De 9 gouden regels voor een killer-landingspagina? Wij deden de test!

Heb je weinig tot geen conversie op je website? Zijn de nodige landingspagina’s opgesteld, maar leveren ze tot nu toe geen enkel resultaat op?

Pas onze 9 conversietips toe, genereer meteen meer leads en verhoog je ROI!

Voor je deze blogpost leest, heb je waarschijnlijk al talloze ideetjes getest. Mogelijks zit je nu in een fase waar je denkt: “Wat kan ik nu nóg doen om de juiste conversies te krijgen?”

via GIPHY

Exact om die vraag te beantwoorden heb ik dit blogbericht geschreven. Om je vooruit te helpen naar die begeerde conversie.

Maar waarom zou je mijn tips dan precies toepassen? Wel, da’s eenvoudig: ik heb dit allemaal al voor jou getest én goedgekeurd.

De voorbije 2 jaar heb ik al mijn bevindingen bijgehouden en nu heb ik enkel de 9 beste conversietips gebundeld. Zo kan je meteen aan de slag én bespaar je tijd en geld. Need I say more? Vooruit met de geit!

1. KISS – Keep It Simple Stupid

Te veel van iets goeds is nooit een goed idee. Ook bij conversie is dat zo. Daarom hou je het best gewoon simpel. Dat is onze gouden regel!

Als marketeers komen we snel in de verleiding om elk ‘interessant detail’ in onze landingspagina te proppen. Dit werkte perfect in 1997 voor Apple, maar is 2017 al lang achterhaald. Sterker nog! Ram je graag heel wat woorden, teksten en voorbeelden in je landingspagina’s, dan doet dat eigenlijk meer kwaad dan goed.

Eerst zien, dan pas geloven? Prima! Misschien dat Apple je op andere ideeën kan brengen:

Pro-tip: bij het opstellen van een eenvoudigere landingspagina, maak je best steeds een kleine variant. Test vervolgens je landingspagina’s via A/B testing om de echte winnaar te bepalen.

2. Het tijdperk van melige teksten is voorbij

Wil je meer conversie? Gebruik dan eenvoudige titels en teksten in je landingspagina’s. Dat is waarschijnlijk een trap tegen de schenen van veel marketeers en copywriters, maar werkt wel écht veel beter voor conversie. De beste marketing is namelijk zeker niet altijd de meest creatieve marketing. Da’s een feit dat zeker is. 

Ben je dus op zoek naar veel conversie?

Dan laat je die leuke woordspeling of originele invalshoek best achterwege. Waarom? Wel, onthoud dat de bezoekers van je landingspagina zo’n 5 seconden aandacht hebben voor de content van je landingspagina. Een duidelijke titel en to-the-point uitleg over wat je aanbiedt geeft je dus meer kans op conversie.

Nog wat overtuiging nodig? Dan laat ik de volgende cijfers met plezier voor mij spreken.

15% meer conversie voor de landingspagina met duidelijke tekst en zonder extra informatie over Digiti.

3. Respecteer de gouden 1:1 Attention Ratio

Stel dat je de keuze krijgt om te kiezen tussen een selectie diamanten. De kans is groot dat je elke diamant keurig zult analyseren voordat je een beslissing maakt. Of misschien raak je wel in de war van al die keuze, en laat je elke optie voor wat ’t is. 

Herinner je je de 5-secondenregel nog?

Stel dat ik je slechts één diamant toon. De kans is dan veel groter dat je sneller die ene diamant kiest, in de plaats van helemaal niets. Je hebt namelijk maar één keuze, en daardoor ook minder tijd om te twijfelen.

Dit geldt ook bij het optimaliseren van je landingspagina’s. Lees er hier meer over.

Wanneer je meerdere links op je landingspagina zet, geef je jouw bezoekers de mogelijkheid om weg te gaan van je uiteindelijke doel. Iets fascinerends gebeurt er wanneer je maar één CTA op je landingspagina voorziet. De conversie stijgt als nooit tevoren!

#yeahbaby

Nog een voorbeeld nodig uit de praktijk? Geen probleem! Onderstaande voorbeelden tonen het verschil in conversie wanneer je de bezoeker te veel keuzen geeft. Met navigatie of zonder.

Elimineer alle afleiding op je website, behalve die ene call-to-action knop

Dit is voor mij de aller-belangrijkste regel bij conversieoptimalisatie: Elimineer alle afleiding op je website, behalve die ene call-to-action knop. Zo bracht dit voor onze klant, Stuart, meteen 37% meer conversie op. En da’s niet niks! Happy converting!

Onthoud vooral dit: Wanneer je attention ratio zakt, stijgt je conversie ratio!

4. Blijf consistent met je CTA

Bekijk het hoofddoel van je landingspagina. Is dit het downloaden van een whitepaper? Dan moet alle informatie op je landingspagina consistent zijn. Van titel, tot copy en designs.

Praat niet te veel over je merk, je manier van werken of waarom jouw bedrijf of product zo fantastisch is. Leg liever uit wat je in de whitepaper kan lezen, welke voordelen je krijgt en vooral: wat de volgende stappen zijn nadat je op ‘download’ klikt.

Een prachtig voorbeeld hiervoor vind je bij één van onze klanten.

Onze boodschap? Download de inspiratiegids van 2017. Die boodschap is identiek in beide versies van onze A/B test. Toch merkten we een enorme stijging in het aantal conversies in de versie waarin we alle informatie over Drisag als bedrijf weghaalden.

Op korte termijn behaalden we met deze tip maar liefst 18,5% meer conversies.

5. Laat je CTA uitschijnen

Ik ben er zeker van dat je zelf al héél wat gelezen hebt over de best practices van CTA’s, maar na ontelbare A/B testen ben ik er eindelijk uit! En ik heb bewijs! Na jaren ervaring als marketeer heb ik de gouden combinatie ontdekt voor een stevig converterende Call To Action. En eigenlijk is het vrij simpel: je volgt gewoon deze twee hoofdregels:

  1. Maak het persoonlijk
  2. Zorg dat het opvalt

Onthoud: je verkoopt meer dan slechts een product of dienst. Huh? Een voorbeeld graag! Wel, je verkoopt bijvoorbeeld geen e-book. Je verkoopt kennis. Je verkoopt geen Inbound Marketing, maar wél meer omzet, hogere winsten en een sterkere ROI.

Dit hebben wij ontdekt toen we zelf aan de slag gingen met enkele leuke CTA’s.

Meer ROI

Zeg nu zelf, wie wil geen hogere ROI?

Pro-tip: Geef je CTA de ‘Godfather Approach’, oftewel: doe een aanbieding die je niet kán weigeren. Meer winst? Yes please! Meer ROI? Why not! Dit is waar het om gaat in je CTA’s.

En euh, ruik je dat? Dat is nu de geur van converterende leads! Smells good, ja?

6. Voeg Sociale overtuiging toe

De kans is groot dat je bij je laatste filmbezoek eerst op IMDB of MovieMeter hebt gekeken. Dat je eerst de reviews van de films in de bioscoop overliep om pas dan een top 3 te maken, en de beste film te kiezen.

Films met een sterke rating krijgen je voorkeur, en diegene die dan ook nog in jouw interessegebied ligt is de ultieme winnaar. Want ja, als anderen het goed vinden, dan zal dat voor jou vast niet anders zijn.

Ook bij de beslissing om over te gaan tot actie op een landingspagina is dat zo.

Voeg sociale overtuiging toe op je pagina, en je conversie schiet de lucht in. Wat voor product of dienst je ook verkoopt: met deze tip geef je meteen de boost die het nodig heeft.

Bij landingspagina’s kan dit gaan van testimonials en reviews, tot certificaten, ratings … Noem maar op!

Bekijk het als de kers op de taart in je conversieproces!

Hoe we dit in de praktijk doen? Wij zetten alvast ons certificaat van inbound marketing op de landingspagina van ons e-book. HubSpot vindt ons dik oké, dus hopelijk gaan onze lezers gewoon mee.

En ja hoor. Sociale overtuiging werkt! De landingspagina met een certificaat als extra overtuigingskracht zorgde voor maar liefst 18% meer conversies. Je kan dus maar beter profiteren van alle voordelen die zo’n certificaat met zich meebrengt.

7. Overweeg de impact van verplichte velden in je formulieren

Natuurlijk wil je altijd zo veel mogelijk interessante informatie verzamelen van je leads. Maar is het wel een goed idee om alle informatie in één keer op te vragen met verplicht in te vullen velden? Dat was een vraag die ik me ook stelde. Daarom ging ik aan de slag met een effectieve A/B testing.

Ik testte twee identieke landingspagina’s, en vergeleek welke het beste scoorde. Het enige verschil? De ene pagina werkte met verplichte velden, terwijl de andere versie geen enkel verplicht veld gebruikte. Het resultaat? Je raadt het nooit!

De pagina zonder verplichte velden had 100% (!) meer conversie dan de pagina met verplichte velden. Jawel!

Dit is uiteraard afhankelijk van de sector waarin je actief bent. Bovendien is het ook belangrijk dat je kijkt naar wat je concreet aanbied. Is jouw product of dienst al gekend in de markt? Dan haken bezoekers minder snel af bij verplichte velden. Is dat nog niet het geval, zoals in ons voorbeeld? Dan laat je die verplichting best gewoon achterwege.

8. Zorg dat je landingspagina’s mobielvriendelijk zijn

Meer dan 35% van je bezoekers surft mobiel. En ook deze bezoekers komen op je landingspagina’s terecht. Zorg er dus voor dat deze optimaal werken op je smartphone. Een paar pro-tips:

  • De afbeeldingen zijn best niet te groot. Niemand wacht graag tot elke afbeelding is geladen.
  • Je pagina is geoptimaliseerd voor mobiel gebruik. Dit wil zeggen dat je enkel het nodige toont in de mobiele omgeving.
  • Je formulier of CTA staat best zo hoog mogelijk op je pagina.

9. Gebruik het Decoy-Effect

Als je nog nooit gehoord hebt van het Decoy Effect, dan moet je daar nu meteen verandering in brengen.

Hierin wordt besproken dat wanneer je een ‘fictief’ en duurder product aan je lijst van producten toevoegt, dat ’t product dat je écht wilt verkopen ineens veel sexier wordt. That’s right. Werk dus nooit met een lijstje van twee, maar altijd met een van drie of meer.

Zo zet je jouw ideale product nóg beter in de kijker, en verhoog je de kans op verkoop!

Nog een voorbeeld van het Decoy effect:

Door de laatste, en dure, Baller Plan optie van $250 toe te voegen, ziet het populaire Essential Plan van $85 er plots heel wat aantrekkelijker uit, toch? 

Wat als dit allemaal niet werkt?

Indien geen enkele van mijn bovenstaande tips je een stijging geeft in conversie, dan is het misschien een beter idee om je oorspronkelijke aanbieding eens opnieuw te bekijken, en eventueel aan te passen.

De grootste fout die we steeds opnieuw zien terugkeren is dat een landingspagina meteen voor “de kill” gaat: de bezoeker meteen dwingt om in het diepe te springen, iets te kopen, of te downloaden, zonder daarbij de juiste fundering te bieden.

Dit loopt soms grandioos fout af.

Het is dan ook beter om de bezoeker eerst een kleinere actie te laten doen (zoals het downloaden van een whitepaper, of het inschrijven op een nieuwsbrief), alvorens ze te dwingen om iets te kopen. Vertrouwen blijft een sleutelwoord, en dat ontstaat stap voor stap.

Succes!

Onze conversieskills testen met een uitdaging?

Maak een afspraak

Maak deel uit van het gesprek:

*