Geen ROI van je online marketing? Dit is waarom!

De afgelopen jaren heb je waarschijnlijk hard gewerkt aan je online marketing. Je stuurde talloze mails, verzamelde honderden (misschien wel duizenden) fans op Facebook, creëerde advertenties die gigantisch veel klikken bezorgden, en toch… is de return on investment (ROI) van je online marketing eerder aan de lage kant.

Hierdoor valt je online marketing-ROI in het water

Sterker zelfs: je resultaten zijn bijna teleurstellend. En dat terwijl die ene concurrent misschien wel duizenden euro’s winst maakt per campagne, per mail, per tweet, … Hoe komt dat nu eigenlijk? Doorheen de jaren zagen wij heel wat valkuilen in online marketing. Wij gingen op zoek naar de 5 grootste valkuilen, en sommen ze graag voor je op.

  1. Geen duidelijke targets
    Eén reden om te falen met online marketing steekt er met kop en schouders bovenuit: het ontbreken van targets. Als jij geen duidelijke doelstellingen voor ogen hebt, zal je branding- en conversiecampagnes met elkaar mixen. Dat kan, maar dan moet je wél een goed plan voor ogen hebben.Tip: Probeer je doelen op te splitsen, en ze één voor één te bereiken. Door deze stapsgewijze aanpak stijgt je motivatie én je efficiëntie. 
  2. Marketing die jij graag hoort
    Laat één ding heel duidelijk zijn: er is een groot verschil tussen wat jij wil vertellen en wat jouw doelpubliek wil lezen. Zorg ervoor dat je volledige marketing en communicatie is afgespeeld op je doelpubliek, en goed inspeelt op hun noden. Stop dus met het vertellen van een wij-verhaal, en maak je doelpubliek duidelijk wat voor hen de voordelen zijn.

    Tip: Maak persona’s. Telkens wanneer wij starten met een nieuw online marketingtraject, proberen we onze verschillende doelgroepen samen te vatten in fictieve profielen per doelgroep. Wanneer we dan een actie ondernemen, kunnen snel checken of onze zogenaamde “Persona” dit wel zou willen lezen of zien.
  3. Marketing als kost aanzien
    Je kan heel veilig spelen in je marketing en er niet in investeren. Het is perfect mogelijk om te overleven zonder advertenties in Google. Laat je een testing-tool die geld kost liever links liggen? Dat kan! Maar… de kans dat je dan pijlsnel zal groeien is eerder klein. Ga op zoek naar de juiste investeringen, en zorg ervoor dat zij voor jou renderen.Tip: Heb je geen idee welke online marketingkanalen nu eigenlijk het best voor je werken? Daar is absoluut niets mis mee. Neem af en toe een sprong in het diepe, en speel kort op de bal. Je zal snel genoeg merken of een bepaald kanaal voor jou werkt.

  4. Kwantiteit over kwaliteit
    Maandelijks tienduizenden bezoekers op je website? Proficiat! En hoeveel hebben ze nu eigenlijk opgebracht? Zorg ervoor dat je bezoekers snel hun doel kunnen bereiken, en trek pas daarna extra bezoekers aan. Je hebt tenslotte liever één bezoeker die 10000 euro opbrengt dan 10000 bezoekers die niets opbrengen.Tip: Kijk niet enkel naar de kwantitatieve data, maar ga op zoek naar de logica erachter. Meet je doelen in Google Analytics, en ontdek hoe mensen die doelen bereiken. Pas dan zal je echt het verschil maken.cijfers
  5. Marketing tussen de soep en de patatten
    Wie doet de online marketing voor jou? Zolang niemand écht verantwoordelijk is voor het volledige digitale marketingpakket, zal dit ook altijd achterwege geschoven worden. Er zijn altijd dingen die dringender zijn, waardoor de marketing van je bedrijf gewoon blijft liggen. En dan ga je het met die ene tweet niet oplossen.Tip: maak een klaar en duidelijk schema. Probeer één of twee maanden vooruit te werken, en zorg voor de nodige flexibiliteit. Een duidelijk content- en marketingplan kan je hierbij helpen!

Zoek je iemand die écht begaan is met de ROI van je online marketing?

Neem contact met ons op

Maak deel uit van het gesprek:

*