De juiste conversies: zo bepaal jij je digitaal succes

Als je onlangs nog met een (digitaal) marketeer hebt gesproken, heb je vast en zeker het woord “conversie” meermaals horen vallen. Maar wat zijn nu eigenlijk die befaamde conversies? Waarom kunnen moderne marketeers er niet over zwijgen én vooral… hoe kunnen ze mee het succes van je merk bepalen?

Wat zijn conversies?

Kortweg gezegd is een conversie een vooropgesteld doel dat jij bepaalt. Je gaat op zoek naar (digitale) factoren die een meerwaarde zijn voor je ganse onderneming. De simpelste zijn natuurlijk omzet en inkomsten, maar er zijn nog heel wat andere mogelijkheden. Denk maar aan:

  • Een bezoeker die zich inschrijft voor een nieuwsbrief
  • Een klant die jouw product koopt via je webshop
  • Iemand die een bepaalde tijd op één van je pagina’s doorbrengt
  • Extra bezoekers en klanten in je (offline) winkel
  • Een bezoeker die een offerte aanvraagt of een brochure downloadt

Je merkt het misschien wel: de mogelijkheden zijn eindeloos. Natuurlijk is een conversie pas écht waardevol als ze relevant is voor jouw onderneming en je bedrijfsdoel ondersteunt.

digitale-conversie

De perfecte conversie

Net zoals dat bij jouw bedrijfsdoelen het geval is, zijn ook conversies voor elke onderneming anders. Wat voor jou dé ideale conversie is, is dat misschien niet voor je concurrent. Maar hoe ga je nu zelf aan de slag met conversies?

  • Bekijk het grotere geheel. Vergelijk de doelen van jouw onderneming met je volledige marketingstrategie. Zo ontdek je welke kanalen er écht toe doen.
    Bijvoorbeeld: We willen 20% meer verkopen in 2017.
  • Deel je doel op in verschillende kleinere doelen. Zorg ervoor dat elke stap meetbaar is, zodat je echt duidelijke doelstellingen en werkpunten hebt.
    Bijvoorbeeld: Onze website moet 5% meer omzet draaien dan vorig jaar
  • Bekijk welke factoren invloed hebben op deze doelen. Zo vind je de sterke punten, en leg je heel gemakkelijk de essentiële verbeterpunten bloot.
    Bijvoorbeeld: De website is niet vindbaar in Google
  • Bepaal de juiste actiepunten. Op die manier zorg je ervoor dat je de koe écht bij de horens kunt vatten.
    Bijvoorbeeld: We gaan de teksten op onze website aanpassen, zodat deze beter scoren in Google.
  • Meet het resultaat van deze stappen. Deze laatste stap lijkt logisch, maar wordt nog al te vaak over het hoofd gezien.

leo-nagels-conversies“Schrijf je in voor de nieuwsbrief”, “Plan je bezoek”, “Laat je inspireren”, … De website van Leo Nagels bevat verschillende conversiepunten, allemaal op maat en volgens de behoeften van de klant.

Wil je meer verdienen met je website?

Kom gratis brainstormen

1 reactie

  1. De 7 conversie-killers die je in 2017 niet meer mag gebruiken | Digiti
    10 mei 2017 / 15:37

    […] “Klik hier” gebruiken Ik schreef het eerder al op onze blog: durf af te stappen van de ouderwetse “Klik hier”. Ga op zoek naar woorden die jouw doelpubliek […]

Maak deel uit van het gesprek:

*