3 Google Analytics dashboards om je bezoekers beter te leren kennen

Een tijdje geleden vertelde ik je meer over dashboards in Google Analytics. Zo kwam je te weten hoe je dashboards efficiënter kunt inschakelen, en hoe ze jou helpen om meer uit je digitale strategie te halen. Maar wist je dat je met dashboards in Google Analytics ook je bezoekers beter kunt leren kennen?

Beter meten en weten wie er op je website komt

Hoeveel nieuwe, terugkerende en unieke bezoekers er op je website komen, weet je hoogstwaarschijnlijk al wel. Maar weet je ook wie ze zijn, waar ze vandaan komen en wat ze komen doen op jouw site? Als je al deze informatie hebt, kan je de kans op een conversie vele malen vergroten. En deze Google Analytics-dashboards helpen je daarbij.

Feiten over je bezoekers
Een degelijke (digitale) marketingstrategie begint met het kennen van je doelpubliek. Het is daarom heel belangrijk om je doelgroep en websitebezoekers goed te analyseren, alvorens je beslissingen neemt. Dit dashboard geeft je een mooi overzicht van je bezoekers, waar ze vandaan komen en op welke toestellen ze zich bevinden. Zo kan jij je marketingstrategie finetunen op basis van je bezoekers en hun karakteristieken.

analytics dashboard

Daarnaast kan je ook knopen doorhakken op basis van deze resultaten.

  • Je weet waar je belangrijkste bezoekers vandaan komen. Misschien is het geen slecht idee om een advertentiecampagne in deze regio te lanceren.
  • Je weet op welk scherm bezoekers het best converteren. Als je je website gaat aanpassen, kan je dus maar best rekening houden met de belangrijkste schermgroottes.
  • Je kent de taal van je bezoekers. Als die taal Nederlands is, moet jij niet in het Engels gaan bloggen.

Mannen versus vrouwen
Er is een groot verschil in het surfgedrag van mannen en vrouwen. Ze bezoeken andere websites, navigeren op een andere manier en komen met een ander doel op je site terecht. Daarom is het van groot belang om goed in te spelen op beide doelgroepen, hun eigenschappen en hun noden.

dashboarding

Dit dashboard kan je goed helpen bij je contentstrategie en je volledige contentmarketing.

  • Je kan inspelen op de leeftijden van je doelgroep. Als dit bijvoorbeeld mannen van 50 zijn, moet jij geen artikelen schrijven over kledij bij jonge vrouwen.
  • Je ziet in één oogopslag waar mannelijke en vrouwelijke bezoekers vandaan komen. Zo weet je welke topics relevant zijn in een bepaalde regio.
  • Je kan een blik werpen op de pagina’s die het populairst zijn bij mannen en vrouwen. Daardoor kan je die content verder pushen en hier beter op inspelen.

Bezoekersgedrag
Natuurlijk is het ook enorm belangrijk om het gedrag en de getrouwheid van je bezoekers goed te analyseren. Dit dashboard vertelt je meer over je bezoekers en hun getrouwheid. Je ontdekt om de hoeveel tijd bezoekers terugkomen, of ze überhaupt terugkomen en van waar ze op je website belanden.

bezoekers-analytics

Wanneer je weet hoe vaak je bezoekers terugkomen vooraleer ze daadwerkelijk converteren, kan je dit proces versnellen. Of je kan er misschien zelfs voor zorgen dat ze tijdens het eerste bezoek meteen converteren.

Wil je meer weten over jouw potentiële klanten?

Kom eens praten

Maak deel uit van het gesprek:

*