5 takeaways van Conversion Day waarmee jij je digitale strategie kickstart

Afgelopen dinsdag trok ik samen met m’n collega-marketeer Kenny naar Conversion Day in Brussel. Het werd een dag waarin we dieper werden ondergedompeld in de wereld van conversies en marketingfunnels, nieuwe trends en optimalisatie. Hieronder delen we de 5 belangrijkste takeaways mee die we daar oppikten, en die ook jouw digitale marketingstrategie naar een hoger niveau zal brengen.

1. Chatbots leggen je gebruikers in de watten
We vertelden je eerder al over Messenger Bots en chatbots in het algemeen. Stel je voor: je bestelt vliegtuigtickets via een digitale assistent. De ochtend voor je vlucht krijg je nog een melding met de laatste updates. Je ontdekt waar je gate precies is, hoe lang het duurt om op de luchthaven te geraken, en je kan daarna vragen hoe je je wachttijd het beste kunt inzetten. Super, toch?

Het doel van zo’n chatbot is het verbinden van al je toestellen met één assistent: de chatbot. Gebruik chatbots om het je bezoekers zo gemakkelijk mogelijk te maken en verhoog op die manier de user experience!

 

2. Zorg ervoor dat marketing & sales op één lijn liggen
Tijden veranderen snel, zeker in de digitale wereld. Waar vroeger het volledige salesproces begon bij een sales, is dit nu voor 60% de taak van je digitale marketeer. Een potentiële klant is dus al 60% zeker van zijn keuze voor jouw product, vooraleer je verkoper ten tonele verschijnt.

Het is dus ontzettend belangrijk dat sales en marketing op één lijn liggen, als je wil dat je bedrijf snel groeit. Sterker zelfs: bedrijven die de neuzen van sales en marketing in dezelfde richting laten wijzen, merken een snelle groei van 20% op jaarbasis!

Conversion-day

3. Maak je mails persoonlijker
Autoresponders zijn scripts die automatisch een antwoord sturen op bepaalde e-mails. Ze laten je toe om heel gemakkelijk een scenario op te stellen, waarmee je je klanten een optimale ervaring kunt bieden. Je betrekt klanten bij het verhaal van je business, en legt op die manier de eerste steen van een perfecte relatie met je klanten.

Daarnaast kregen we ook de raad om geen mails te sturen vanuit je info-mailadres. Als je je mails verstuurt met een persoonlijk account, maak je kans op meer opens, clicks en dus ook conversies. Natuurlijk moet je er dan wel voor zorgen dat iemand het account beheert en de e-mails op een persoonlijke manier kan beantwoorden.

4. Test al je advertenties
Over één ding kunnen we het allemaal eens zijn: op het internet moet je testen, testen en blijven testen. Zeker wanneer je een advertentiecampagne online gooit, mag je geen schrik hebben om verschillende advertenties te gebruiken. Denk maar aan varianten met:

  • Verschillende call-to-actions
  • Verschillende kleuren
  • Andere foto’s
  • Nieuwe woorden

Met alle informatie die je uit deze tests haalt, kan je je campagnes blijven optimaliseren. En je zal meer uit je bestaande advertenties kunnen halen.

Conversion-day-2016

5. Zorg voor een onvergetelijke klantenervaring
De essentie van online marketing en digitale transformatie is het creëren van een onvergetelijke digitale klantenervaring. Enkel wanneer je die klantenervaring kunt optimaliseren, verander je van een goed bedrijf naar een geweldig bedrijf.

Als we kijken naar wat een zo’n onvergetelijke digitale klantenervaring veroorzaakt, dan merken we dat er 3 factoren zijn die steeds terugkomen:

  • Zorg voor content met meerwaarde. Creëer digitale dingen waar je bezoekers echt iets aan hebben.
  • Probeer zo snel mogelijk te antwoorden op een potentiële klant. Studies tonen aan dat je een veel grotere conversiegraad hebt, als je iemand binnen het uur kunt opvolgen.
  • Blijf als bedrijf constant contact houden met een klant. Zorg voor inspirerende mailings en verschillende touchpoints.

Klaar om te beginnen? Kickstart jouw digitale strategie vandaag nog!

Neem contact met ons op!

1 reactie

  1. Op deze 5 manieren zet jij chatbots beter in | Digiti
    02 december 2016 / 14:01

    […] paar maanden geleden schreef ik een artikel over Messenger Bots. In tussentijd begonnen mensen steeds beter vertrouwd te geraken met bots, ontdekten we alsmaar […]

Maak deel uit van het gesprek:

*