Facebook marketing: Moeten we allemaal overschakelen naar Carousels?

Een hele tijd geleden verschenen de eerste “multiple image ads” op Facebook. Deze advertenties, ook wel “Facebook Carousel Ads” genoemd, gingen ervoor zorgen dat content beter zou opvallen en dat relevante content in één keer gedeeld kon worden. Maar… wanneer zijn carousels de beste oplossing, en wanneer kan je maar beter overstappen op een ander type advertentie? En wat doen deze deze ads eigenlijk met je bereik en kosten?

Facebook Carousels 101

Wie geregeld op Facebook vertoeft, zag de afgelopen maanden zeker en vast een Carousel Ad passeren. Zalando toont relevante producten in dit soort advertenties, Deezer gebruikt deze ads om je kennis te laten maken met de service, …

FN Carousel

Carousels zijn advertenties met doorgaans 3 tot 5 foto’s in éénzelfde update. Deze foto’s linken meestal naar éénzelfde landingspagina, maar worden ook ingezet om een doelpubliek te teasen en te laten converteren.

Heel wat voordelen…

Het afgelopen jaar hebben wij voor verschillende klanten de Facebook Carousel ingezet. Zo ontdekten we dat dat:

  • Je je doelpubliek heel snel leert kennen. Je weet in een mum van tijd welke afbeeldingen, titels, teksten en call to actions je doelpubliek motiveren om door te klikken.
  • Een e-commerce met behulp van dit type advertenties efficiënter kan converteren. Je hebt immers de mogelijkheid om relevante outfits, topproducten of bijhorende producten samen te pushen.
  • Een volledig verhaal verteld kan worden met één advertentie. Zo is het mogelijk om verschillende kanten van je onderneming, product, dienst of verhaal te tonen in één Carousel.
  • De Facebook Carousel (op dit ogenblik) opvalt. Dit zorgt voor meerdere kliks op een Carousel Ad in vergelijking tot de “gewone” advertenties. Facebook beweert zelfs dat de doorklikratio van een Carousel gemiddeld 12% hoger ligt dan die van een gewone advertentie.

… maar niet altijd de juiste oplossing

Natuurlijk zijn Facebook Carousel Ads niet altijd de Gouden Graal van Facebook Marketing. Soms laat je de Carousel maar beter links liggen.

Wanneer je bijvoorbeeld meer likes of reacties op een post wil krijgen, kan je maar beter overschakelen op een ander type advertentie. Carousel Ads zorgen namelijk voor clicks, niet voor engagement of brand awareness. Sterker zelfs: wanneer je een Carousel inzet om het engagement van je publiek te verhogen, liggen de kosten gemiddeld 60% hoger dan bij een gewone Facebook Engagement Ad.

FB-Ad

Daarnaast moet je ook in het achterhoofd houden dat de Facebook Carousel nog in zijn kinderschoenen staat. Op dit ogenblik ligt de doorklikratio hoger, maar we weten nog niet wat de toekomst en gewenning van het publiek zullen brengen.

Onze mening over Carousel Ads

Wij raden onze klanten aan om eerst en vooral goed na te denken over hun campagnedoelen en welke boodschap ze aan welk publiek willen vertellen. Zorg ervoor dat jouw content volledig tot zijn recht kan komen in één advertentie, enkel dan kan je er het maximale uithalen.

En natuurlijk: probeer en test, pas dan ben je écht zeker. Je hoeft hier geen gigantisch marketingbudget aan te spenderen, maar kan je eerste stappen zelfs zonder klikbudget zetten. Gebruik meerdere afbeeldingen bij een link die je deelt, zoals nieuwsblog DutchCowboys dat doet. Zo kan je testen of je doelpubliek valt voor de Carousel en hoe je hier het meeste uit kunt halen.

FB Carousel Ad

Wil je meer halen uit je Facebook marketing?

Kom gratis brainstormen

2 reacties

  1. 5 Effectieve tools die bezoekers omtoveren tot leads | Digiti
    21 oktober 2016 / 09:45

    […] week dompelde ik je al onder in de wondere wereld van conversies. Ik gaf je meer informatie over de heilige graal van de moderne marketeer, en leerde je hoe je de […]

  2. De 7 conversie-killers die je in 2017 niet meer mag gebruiken | Digiti
    08 december 2016 / 16:44

    […] we één digitale trend uit 2016 zullen weerzien in 2017, dan zal het wel conversiegerichte marketing zijn. Steeds meer ondernemers willen iedere euro die ze in hun (online) marketing steken driedubbel […]

Maak deel uit van het gesprek:

*