5 x copywriting tussen de soep en de patatten

Een website maken? Online vind je heel wat mogelijkheden om zelf aan de slag te gaan. Al heb je geen cent budget, al heb je nog nooit een website gemaakt. Een amateur met goede bedoelingen en wat overmoed krijgt een website online. Wat zijn de meestgemaakte copyfouten van deze digitale doe-het-zelvers? Of: waarom copywriting écht een vak apart is.

1. De tekst is niet smartphone-friendly

De vormgeving en structuur van een webpagina zou zich automatisch moeten aanpassen naar het scherm waarop de pagina wordt bekeken. Het beeld mag niet zomaar de miniversie zijn van de pagina op een desktopweergave (want dan wordt tekst minder leesbaar en worden aanklikbare items minder vlot te bedienen). Wel zou het webdesign ‘responsive’ moeten zijn, wat betekent dat een nieuwe prioritisering wordt gegeven aan de inhoud van de pagina, zonder de tekst of de buttons te doen krimpen. De tekst is bijgevolg best beknopt, en in de eerste plaats geschreven voor weergave in een responsive design.

1

2. De juiste stukjes tekst zijn niet aanklikbaar

Steeds meer mensen gebruiken websites onderweg, op hun smartphone. Met een tik op een e-mailadres of telefoonnummer willen ze belanden in hun mail-, GPS- of telefoonapplicatie. Ze willen de contactgegevens niet omslachtig knippen en plakken, laat staan overschrijven. Hetzelfde met hyperlinks die de gebruiker makkelijk laten navigeren naar andere pagina’s of formulieren.

2

3. De tekst zit vol taalfouten

Een getrainde schrijver voor online teksten schrijft foutloos én wervend, met zorgvuldig gekozen woorden, zinnen en interpunctie. Wie niet militair gedrild is in deze discipline, komt door zijn fouten amateuristisch over.

3

4

 

4. De tekst is niet geschreven om lezers te verleiden

Wie weinig ervaring heeft met commercieel schrijven, zit nogal eens vast in de overtuiging dat het belangrijk is om zichzelf te bejubelen met grootse ‘overpromising’ woorden. Een goede check: tel eens hoe vaak ‘wij’ of ‘ons’ wordt gebruikt, en hoe vaak met technisch jargon wordt gejongleerd. Want het grootste deel van de tekst moet eigenlijk over de voordelen voor ‘jou’ of ‘u’ gaan. De feitelijke kenmerken van een product verkopen pas in een tweede stap, in een eerste stap schets je hoe het product het leven van je lezer makkelijker of aangenamer maakt.

6

5. De tekst wordt voorgeschoteld in grote blokken

… vaak makkelijk en snel gekopieerd van de catalogus of de folder, geef maar toe. Op een scherm lezen mensen geen volzinnen. Ze scannen. Springen van woord naar woord tussen korte zinnen, worden bij hun kraag gevat door korte opsommingslijstjes of tussentitels. Zomaar offline copywriting transfereren, daar zijn geen excuses voor.

7

 

Wil je meer verdienen door betere content?

Kom gratis brainstormen

Maak deel uit van het gesprek:

*