Hoe marketing automation je bedrijf naar een hoger niveau tilt

Een e-mail hier, een tweetje daar. En vergeet je nieuwe klanten geen bedankje te sturen. Om relaties te onderhouden en nieuwe klanten aan te trekken moet je in elke fase zorgen voor kwaliteitsvolle ervaringen. En dat is niet zo gemakkelijk, want elke actie kost tijd en moeite. Marketing automation helpt daarbij.

Marketing automation, wasda?

Zoals de naam al doet vermoeden is marketing automation het automatiseren van bepaalde repetitieve marketing-taken. Dit gebeurt aan de hand van gespecialiseerde software. Hierdoor kan jij je focussen op het efficiënter en doelgerichter aanbieden van je producten en diensten. En dat brengt heel wat voordelen met zich mee: meer tijd, meer samenwerking, beter meten, hechte klantrelaties, … Noem maar op, het zijn er heel wat! En wij hebben ze allemaal voor jou samengevat.

Nog niet helemaal overtuigd van het succes van marketing automation? Wees gerust, na het lezen van deze blogpost gaan al je twijfels varen. Dus zet je neer en neem even de tijd om te ontdekken waarom ook jij onmiddellijk met marketing automation moet beginnen.

6 Redenen waarom marketing automation écht de moeite is:

Minder spanningen, meer samenwerking

Marketing automation verplicht je om marketing en sales processen op elkaar af te stemmen. Alle neuzen in dezelfde richting! Je verzamelt beide teams namelijk rond een gezamenlijk doel, waardoor ze wel moeten samenwerken om dat doel te bereiken. Zo worden ze verplicht om met elkaar te praten en hun taken zo goed mogelijk op elkaar af te stemmen. Ahja, want om efficiënt te werken moet elk team een duidelijk zicht hebben op elkaars activiteiten om de beste leads te verzamelen én te overtuigen.

Lees ook: 10 redenen waarom inbound marketing de Heilige Graal van marketing is.

Marketing Automation Samenwerking

Betere marketing met minder tools

Je komt altijd via verschillende kanalen in contact met klanten of prospects, want je weet dat een goede combinatie wonderen kan doen. Door het proces te automatiseren verloopt ook je multichannel marketing ineens een stuk makkelijker, via één betrouwbaar platform. Dat is wat deze marketingvorm voor jou kan doen! Denk maar aan je eigen website, sociale media, sms, e-mail, … allemaal inzetbaar in je marketing automation strategie. Geen honderden Excel sheets en wachtwoorden voor verschillende tools. Met marketing automation gebeurt het vanuit één tool die aansluit bij jouw wensen. Handiger kan niet.

De integratie van je marketing inspanningen helpt enorm om consistent te zijn, op ieder moment. Bye bye paniekaanvallen, hallo tijd!

Meer tijd en consistentie, minder stress

Repetitieve taken, klein of groot, nemen altijd tijd in beslag. Door ze te automatiseren hou je waardevolle tijd over voor andere zaken. Denk al maar eens aan al je online communicatie die je tijdig kan plannen. Een e-mail versturen kan bijvoorbeeld automatisch gebeuren nadat iemand zich registreert op je website, of een pdf download. En het inplannen van Facebook posts en Tweets gebeurt door marketing automation vanuit één platform. Je hoort het al: de verzameling van je marketing inspanningen helpt enorm om consistent te zijn op ieder moment. Bye bye paniekaanvallen, hallo tijd!

Marketing Automation Tijd

Meer conversies en kwalitatieve leads

Als je het op de juiste manier toepast zorgt automation voor meer waardevolle leads die écht iets voor je bedrijf kunnen betekenen. Door ze nauwgezet op te volgen met de juiste content op momenten dat ze het nodig hebben zorgt dat automatisch voor meer conversies. Daarvoor gebruik je ook lead scoring, waarmee je een score toekent aan nieuwe leads als ze aan bepaalde criteria voldoen, of als ze bijvoorbeeld bepaalde acties ondernemen op je website. Ook dat proces kun je helemaal automatiseren.

Door je marketing automation software leer je heel veel over het gedrag van je bezoekers, en daar kan je makkelijk op inspelen.

Marketing Automation Lead Nurturing

Gerelateerd: Meer omzet met marketing automation als geheim recept

Sterke relatie met je klant

Door marketing automation verbeter je ook de relatie met je klanten. Het laat je toe om gepersonaliseerde ervaringen te bieden aan je klanten doorheen elke fase van hun beslissingsproces. Met unieke en gepersonaliseerde content creëer je een positieve ervaring, waardoor (potentiële) klanten een goed gevoel krijgen bij je bedrijf. De kans op conversie wordt daarmee meteen vergroot. Maar hoe werkt dat dan? Door je marketing automation software leer je heel veel over het gedrag van je bezoekers, en daar kan je makkelijk op inspelen. Marketing automation zorgt dus voor sterke communicatie, en dat resulteert in sterke relaties.

Meer data en betere inzichten

Met een marketing automation tool verzamel je specifieke data op korte tijd, allemaal op één plaats. Je geautomatiseerde campagnes worden schaalbaar, waardoor je een mooi overzicht krijgt van alles wat goed werkt, en dingen die minder goed werken. Dit laat je toe om heel snel in te spelen op je data, om toekomstige campagnes te optimaliseren.

Maak deel uit van het gesprek:

*