3 Dingen die je mist wanneer je niet aan inbound marketing doet

Je weet het ondertussen al: met inbound marketing trek je de juiste mensen aan naar je onderneming met behulp van relevante en authentieke content, nét op het moment dat ze het nodig hebben. Je zorgt er zo voor dat consumenten jouw bedrijf vinden in hun zoektocht naar een oplossing voor hun problemen.

Lees ook: 10 redenen waarom inbound marketing de heilige graal is van marketing

Dat klinkt allemaal heel interessant, maar eigenlijk weet je al wel hoe je jouw klanten op de beste manier benaderd, heb je al een blog en stuur je regelmatig een e-mail de wereld in om mensen op de hoogte te houden van jouw bedrijf. Dat werkt voor jou makkelijk, dus waarom zou je er een inbound strategie aan koppelen? Wel, omdat die strategie alles met elkaar verbindt, waardoor jij optimaal kan profiteren van alle voordelen. Je loopt er namelijk heel wat mis als je geen uitgewerkte inbound strategie hebt. Lees even mee!

Geen inbound marketing? Jij mist wat!

1. Een boost in conversies

Met inbound marketing laat je jouw website voor jou werken, stromen leads binnen als nooit tevoren, en verkoop je als geen ander. Maar hoe werkt dat dan precies? Inbound marketing werkt in fasen. Een duidelijke strategie helpt je om consumenten doorheen elke fase te begeleiden, stap voor stap.

Inbound marketing

Onbekenden aantrekken

In de eerste fase van inbound marketing trek je onbekenden aan tot je website. Een goede strategie helpt je niet alleen om véél mensen aan te trekken, maar om de juiste mensen aan te trekken. Inbound marketing is namelijk gebaseerd op relevante content waar je potentiële klanten écht naar op zoek zijn. Omdat het inspeelt op behoeften en problemen zorg je voor marketing waar mensen van houden.

Ontdek onze 6 inbound marketingprincipes en hoe ze jou kunnen helpen!

Digiti's 6 inbound marketingprincipes

Bezoekers omvormen tot leads

Die bezoekers vorm je in een tweede fase om tot leads. Met een duidelijke inbound strategie verzamel je meer én betere leads. Hoe dat komt? Je werkt met het principe van geven en nemen, waarbij jij als bedrijf relevante informatie aanbiedt, voor gegevens van je bezoekers in de plaats.

lead nurturing

Inbound marketing zorgt dus voor betere resultaten in elke fase, zodat jij profiteert van de voordelen.

Leads converteren tot klanten

En dat leidt tot meer verkoop, want door een goed voorbereide inbound strategie ga je op de juiste manier om met je leads, en maak je ze klaar voor verkoop. Je bedrijf wordt sneller gezien als expert in het vak, die betrouwbare informatie deelt om haar klanten zo goed mogelijk te helpen. En vertrouwen doet kopen, dat is nu eenmaal zo.

Wij bundelden reeds 8 effectieve tools die bezoekers omtoveren tot leads. Ontdek ze vandaag en ga meteen aan de slag met leadgeneratie!

Inbound marketing zorgt dus voor betere resultaten in elke fase, zodat jij profiteert van de voordelen. Als de marketeers en sales verantwoordelijken van je bedrijf nog eens helemaal op elkaar zijn afgestemd, is inbound marketing de beste route naar meer conversies.

2. Een hele hoop brand promoters

Zoals je ziet gaat inbound marketing nog verder dan die boost in conversies. Het begeleidt je klanten ook tot promoters of ambassadeurs. Mensen die écht van je merk of bedrijf houden, en dit ook willen tonen aan de buitenwereld.

Dat is mogelijk doordat inbound marketing verschillende kanalen inzet om je klanten tevreden te houden, en ze te stimuleren om dat ook met anderen te delen. Een kortingscode voor loyale klanten, een e-mail om ze te bedanken, of social posts voor de belangrijkste updates. Met inbound marketing plan je elk contactmoment op zo’n manier dat je klanten hun ervaringen wel moeten delen.

Heb je niet meteen het juiste resultaat in conversie? Vermijd dan zeker deze 7 conversie-killers van 2017

Het is dan ook belangrijk om in direct contact te staan met je klanten. Door de conversatie over je bedrijf op de voet te volgen, in te spelen wanneer nodig, en zelf vragen te stellen, blijf je op de hoogte van wat je klanten nodig hebben. Dit schept vertrouwen, en dat is op zijn beurt een grote stimulans voor klanten om hun positieve ervaringen te delen. Zo maak je de cirkel rond, want onbekenden baseren hun beslissing op reviews van anderen. Win-win!

seo-trends

3. Een duurzaam effect op lange termijn

Het is je ondertussen vast ook al duidelijk geworden dat er heel wat voorbereiding aan vooraf gaat. Met inbound marketing boek je waarschijnlijk geen snelle resultaten in enkele dagen, maar wél stevige resultaten op lange termijn. Het duurt namelijk relatief lang om alles te onderzoeken, buyer persona’s op te stellen, aankoopprocessen vast te leggen, content te schrijven … De voorbereiding is de basis van je succes. ‘T is dan ook heel belangrijk om er je tijd voor te nemen, want goed begonnen is half gewonnen.

Het is normaal dat je na een maand nog geen enorme hoop nieuwe leads hebt verzameld, of dubbel zoveel producten hebt verkocht. Inbound marketing heeft tijd nodig om op gang te komen. Dat wil ook zeggen dat het wel een lange termijn effect heeft: je steekt veel tijd in de voorbereiding, maar eens je echt van start gaat blijft je strategie zichzelf onderhouden. Mensen blijven namelijk op zoek naar naar hoe hun problemen in elkaar zitten en hoe ze die kunnen oplossen. De noden van je potentiële klanten blijven bestaan en jij kan daarop blijven inspelen. Je buyer persona’s liggen vast, de journeys zijn bekend, en de content is voorzien.

Met inbound marketing ontwikkel je namelijk ook een goede reputatie en kan je de relaties met klanten efficiënt onderhouden.

Het enige wat jij moet doen is analyseren en optimaliseren tot je doelgroep haar weg vindt naar je content. Daarom hou je best je data goed in de gaten. Je analyseert wat goed werkt, en waar verbetering nodig is, om op basis daarvan aanpassingen te doen. Natuurlijk moet je wel af en toe een update voorzien, en rekening houden met trends en andere ontwikkelingen in de markt.

Je plukt dus veel langer de voordelen van je inspanningen. Met inbound marketing ontwikkel je namelijk ook een goede reputatie en onderhoudt je relaties met klanten. Je bent aanwezig in elke fase, en dat is belangrijk. Inbound marketing werkt namelijk als een cyclus, die zichzelf uiteindelijk voor een groot deel onderhoudt. Met je content trek je bezoekers aan die geconverteerd worden naar klant en uiteindelijk tot promoter, die op hun beurt weer zorgen voor nieuwe bezoekers. Laat die bal maar rollen!

Wil jij meer van dit? Onze experts staan klaar om je te helpen in het inbound marketing proces.

Aan de slag met inbound marketing

2 reacties

  1. 5 Digitale marketingtrends die je in 2017 zeker moet proberen! | Digiti
    27 december 2016 / 10:02

    […] Benieuwd hoe je chatbots beter kan inzetten? Dan helpen we je graag met dit artikel. […]

  2. De 5 tweets die Growth Hackers Conference 2017 perfect beschrijven!
    29 mei 2017 / 07:00

    […] in op die mailblindheid, en probeer jouw doelpubliek op nieuwe manieren te strikken. Denk maar aan chatbots, bijvoorbeeld. Die staan namelijk garant voor een enorm groot […]

Maak deel uit van het gesprek:

*