kan zonder strategie code toevoegen of aanpassen, maar dit kan de werking van je website serieus verstoren. Denk eerst en vooral na over wat je wil weten en de manier waarop je het kan meten. Daarna bekijk je best de complexiteit van je inspanningen. Je kan zelf een simpele tool toevoegen, maar als je complexere dingen wil wijzigen, raad ik je aan om een specialist onder de arm te nemen.

Haal meer uit je website

Kom gratis brainstormen

2 reacties

  1. 5 Digitale marketingtrends die je in 2017 zeker moet proberen! | Digiti
    27 december 2016 / 10:02

    […] Benieuwd hoe je chatbots beter kan inzetten? Dan helpen we je graag met dit artikel. […]

  2. De 5 tweets die Growth Hackers Conference 2017 perfect beschrijven!
    29 mei 2017 / 07:00

    […] in op die mailblindheid, en probeer jouw doelpubliek op nieuwe manieren te strikken. Denk maar aan chatbots, bijvoorbeeld. Die staan namelijk garant voor een enorm groot […]

Maak deel uit van het gesprek:

*