Banner blindness: Waarom bezoekers je ads negeren, en wat je daaraan doet.

Heb jij in ‘t verleden al eens een ad blocker geïnstalleerd? De kans is groot. En je mag er eerlijk over zijn, want je bent écht niet de enige.

Ahja, want al die banners vinden we vervelend, en verstoren onze flow. Logisch toch, dat je dan zo’n ad blocker installeert? Anderzijds is dat een triestige zaak, want zo lopen veel websites heel wat inkomsten mis. Denk maar aan nieuwswebsites. Zij haalden vroeger hun inkomsten uit die, toen succesvolle, banner ads. Nu is dat veel minder, waardoor jij uiteindelijk betaalt om meer online nieuws te lezen. Auwtch!

Dat was vroeger anders. De eerste banner ad ooit stond in oktober 1994 op de website van HotWired, voor AT&T. En of die succes had! Met een CTR van maar liefst 44% was deze advertentie een topper. Hoera! Een nieuwe vorm van adverteren is geboren.

First Banner Ad

First Banner Ad

 

En nu? Nu mag je blij zijn als je advertentie een CTR van 1% haalt. We houden gewoon niet meer van banner ads. Dat is duidelijk. We willen ze niet zien, en kijken er simpelweg over. Dat is banner blindness.

Blind voor banners

Banner blindness is een bekende term in de digitale wereld. Sinds die eerste advertentie is er dan ook heel wat onderzoek gebeurt naar het effect van banners. Zo ontdekten we na een tijd die banner blindness: de neiging van mensen om bepaalde elementen op een pagina te vermijden, waarvan ze vermoeden dat het ads zijn.

We zijn blind voor banner ads. Dat fenomeen is niet van gisteren. Hoewel de types advertenties evolueren, en webdesign en -development continu verandert, blijft het probleem bestaan. Sterker nog: banner ads worden beschouwd als het minst effectieve type ad dat er bestaat. Als ze al gezien worden, blijft de engagement laag, de CTR lachwekkend en de inkomsten verwaarloosbaar. We zijden eerder al dat je jouw merk online laat opvallen door te adverteren, maar die vlieger gaat dus enkel op als je het op de juiste manier doet.

Hoe we blind zijn geworden

Meer dan 50% van de bezoekers op je website klikt bewust niét op een advertentie. Meestal omdat ze het niet vertrouwen. Ongeveer 33% vindt een banner ad gewoon compleet irritant. De voornaamste redenen:

  • Het verstoort je flow
  • Het werkt vertragend
  • Het is irrelevant
  • Het wekt privacy-vragen op

Het is dan ook niet meer dan normaal dat we die banners niet meer bekijken. Ze verdwijnen uit ons gezichtsveld. Vooral degenen die op een bepaalde plek staan.

banner blindness plaatsing ads

En of het nu bewust is of niet: je negeert banner ads bijna altijd. Je ziét ze zelfs niet eens meer. En dat is normaal, want zo werken onze hersenen gewoon.

Banner blindness is namelijk een uiting van seletieve aandacht. Je richt je aandacht op een beperkt gedeelte in je omgeving. Je pikt niet alle prikkels op, en dat is maar goed ook -anders word je gek door een overload aan stimuli.

Hoe dat komt? Scrollen en klikken op ’t web is een dagelijkse bezigheid geworden. Het zit in je routine. Je hebt dan ook mentale frameworks gebouwd om die routine te structureren, gebaseerd op al je eerdere ervaringen. Bij elke nieuwe ervaring haal je die frameworks terug op. Onbewust en automatisch. Op die manier vind je makkelijker de informatie terug die je nodig hebt.

banner blindness cognitief schema

Een banner ad past meestal niet in zo’n framework, omdat je vroeger waarschijnlijk ooit een negatieve ervaring hebt gehad met zo’n banner. Je klikte, en kreeg helemaal niet wat je verwachtte. 

Wat vang je dan wél op? Prikkels die een invloed hebben op het behalen van je doelstellingen. Prikkels die relevant en waardevol zijn. De rest negeer je gewoon, en dat gebeurt automatisch. Dat is logisch, en handig, maar heeft ook z’n nadelen.

Niet alleen adverteerders ondervinden hier de nadelen van, maar ook de ‘hosts’ van de banner ads én jij als gebruiker.

  • Voor de adverteerder
    Duur betaalde advertenties worden niet gezien, gebruikers klikken niet door, waardoor adverteerders weinig tot geen bezoekers (laat staan potentiële klanten) uit hun investering halen.
  • Voor de host
    Adverteerders zien geen resultaten meer, stoppen met hun investering in banner ads, waardoor de host minder inkomsten haalt uit die advertenties.
  • Voor de gebruiker
    Als gebruiker mis je potentieel interessante informatie. Als ‘t goed zit zijn die ads namelijk gebaseerd op jouw online gedrag, en daarmee op jouw noden. Jammer!

Door bewust om te gaan met de plaatsing, look en targeting van je banner ads verminder je de kans op banner blindness.

Wat denk je? Banner ads vanaf nu dan maar afvoeren? Nope! Wij geven niet het advies om te stoppen met banner advertising. Integendeel: we sporen je aan om er net wat dieper in te duiken. Door op een doordachte manier te spelen met je banner ads vind je vast een techniek die voor jou werkt én relevant is voor je doelgroep.

7 slimme strategieën om banner blindness te omzeilen

  1. Ontdek de kracht van video 
    Één derde van onze online activiteit bestaat uit het bekijken van video’s. Het is dus logisch dat je video advertenties inzet. Ze zijn effectiever, waardevoller en interactiever. Ze verschaffen informatie aan je bezoekers, en wijzen hen de weg. Dat zorgt ervoor dat potentiële klanten je ads beter onthouden, en dus sneller actie ondernemen. You know what to do!
  2. Breek met tradities
    Standaard banners zijn langwerpig bovenaan, en vierkantig aan de rechterkant. Als gebruiker ben je gewend aan die plaatsing en formaten. Wat je dus best doet? Dit aanpassen. Creëer iets helemaal anders, dat breekt met de normale manier van werken. Zo kun je als gekend merk werken met ‘welcome ads’, of ‘overlay ads’. Het allerbelangrijkste hierbij is dat je niet overdrijft. Doe je dit té vaak? Dan verhoog je da kans op blindheid. Beperken is dus de boodschap!
  3. Spendeer aandacht in design
    Hoe opvallender, hoe beter. Dat was vroeger zo. Nu wil je niet te sterk opvallen in de massa, maar wil je net dat je advertentie een onderdeel wordt van de content. Ahja, want hoe meer je banner er uitziet als een ad, hoe hoger de kans op blindheid. Ga daarom voor een stijlvol design, dat past bij je merk en de boodschap die je uitdraagt. Gebruik wel nog steeds een duidelijke CTA.
    banner blindness design ads
  4. Investeer in native advertising
    De meest logische plek voor banner ads kennen we al. Dat je bezoeker die plek het sterkst negeert, weten we ook al. Waar plaats je dan best wél jouw ad? In je content sectie. Niet als een opvallende ad tussen je echte inhoud, maar wel als onderdeel van de inhoud. Door een persoonlijk en ‘uniek’ verhaal te embedden in je eigen content spreek je relevante bezoekers aan met waardevolle informatie. Natuurlijk heeft ook dit z’n voor- en nadelen. Het is een kwestie van de juiste balans te zoeken.
  5. Analyseer het bezoekersgedrag
    Doe je aan remarketing? Dan focus je vast op het gedrag van je bezoeker. Hebben ze een bepaalde pagina bezocht, of een specifieke actie ondernemen? Dan toon je een advertentie. Toch? Het is eigenlijk beter om een volledige bezoekersflow te specifiëren. Een voorbeeld: je webshopbezoeker komt binnen via een organische zoekopdracht in Google, bekijkt een product pagina, leest een blogbericht over dat specifiek product, en zwiert het dan in z’n winkelmandje. Zo’n bezoeker is véél hotter dan een iemand die enkel een productpagina bezoekt. Door je targetting heel gedetailleerd af te stemmen op de bezoekersflow creëer je waarde. En dat maakt ’t de moeite waard om wél aandacht te vestigen op je ad.
    banner blindness user flow
  6. Focus op customer lifetime value
    Bovendien focus je in dat geval beter niet alleen op potentiële klanten, maar ook op bezoekers die wél al klant zijn. Het kost je minder tijd & moeite om huidige klanten meer of vaker te laten kopen, dan wanneer je leads probeert te converteren. Profiteer ervan! Toon op basis van eerdere aankopen een paar super gerichte advertenties. Je klanten houden al van je producten, en zijn dus meer geneigd om wel te klikken én te converteren op je website. Yiha!
  7. Experimenteer en optimaliseer
    En natuurlijk is het cruciaal om altijd te meten om nog meer te weten. Net zoals bij conversie optimalisatie van je landinspagina, stel je tests in, installeer je een heat map, onderzoek je de CTR en analyseer je de user flows. Een lang en intensief proces, maar een absolute must om te weten waar je mee bezig bent, en hoe je jouw banner ads zo sterk mogelijk maakt.

Maak komaf met banner blindness.
Neem contact op met onze experts.