60 Uitsluitingszoekwoorden die jouw campagne boosten

Wie succesvol wil adverteren met AdWords, kan maar best gebruik maken van uitsluitingszoekwoorden. Deze ‘negative keywords’ worden in heel wat AdWords-campagnes over het hoofd gezien, terwijl ze alleen maar positieve gevolgen met zich meebrengen!

Voordelen van uitsluitingszoekwoorden

Uitsluitingszoekwoorden zijn woorden waarop jouw advertentie niet getoond mag worden. Wanneer een gebruiker op zoek gaat naar een relevante term in combinatie met zo’n keyword, toont Google jouw advertenties niet aan deze gebruiker. Er zijn verschillende redenen om negatieve zoekwoorden toe te voegen, maar dit zijn de 3 belangrijkste:

  • Je toont relevante advertenties aan je doelpubliek. Door woorden die niet gerelateerd zijn aan je business toe te voegen, kan je je advertenties persoonlijker en gerichter maken.
  • Negatieve zoekwoorden zorgen voor een hogere Click-Through Rate (CTR). Omdat je advertenties enkel getoond worden aan je doelpubliek, zullen zij ook vaker klikken dan wanneer dit niet het geval is.
  • Je bespaart heel wat geld. Enerzijds doordat je bespaart op onnuttige klikken, maar ook omdat je de kwaliteitsscore kan verhogen. Die score zorgt voor een lagere kost per zoekwoord.

Hoe voeg je negatieve zoekwoorden toe?

Negatieve zoekwoorden toevoegen is grotendeels hetzelfde als gewone zoekwoorden toevoegen. Wanneer je in je AdWords-campagne bent, klik je op het tabblad ‘Zoekwoorden’ en bovenaan op ‘Uitsluitingszoekwoorden’. Daar kies je of je uitsluitingszoekwoorden wil toevoegen op advertentiegroepniveau of aan je hele campagne. Je voegt de keywords lijn per lijn toe, en selecteert daarna ‘Opslaan’.

60 Uitsluitingszoekwoorden die jouw campagne vooruit helpen

Hieronder vind je de uitsluitingszoekwoorden die wij aanraden om vanaf dag één te gebruiken. Al moet je wel het spreekwoord “Bezint eer ge begint” in het achterhoofd houden, want een negatief zoekwoord voor je concurrent kan voor jou wel van tel zijn. Wees dus selectief in de woorden die je gebruikt!

Informatiezoekers

Je verspilt maar beter geen geld aan mensen die enkel geïnteresseerd zijn in informatie over je product, service of industrie.

  • over
  • definitie
  • betekenis
  • voorbeeld
  • infographic
  • kaart
  • geschiedenis
  • wat is
  • wat betekent
  • statistieken
  • onderzoek
  • whitepaper
  • tutorial
  • uitleg
  • klas

Jobzoekers

Tenzij je je focust op nieuwe collega’s, kan je onderstaande zoekwoorden beter achterwege laten.

  • carrière
  • job
  • baan
  • werk
  • stage
  • jobs
  • salaris
  • loon

Prijsshoppers

Net zoals je in het echte leven af moet rekenen met windowshoppers, moet je op het internet rekening houden met mensen die enkel op zoek zijn naar de laagste prijs. Deze bezoekers kijken vaak niet naar je kwaliteit of USP’s (Unique Selling Propositions).

  • prijs
  • kosten
  • kostprijs
  • offerte
  • prijsaanvraag
  • Doe-het-zelvers

Het internet staat vol met tutorials en informatie voor doe-het-zelvers. Ze hebben jouw informatie dus (waarschijnlijk) niet nodig.

  • hoe maak je
  • handgemaakt
  • DIY
  • do it yourself
  • doe het zelf
  • zelf maken

Softwarezoekers

Als je een softwarepakket verkoopt, bestaat de kans dat mensen op zoek gaan naar de gratis versie van jouw product. Aangezien zij niet voor jouw product willen betalen, betaal jij ook beter niet voor hen.

  • cd
  • code
  • crack
  • hack
  • download
  • dvd
  • foutmelding
  • bestand
  • torrent
  • torrents

Algemene uitsluitingszoekwoorden

  • consulting
  • boek
  • training
  • review
  • foto
  • afbeelding
  • review
  • rating
  • training
  • gratis
  • goedkoop
  • naakt
  • seks
  • porno
  • youtube
  • ebay

Nog meer negatieve zoektermen

Is dit de volledige lijst? Helemaal niet! Tijdens het monitoren van je campagne zal je nog veel meer negatieve zoekwoorden ontdekken. Denk maar aan concurrenten of trends waarop jij niet gevonden wil worden.

Bij de actieve campagnes kan je in het tabblad ‘Zoekwoorden’ kiezen voor ‘Zoektermen’. Daar krijg je alle zoekwoorden te zien waarop je bezoekers gezocht hebben. De irrelevante zoektermen kan je gemakkelijk toevoegen als negatief zoekwoord door hen te selecteren en te klikken op ‘Toevoegen als uitsluitingszoekwoord’.

Wil je ook positieve resultaten met negatieve zoekwoorden?

Kom gratis brainstormen