Meer omzet met marketing automation als geheim recept

Marketing automation wordt heel vaak gebruikt om bezoekers van een website te begeleiden in hun aankoopproces. Deze marketingtrend heeft zich dan ook al sterk bewezen als ideale manier om kwaliteitsvolle leads te vormen, die klaar zijn om een aankoop te doen. Maar hoe doe je dat precies? Hoe kan je ten volle gebruik maken van al de automation mogelijkheden? Wij gingen op zoek naar de geheimen van marketing automation.  

Een boost in waardevolle leads en conversies

Zoals de naam al doet vermoeden is marketing automation het automatiseren van bepaalde marketing-taken, zodat jij je kan focussen op het efficiënt aanbieden van je producten of diensten. Met marketing automation win je tijd en krijg je een beter inzicht in je prestaties, over verschillende kanalen heen.

Klinkt handig, maar lijkt ingewikkeld. Geen probleem! Wij geven je een paar geheimen van de zaak mee, die je helpen bij het proces van begin tot eind. Lees mee, en ontdek hoe ook jij zorgt voor een boost in waardevolle leads.

Liever meteen beginnen met knallen?

Download jouw gratis gids

Goed begonnen is half gewonnen

Geheim 1: Bespaar heel wat tijd met een goede voorbereiding

Je marketing automation valt of staat met de voorbereiding die je doet. Het is geen goed idee om zomaar eender welke automation tool te implementeren, zonder eerst na te denken over wat (en wie) je precies wil bereiken. Eerst even nadenken en plannen dus, voor je met het echte werk kan beginnen.

Dit wil zeggen dat je natuurlijk eerst al je doelstellingen vastlegt. Op basis daarvan kan je beslissen welke tool je kiest om die doelen te bereiken. Zo kan je ook meten hoe goed je marketing automation inspanningen echt werken.

Je voorbereiding stopt daar niet. Het is cruciaal om op voorhand ook vast te leggen wie je wil aantrekken, het proces dat je prospects doorlopen, en de middelen die je zal gebruiken. Zo is het makkelijk om je automation proces af te stemmen op datgene wat je wil bereiken. Je moet dus een beetje tijd vrijmaken om een paar zaken te onderzoeken. Met reden, want het zal je later veel tijd besparen. Beloofd!

Marketing Automation Voorbereiding

Trek de juiste mensen aan

Geheim 2: Krijg sneller meerwaarde met doordachte leadacquisitie

Als je goed bent voorbereid kan je beginnen met het aantrekken van leads. Veel bedrijven maken na het implementeren van een marketing automation tool de fout om veel leads te kopen. Dit is echter geen goed idee. Je wil namelijk relevante leads aantrekken, en niet eender wie.

Als je goed bent voorbereid weet je al met welke middelen je de juiste mensen kan aantrekken. Met relevante content trek je interessante bezoekers aan én converteer je ze tot leads. Marketing automation zorgt ervoor dat al die leads automatisch worden verzameld en gegroepeerd in je database. Dit kan bijvoorbeeld op basis van waar ze komen. Zo kan je een database maken voor social media leads, e-mail of landingspagina leads.

Marketing Automation Leads Roos

Meten en selecteren

Geheim 3: Verzamel de beste leads met automatische lead scoring

Nu moet je nog te weten komen welke leads belangrijk zijn. Ook dat doe je met marketing automation. Op basis van verschillende criteria groepeer je al de leads die binnenkomen. Een belangrijke methode om echt een goed onderscheid te kunnen maken is lead scoring. Met lead scoring ken je een waarde toe aan elke lead op basis van bepaalde criteria. Die criteria stel je op voorhand vast, en zijn bepaald op basis van het gedrag en het profiel van je leads. Iemand die iets download op je website of iets in zijn winkelmandje plaatst in een webshop is bijvoorbeeld meer waard dan iemand die geen actie onderneemt. Je kent een score toe aan die criteria, waardoor je weet welke leads écht de moeite zijn om op te volgen.

Met marketing automation verloopt dit proces automatisch. Natuurlijk leg je op voorhand wel de criteria en het lead scoring model vast. Zo werk je veel efficiënter en breng je eenvoud in complexe campagnes.

Marketing Automation Leadscoring

Klaarmaken voor verkoop

Geheim 4: Overtuig je leads met sterke leadnurturing

We weten dus al dat niet elke lead even interessant is. Het is dan ook logisch dat ze anders benaderd worden afhankelijk van hoe relevant ze zijn voor jouw bedrijf. Sommige leads zijn meteen klaar om een aankoop te doen. Deze worden doorgestuurd naar een sales verantwoordelijke, die ze begeleiden naar de laatste stap. Anderen hebben nog heel wat hulp nodig in hun aankoopproces. Deze leads ga je opvolgen en ondersteunen.

Hoe doe je dat juist? Je valt voor een groot deel terug op je voorbereiding. Marketing automation zet je voorbereiding om in een efficiënte opvolging van leads, via periodieke communicatie en campagnes. Afhankelijk van in welke fase ze zich bevinden lever je relevante content aan op vastgelegde momenten. Zo begeleidt je elke lead in zijn proces, tot ze klant worden. Je marketing automation tool houdt elke lead nauwlettend in de gaten en zorgt voor de juiste acties op de juiste momenten. Het spreekt voor zich dat je dit wel op voorhand vastlegt en implementeert in je tool.

Marketing Automation Lead Nurturing

Gerelateerd: Van prospect naar klant: een boost in inbound sales met lead nurturing

Ondersteund door expertise

Geheim 5: Verzeker de beste resultaten met een gespecialiseerd team

Natuurlijk is het succes van je marketing automation proces ook bepaald door de mensen die erachter staan. Om écht goede resultaten te verkrijgen heb je een team van experten nodig. Je marketing automation tool zorgt dan wel voor automatisering, maar de setup hiervan gebeurt natuurlijk niet automatisch. Je hebt dus iemand nodig met technische skills, maar ook iemand met goede copy en marketing skills om te zorgen voor de beste content. En natuurlijk heb je iemand nodig die data analyseert en er conclusies uit trekt. Jawadde.

Daarbovenop zorg je ervoor dat al die spelers in je team helemaal op elkaar zijn afgestemd. ‘T Is belangrijk dat ze dezelfde taal spreken. Maak daarvoor afspraken, wissel informatie uit en stoom je team klaar voor het écht werk. Ook de verantwoordelijken voor sales moeten helemaal mee zijn met het proces.

Marketing Automation Teamwork Fistbump

 

Het is duidelijk : Marketing automation gaat over veel meer dan het opzetten van een tool. Je hebt een sterke voorbereiding nodig, de beste mensen en een stevig proces. Zo kan je marketing automation écht doen slagen. Onze Digiti experts begeleiden je graag door dat proces.

Vul het formulier in en begin aan je digitale groei!


Maak deel uit van het gesprek:

*