Coming up: grotere Google-advertenties

25-35-35, dat zijn al 15 jaar lang de ideale maten van een search engine advertising-specialist. Dat betekent dat een ‘klassieke’ AdWords-advertentie een titel heeft met 25 karakters, inclusief spaties, en eronder nog ruimte laat voor een à twee lijnen van max. 35 + 35 karakters. En dat verandert binnenkort.

Creatief met ads

Google Adwords voegde al heel wat opties toe aan deze oervorm van een zoekmachine-advertentie. Je kon al eerder bijvoorbeeld deze extensies toevoegen:

  • Adres van je bedrijf, gekoppeld aan Google Maps
  • Een ‘bel’-button op een mobiel toestel
  • Een extra link naar je applicatie
  • Opvallende kernwoorden of begrippen onder de advertentie
  • Links naar enkele specifieke pagina’s van je website

Maar aan die copywriting-vereiste van 25-35-35 werd niet geraakt.

Schermafbeelding 2016-06-03 om 10.49.03 Schermafbeelding 2016-06-03 om 10.49.23

Op de groei

Je herkent een Adwords-specialist dezer dagen aan de glimlach op zijn gezicht. (Vooral die met klanten in de sector van de ‘frituurbenodigdheden’, ‘energieleveranciers’ en ‘elektronische sigaretten’, want zij hebben al gezweet op die korte copy.) Google kondigde ‘expanded ads’ aan en laat hiermee binnenkort de 25-35-35-beperking wegvallen. En dat niet alleen.

  • Een titel van een AdWords-advertentie kan nu op twee lijnen, met een maximum van wel 30 karakters per lijn
  • Eronder kan begeleidende, activerende copy tot wel 80 karakters
  • De url eronder kan nu tot twee niveaus diep in je website gaan bv. digiti.be/aanbod/advertenties

Volgens Google worden advertenties hierdoor tot 50% groter en kunnen ze tot 20% meer click-throughs opleveren.

adwords-expanded-text-ads-mobile-desktop

Iedereen blij, maar vooral je klant

Waarom kiest Google voor deze historische innovatie? Omdat mensen niet meer op ads klikken, en het zal helpen als de advertenties groter zijn? Nee. Wel omdat Google weet dat mensen alleen maar meer zoeken op hun smartphone. En dat doen ze daar een tikje anders dan op een desktoptoestel. Een zoekende gebruiker klikt immers niet zomaar op eender welke zoekadvertentie. Hij wil niet verzuipen in een traag ladende site, waarvan uiteindelijk blijkt dat die niet was wat hij zocht. Langere zoekadvertenties laten toe nog specifieker te etaleren wat je site of pagina biedt.

Google wil ook dat mensen betere advertenties maken. En daar zijn we het helemaal mee eens: weg met luie adverteerders. Deze voortijdige aankondiging moet ervoor zorgen dat adverteerders zeker een check-up doen van hun advertenties. Ze willen immers niet dat hun concurrenten sneller zullen mee zijn met deze update en meer clicks halen. Vandaag zijn heel wat advertenties nog steeds slordig ingevuld: te veel herhaling in de beperkte copyruimte, geen activerende tone-of-voice, geen extensie met sitelinks naar verschillende pagina’s …Schermafbeelding 2016-06-03 om 10.54.52

Schermafbeelding 2016-06-03 om 10.58.15Om echt te weten hoe je het meeste kunt halen uit de aangepaste advertenties voor jouw business, zal je vanaf de lancering de resultaten van de nieuwe advertenties kunnen vergelijken met oude formaten. Zo kun je testen en optimaliseren.

Wil je meer verdienen met je Google advertenties?

Kom gratis brainstormen

1 reactie

  1. Het leven zoals het is: een Digitist (deel 2) | Digiti
    17 mei 2017 / 10:00

    […] stage bij Digiti. Ik startte mijn onderzoek naar het leven zoals het is als Digitist. Sinds mijn eerste blogpost heb ik al heel wat geleerd, en is mijn onderzoek al goed gevorderd. Dat Digiti-vel heb ik intussen […]

Maak deel uit van het gesprek:

*