60 Uitsluitingszoekwoorden die jouw campagne boosten

Wie succesvol wil adverteren met AdWords, kan maar best gebruik maken van uitsluitingszoekwoorden. Deze ‘negative keywords’ worden in heel wat AdWords-campagnes over het hoofd gezien, terwijl ze alleen maar positieve gevolgen met zich meebrengen!

Voordelen van uitsluitingszoekwoorden

Uitsluitingszoekwoorden zijn woorden waarop jouw advertentie niet getoond mag worden. Wanneer een gebruiker op zoek gaat naar een relevante term in combinatie met zo’n keyword, toont Google jouw advertenties niet aan deze gebruiker. Er zijn verschillende redenen om negatieve zoekwoorden toe te voegen, maar dit zijn de 3 belangrijkste:

  • Je toont relevante advertenties aan je doelpubliek. Door woorden die niet gerelateerd zijn aan je business toe te voegen, kan je je advertenties persoonlijker en gerichter maken.
  • Negatieve zoekwoorden zorgen voor een hogere Click-Through Rate (CTR). Omdat je advertenties enkel getoond worden aan je doelpubliek, zullen zij ook vaker klikken dan wanneer dit niet het geval is.
  • Je bespaart heel wat geld. Enerzijds doordat je bespaart op onnuttige klikken, maar ook omdat je de kwaliteitsscore kan verhogen. Die score zorgt voor een lagere kost per zoekwoord.

Hoe voeg je negatieve zoekwoorden toe?

Negatieve zoekwoorden toevoegen is grotendeels hetzelfde als gewone zoekwoorden toevoegen. Wanneer je in je AdWords-campagne bent, klik je op het tabblad ‘Zoekwoorden’ en bovenaan op ‘Uitsluitingszoekwoorden’. Daar kies je of je uitsluitingszoekwoorden wil toevoegen op advertentiegroepniveau of aan je hele campagne. Je voegt de keywords lijn per lijn toe, en selecteert daarna ‘Opslaan’.

60 Uitsluitingszoekwoorden die jouw campagne vooruit helpen

Hieronder vind je de uitsluitingszoekwoorden die wij aanraden om vanaf dag één te gebruiken. Al moet je wel het spreekwoord “Bezint eer ge begint” in het achterhoofd houden, want een negatief zoekwoord voor je concurrent kan voor jou wel van tel zijn. Wees dus selectief in de woorden die je gebruikt!

Informatiezoekers
Je verspilt maar beter geen geld aan mensen die enkel geïnteresseerd zijn in informatie over je product, service of industrie.
over
definitie
betekenis
voorbeeld
infographic
kaart
geschiedenis
wat is
wat betekent
statistieken
onderzoek
whitepaper
tutorial
uitleg
klas

Jobzoekers
Tenzij je je focust op nieuwe collega’s, kan je onderstaande zoekwoorden beter achterwege laten.
carrière
job
baan
werk
stage
jobs
salaris
loon

Prijsshoppers
Net zoals je in het echte leven af moet rekenen met windowshoppers, moet je op het internet rekening houden met mensen die enkel op zoek zijn naar de laagste prijs. Deze bezoekers kijken vaak niet naar je kwaliteit of USP’s (Unique Selling Propositions).
prijs
kosten
kostprijs
offerte
prijsaanvraag

Doe-het-zelvers
Het internet staat vol met tutorials en informatie voor doe-het-zelvers. Ze hebben jouw informatie dus (waarschijnlijk) niet nodig.
hoe maak je
handgemaakt
DIY
do it yourself
doe het zelf
zelf maken

Softwarezoekers
Als je een softwarepakket verkoopt, bestaat de kans dat mensen op zoek gaan naar de gratis versie van jouw product. Aangezien zij niet voor jouw product willen betalen, betaal jij ook beter niet voor hen.
cd
code
crack
hack
download
dvd
foutmelding
bestand
torrent
torrents

Algemene uitsluitingszoekwoorden
consulting
boek
training
review
foto
afbeelding
review
rating
training
gratis
goedkoop
naakt
seks
porno
youtube
ebay

Nog meer negatieve zoektermen

Is dit de volledige lijst? Helemaal niet! Tijdens het monitoren van je campagne zal je nog veel meer negatieve zoekwoorden ontdekken. Denk maar aan concurrenten of trends waarop jij niet gevonden wil worden.

Bij de actieve campagnes kan je in het tabblad ‘Zoekwoorden’ kiezen voor ‘Zoektermen’. Daar krijg je alle zoekwoorden te zien waarop je bezoekers gezocht hebben. De irrelevante zoektermen kan je gemakkelijk toevoegen als negatief zoekwoord door hen te selecteren en te klikken op ‘Toevoegen als uitsluitingszoekwoord’.

Wil je ook possitieve resultaten met negatieve zoekwoorden?

Kom gratis brainstormen

1 reactie

  1. Op deze 5 manieren zet jij chatbots beter in | Digiti
    02 december 2016 / 14:01

    […] paar maanden geleden schreef ik een artikel over Messenger Bots. In tussentijd begonnen mensen steeds beter vertrouwd te geraken met bots, ontdekten we alsmaar […]

Maak deel uit van het gesprek:

*