Op deze 5 manieren zet jij chatbots beter in

Een paar maanden geleden schreef ik een artikel over Messenger Bots. In tussentijd begonnen mensen steeds beter vertrouwd te geraken met bots, ontdekten we alsmaar meer mogelijkheden ervan én werden chatbots alleen maar slimmer. En zoals het er nu naar uitziet, zullen chatbots één van de belangrijkste digitale trends van 2017 worden!

“I, Robot” in het echt

Als we de recente groei van chatbots even willen illustreren, dan kan dat best met het voorbeeld van Messenger Bots. Een jaar geleden was er nog maar amper sprake van dit soort chatbots, terwijl eind dit jaar de 15 000ste Messenger Bot het levenslicht zal zien. En dan hebben we het nog niet gehad over persoonlijke bots op websites, in Slack, in verschillende tools, …

Chatbots met meerwaarde

Bloemen bestellen, het weer checken, stijladvies vragen, een film kiezen, … Vroeger zeiden we dat er een app voor bestaat, volgend jaar zullen we kunnen zeggen dat er een chatbot voor is. Al merken we één heel belangrijke succesfactor bij chatbots: de bot moet meerwaarde bieden, anders is hij ten dode opgeschreven. En die meerwaarde kan je op verschillende manieren bieden:

  1. Hogere brand awareness
    Eerst en vooral kunnen chatbots bijdragen aan de bekendheid van je merk. Enerzijds kan je een creatieve chatbot in het leven roepen die op een luchtige manier naar je merk verwijst. Anderzijds kan je inspelen op de noden van je doelgroep, en hen op gepaste momenten voorzien van waardevolle content.
    growthbot
  2. Betere customer support
    Als er één ding is dat iedere consument haat, dan is het wel urenlang wachten op een helpdesk. Laat een chatbot het takenpakket van je customer service verlichten, en zorg dat hij het antwoord kent op de meest voorkomende vragen. Pas wanneer jouw bot niet het gepaste antwoord kan vinden, kan men bellen naar je customer support.

  3. Sneller bestellen
    Stel je voor: je opent Facebook Messenger, begint een gesprekje met de Pizza-bot, en even later staat de pizzabrommer voor je deur te ronken. Allemaal zonder dat jij je adres moest ingeven of je bankkaart moest bovenhalen. Het klinkt misschien nog als toekomstmuziek, maar zowel Pizza Hut als Domino’s zijn op dit ogenblik aan het testen met bestellingen via een chatbot.

    En deze twee fastfoodketens zijn vast en zeker niet als enige aan het testen. Zalando wil haar schoenenverkoop verplaatsen naar Facebook Messenger, KLM verkoopt vliegtuigtickets via een chatbot, … Kortom: the sky is the limit!
    facebook bot
  4. Een geoptimaliseerd eerste aanspreekpunt
    Facebook Messenger openen en praten tegen een bot is heel laagdrempelig. Mensen hoeven immers geen ellenlange mails te sturen, moeten hun gegevens niet nalaten of worden niet verplicht om te bellen naar een klantendienst. Het is dus meer dan logisch dat chatbots steeds vaker het eerste aanspreekpunt van een klant worden.

    Zorg voor een toegankelijke bot, en maak het eerste contact met een klant zo persoonlijk mogelijk. Stuur je bot constant bij, zodat de eerste kennismaking écht onvergetelijk wordt!
  5. Ze verbeteren je interne samenwerking
    Tot nu toe hadden we het vooral over openbare bots, maar een chatbot kan ook je interne werking verbeteren. Zo biedt Slack, de communicatietool voor bedrijven, een hele resem aan nuttige chatbots.
    Denk maar aan GeekBot, die jouw stand-up meetings vervangt en een pak efficiënter maakt. Of wil je de sfeer binnen je bedrijf verbeteren? Dan is er BirthdayBot, waardoor je nooit meer de verjaardag van je collega’s vergeet.

Ben je op zoek naar een chatbot met meerwaarde? Kom gratis brainstormen met onze digitale strategen!

Kom gratis brainstormen

1 reactie

  1. 5 Digitale marketingtrends die je in 2017 zeker moet proberen! | Digiti
    27 december 2016 / 10:02

    […] Benieuwd hoe je chatbots beter kan inzetten? Dan helpen we je graag met dit artikel. […]

Maak deel uit van het gesprek:

*