4 onmisbare marketing automation stappen voor winnaars in de concurrentiestrijd

Met marketing automation bespaar je tijd, stress en kosten, door repetitieve marketing taken te automatiseren. Zo ga je een pak efficiënter te werk. Je moet natuurlijk wel goed voorbereid zijn om het te laten slagen. Met deze 4 stappen stomen we je helemaal klaar voor de implementatie van je marketing automation strategie. Zo kun jij je focussen op de harde kern van je bedrijf, en win je de concurrentiestrijd. Ready, set, go!

Stap 1: Determine your strategy

Bekijk je huidige situatie en formuleer je doelstellingen

Voor je begint moet je natuurlijk wel weten waarom je er eigenlijk mee begint. Formuleer wat je wil bereiken, en bij wie je dit wil doen. Wil je meer waardevolle leads? Een betere ROI misschien? Of vooral meer verkoop? Het is belangrijk om al je doelstellingen in kaart te brengen, om erachter te komen of je nieuwe wending ook effectief werkt.

Het is daarvoor ook belangrijk dat je een schets maakt van de huidige situatie. Wat zijn nu bepaalde problemen die je wil oplossing met marketing automation? Welke taken verlopen stroef en zouden wel wat automatisering kunnen gebruiken? Lijst alles op, en ga pas dan aan de slag. Neem hiervoor rustig je tijd, want goed begonnen is half gewonnen.

Marketing Automation Strategy

Stap 2: Choose your weapons

Kies voor de software die bij je past

Software? Jazeker! Want marketing automation zonder software, dat bestaat niet. Gelukkig zijn er heel wat mogelijkheden waar je uit kan kiezen. Op basis van de doelstellingen die je eerder formuleerde kies je de software die volgens jou deze kan behalen. Ook hier neem je best je tijd voor.

Ontdek welke tool het beste bij je past en die het meest overeenstemt met wat jij wil bereiken. Als je strategie eerder beperkt is heb je ook geen uitgebreid en duur platform nodig waarvan je de helft toch niet gebruikt. Het gaat er net om dat je tijd en geld bespaart, en dat doe je dus niet door het foute platform te kiezen. Denk er ook aan dat je tool niet alleen staat. Het moet in interactie staan met het CRM (Customer Relationship Management) dat je bedrijf gebruikt.

Stap 3: Compose your team

Zorg voor de juiste mensen met de beste skills

Om écht goede resultaten te verkrijgen heb je ook de juiste mensen nodig in je team. Een marketing automation tool zorgt dan wel voor automatisering, maar dat wil niet zeggen dat het zichzelf ook helemaal opzet. Voor een goede setup heb je iemand nodig met technische skills, maar ook iemand met goede copy en marketing skills om te zorgen voor de beste content (of het nu gaat over Facebook posts, e-mails of een bericht op je eigen blog). En natuurlijk heb je iemand nodig die data analyseert en er conclusies uit trekt. Jawadde.

Daarbovenop zorg je ervoor dat al die spelers in je team helemaal op elkaar zijn afgestemd. ‘T Is belangrijk dat ze dezelfde taal spreken. Maak daarvoor afspraken, wissel informatie uit en stoom je team klaar voor het écht werk. Als dat allemaal wat te veel is kun je natuurlijk altijd kiezen voor een gespecialiseerd extern bureau met de nodige expertise om jou te helpen. Een agency als Digiti, bijvoorbeeld.

Marketing Automation Teamwork Fistbump

Stap 4: Implement your plan

Denk aan de rol van content

De laatste stap heeft alles te maken met content. Marketing automation werkt namelijk niet zonder. Waar ga je leads mee overtuigen tot een aankoop? Met wat verspreid je een boodschap? Juist. Maar dat doe je niet met eender welke content. Integendeel, er steekt behoorlijk wat werk in het voorzien van de juiste inhoud. Ze moet namelijk relevant en persoonlijk zijn, en moet een meerwaarde bieden voor je potentiële klanten.

Daarom start je met het opstellen van een of meerdere buyer personas en buyer journeys. Je voorziet voor elke fase die je personas doorlopen unieke content. Benader prospects op basis van de positie in zijn/haar journey, en wanneer hij/zij klaar is om een aankoop te doen kan je salesverantwoordelijke toeslaan.

Bonus tips

Yes! Omdat je al zo ver bent gekomen hebben we nog drie snelle bonus tips voor je klaar.

Geduld is een schone deugd

Marketing automation heeft even tijd nodig. Het is normaal dat je na een paar weken nog niet meteen resultaat ziet. Niet panikeren dus, maar gewoon even afwachten. In het begin vergt het wat technisch werk en moet je er wel wat tijd en werk in steken. Het mooie is dat je er achteraf wel de vruchten van plukt. Ook je content schrijven en plannen duurt wel even. Marketing automation is een proces dat op korte termijn niet voor de meest verbluffende resultaten zorgt. Het is een proces van opzetten, analyseren en bijsturen. Eens dit goed op gang is ben je klaar om te knallen.

Marketing Automation Patience Hourglass Patience

Van simpel naar uitgebreid

Marketing automation voorziet heel veel mogelijkheden voor je onderneming. Zoveel zelfs dat je makkelijk het bos door de bomen niet meer ziet. Dit kan je vermijden door simpel te beginnen en de focus te leggen op wat voor jouw organisatie het allerbelangrijkste is. Eens dat je dit goed onder de knie hebt kan je beginnen experimenteren voor nog meer resultaten.  

Hou je doelstelling voor ogen

En tot slot, hou altijd in je achterhoofd wat je wil bereiken. Om waardevolle leads over te kunnen dragen aan je salesmensen is het belangrijk om op je pad te blijven. Verplaats je daarvoor in de levenswereld van je bezoekers en leads, en voorzie op basis daarvan content die hen omver blaast.

Proficiat! Je bent bijna klaar om de strijd aan te gaan! Versterk je positie met een stevig plan, en maak meteen een afspraak met Digitist finest op vlak van marketing automation. Tot snel!

Op naar de overwinning!


Maak deel uit van het gesprek:

*