Google maakt tekstlinks onzichtbaar (en heeft daar vast een goede reden voor)

Alsof je stamcafé plots het pilsbier op de tap vervangt. Alsof je fiets nu alleen nog vooruit geraakt als je naar achteren trapt. Alsof groen licht opeens ‘stoppen’ betekent. Ja, heel wat Amerikaanse Google-gebruikers uiten hun vergelijkbare ontreddering nu Google de blauwe titels op de zoekresultatenpagina’s eens zwart heeft gemaakt. Waarom? Bij wijze van A/B-test.

‘t Eén of ‘t ander

Een A/B-test onderzoekt welke versie van een design of copy, welk publicatiemoment, welke flow … de meeste mensen aanspreekt. Een deel van bezoekers, ontvangers of participanten krijgt versie A, een ander deel versie B. De optie die het beste converteert wordt vervolgens ingezet voor de rest van de campagne.

Heel wat websites, e-mails en applicaties laten A/B-testen lopen. De kleinste details kunnen voor het grootste verschil zorgen: de woorden in een button (‘verzend’ of ‘versturen’), de formulering van een prijs (‘10 euro korting’ of ‘-5%’), de grootte van een afbeelding enz.

Google beschikt over een van de grootste A/B-testing-speeltuinen. Vanzelfsprekend helpt onderzoek Google om de beste design- en copykeuzes te maken in al hun producten. Van de meeste A/B-testen merkt zelfs een frequente gebruiker amper iets. Maar deze recente A/B-test, waarbij aanklikbare titels niet langer blauw zijn voor een deel van de bezoekers, beroert de gemoederen.

Once you go black …

Er is geen axioma dat zegt dat links blauw moeten zijn. We hebben onszelf louter aangeleerd dat je op blauwe (onderlijnde) woorden op een scherm kunt klikken. Internet- en browserpioniers zouden om esthetische en psychologische redenen voor blauw hebben gekozen. Rood roept gevaar, groen en geel maken de leesbaarheid in een zwarte tekst moeilijker. Blauw draagt die nadelen niet en is een betrouwbare kleur.

Google-results

(Mashable)

Blauw voor niet-aangeklikte tekstlinks en paars voor geklikte tekstlinks werden webdesignstandaarden, en niemand stelde ooit in vraag of dat de allerbeste kleuren waren. En dat doet Google nu wel. Denken we. Test Google of gebruikers werkelijk meer of minder klikken op onzichtbare links? Of test Google of we anders klikken wanneer we niet meer weten op welke links we al hebben geklikt?

Google laat niet het achterste van haar tong zien. “We doen voortdurend kleinschalige experimenten met het design van de resultatenpagina” zei een Google-woordvoorder tegen enkele nieuwsgierige Amerikaanse blogs, “We zijn er niet zeker van dat zwart het nieuwe blauw is.”

Testen als de besten

Wat zeker is, is dat Google geen A/B-testen opzet omdat het niets beters te doen heeft. De inzichten die uit dit onderzoek komen, kunnen voorspellers zijn voor meer of minder opbrengst. In 2014 testte Google 41 tinten van blauw in Gmail-advertenties. Het winnende blauw werd globaal uitgerold, en leverde Google 200 miljoen dollar extra advertentie-inkomsten op.

Dus al voelt dit A/B-experiment als een dolk in de user experience van een groep gebruikers … data zijn dollars. Dus het (misschien niet zo gekke) idee is wel wat kwade twitteraars waard:

Meer over conversie-optimalisatie lees je in deze blogpost ‘5 tools voor meer conversie’.

Wil je meer klanten door AdWords?

Kom gratis brainstormen

Maak deel uit van het gesprek:

*