Ben je ‘true’ genoeg voor je potentiële klanten? 5 x inspiratie

In de eerste aflevering van Digiti’s trend research 2016 schetsten we hoe belangrijk het is om ‘dichtbij’ je klant te staan. Vervolgens toonden we dat wie ‘awesome’ is, het kan winnen van concurrenten. Vandaag: ‘Be true’!

Platte clickbait (“8 manieren om geld te besparen. Nummer 5 geloof je nooit!”) geeft je waarschijnlijk wel clicks. Mooi afgelikte en strategisch passende posts, netjes een maand vooraf geprogrammeerd, zijn misschien wel praktisch en behapbaar voor je community manager. Kreterige reclameposts kun je wel extra adverteren … maar daar charmeer je je klanten niet mee. Testimonials geschreven door je copywriter zullen wel worden gelezen, maar je klanten vinden dat nep.

Veel mensen hebben een neus gekregen voor bullshit en content zonder ‘what’s in it for me?’. Voor content die weinig echtheid toont. En mensen laten die items – in die zee van informatie – vaker links liggen.

Geloofwaardige endorsements en brand ambassadors, unieke en écht waardevolle content, daar zijn veel mensen vaak wel nog gevoelig voor. Daarmee maak je nog wel het verschil. 5 ideeën om meer ‘waarachtig’ te zijn in wat je je klanten toont en vertelt …

1. Brand ambassadors
Andere mensen die je product of merk oprecht aanbevelen, dat werkt. En ja, het is geoorloofd ervoor te betalen. Als de posts niet te cheesy worden en je brand ambassador niet moet wringen om zijn juichende posts in zijn timeline te laten passen, kan het.

Joy-Anna Thielemans’ foto lijkt niet met een dure camera tijdens een lange shoot gemaakt.

2. User-generated content
Ook ‘user-generated content’ kan gesmaakt worden: hiermee engageer je je klanten om branded content te delen. Jij kunt die gebruiken en je fan is blij en trots!

Schermafbeelding 2016-03-25 om 15.29.48

3. Blogs
Artikels die echt aansluiten bij wat je klanten willen weten, ook die kunnen een warme eerste landingsplek vormen voor nieuwe bezoekers. Unieke en betrouwbare content, uit jouw mond, en niet die van je concurrent.

Schermafbeelding 2016-03-25 om 15.32.01Onze eigen blogpagina. Vanzelfsprekend helpt dit ook om gevonden te worden via zoekmachines. Zoekers tikken minder ‘Digiti’ in, maar misschien wel ‘wat is brandjacking’?

4. Practical content
Verrijk het gebruik van je product met ideeën, tips, how-to’s, weetjes … Informatie die een consument echt kan gebruiken, die hij zinvol acht – hij zal ‘t appreciëren.

Schermafbeelding 2016-03-25 om 15.33.51
Maredsous toont mensen meer mogelijkheden om te koken met smeerkaas. Op de website en de app vind je tal van recepten, in video’s.

5. Reviews
Laat ruimte aan je klanten om je product en service te beoordelen. Hou het echt: laat de schrijffouten maar staan, en weer ook geen minder tevreden klanten. Dat maakt de testimonials geloofwaardig.
Carglass stories
Op Carglass-stories.be verzamelt Carglass de beoordelingen van klanten. Ook de minder goede worden er getoond.

De specialisten van Digiti - Sofie, Jenthe, Tom, Tim en Nick, om er enkele te noemen - kunnen je begeleiden in het proces om met aantrekkelijke content naar buiten te komen. En om zo meer te verkopen. Nick, onze business developer, kun je geheel vrijblijvend contacteren:

Mail Derek

Digiti’s trend research 2016

Past de digitale technologie zich aan aan de mensen? Of passen de mensen zich aan aan de digitale technologie? Boeiende kip-of-ei-kwestie. Maar laat ons minstens vaststellen dàt mensen hun gedrag met digitale technologie sterk geëvolueerd is in amper tien jaar tijd.
We kijken anders tv. We ontspannen ons anders. We genezen anders. We werken anders. We verplaatsen ons anders. We communiceren anders. We kopen anders.

Een pessimistische marketeer zal zeggen dat mensen luier en ongeduldiger zijn geworden. Verspilzuchtiger. Dommer. Roekelozer. Brutaler. Hij zal jammeren over hoe die mooie website parels voor de zwijnen is. Hij zal cynisch doen over de Facebookpagina, want wat is hij met die likes? Hij heeft heimwee naar de tijd toen Loeki tv-reclameblokken leuk maakte en bol.com nog niet bestond. Toen hij nog een praatje maakte met de klanten in de winkel. Zijn optimistische collega ziet in dit veranderde gedrag van consumenten en klanten echter een uitdaging. If you can’t beat it, join it.

Digiti doorwroette voor jou bijna 20 trendrapporten. We zochten uit welke aanstormende digitale technologieën onze levens en ons gedrag zullen veranderen. En hoe je daar in marketingcommunicatie op kunt inspelen. Wat zijn vandaag de behoeften van consumenten? Hoe kan jij als marketeer daarvoor gevoelig zijn, en in 2016 het verschil maken tegenover je concurrenten? We creëerden een recept met drie ingrediënten:

1. be close
2. be awesome
3. be true

Wil je meer nieuwe klanten in 2017?

Kom gratis brainstormen

Maak deel uit van het gesprek:

*