De kracht van marketing automation: ROI meten in no time

Marketing is onmisbaar voor bijna elke onderneming. Toch bestaat er soms een misvatting over het belang van marketeers. Dat is jammer, want natuurlijk wil jij ook eens met de pluimen gaan lopen en aantonen dat jouw werk wel degelijk zorgt voor inkomsten. Zeker omdat bedrijven steeds meer resultaatgericht zijn, en voor elke inspanning een meerwaarde willen zien.

Daarom is het belangrijk om al je inspanningen te meten en te bepalen wat de return on investment (ROI) precies is. Zo kun je aantonen dat jouw activiteiten onmisbaar zijn voor succes. Met marketing automation wordt dat een stuk makkelijker. Hoe dat komt? Dat ontdek je hier.

Marketing automation: je redder in nood

Zoals de naam al doet vermoeden is marketing automation het automatiseren van bepaalde repetitieve marketing-taken. Dat kan met behulp van gespecialiseerde software. Tegenwoordig zijn er heel wat mogelijkheden, aangepast aan jouw behoeften. Die tools verzetten eigenlijk heel wat werk voor jou. Zo kan jij je focussen op het efficiënter en doelgerichter aanbieden van producten en diensten. Je wint namelijk heel wat tijd!

Data als grondstof

Maar hoe zorgt het er nu precies voor dat je kan meten? Alles begint met de juiste data, want zonder data kun je ook niets meten. Het fijne aan marketing automation is dat de meeste tools automatisch ook heel wat data meten en analyseren. Handig toch? Zo zorg je niet alleen voor de automatisering van je marketingactiviteiten, maar win je ook nog eens tijd met een uitgebreid datasysteem dat meet of je marketinginspanningen wel effect hebben. Check, dubbel check!

Marketing Automation Data

Compleet en geïntegreerd beeld

Het zorgt ook voor een compleet een geïntegreerd beeld van al je marketingactiviteiten. Alles wat je integreert met je tool wordt namelijk gemeten. Zo vermijd je de fout die veel marketeers maken: wel meten, maar niet alle relevante data meten. Om het succes van je inspanningen te meten is het namelijk belangrijk om een uitgebreid en geïntegreerd beeld te hebben, van alle resultaten over alle kanalen. Door dit te koppelen aan je eindresultaten krijg je snel een overzicht of je doelstellingen behaald zijn, en waar eventuele problemen zich bevinden.  

Betere marketing en betere beslissingen

Door dit alles krijg je natuurlijk een heel goed zicht op het succes van je activiteiten. Sommige dingen werken misschien helemaal niet, en anderen net heel goed. Je kan testen en bijsturen, om zo je marketing helemaal te optimaliseren en op basis daarvan betere beslissingen te nemen. Je einddoel is natuurlijk om voor inkomsten (en dus ROI) te zorgen voor je bedrijf, en dat kan met de resultaten die je meet.

Aan de slag met marketing automation

Bepaal je doelstellingen

Natuurlijk ga je niet zomaar alles meten en analyseren. Je meet wat voor jou belangrijk is of kan zijn. Daarom is de eerste stap altijd om te bepalen wat je precies wil bereiken. Dat heb je vast en zeker al een paar keer gehoord: starten met een doelstelling. Het is dan ook écht heel belangrijk. Je meet niet om te meten, maar wel omdat je wil aantonen welke effecten je marketingprestaties precies hebben.

Marketing Automation Doelstelling

Stel jezelf dus deze vraag: ‘Wat wil ik concreet bereiken, en wat moet ik daarvoor meten?’ Druk dit duidelijk uit, in cijfers en met een precieze tijdsaanduiding. Zo kun je tot in de puntjes nagaan of je dat doel behaald hebt of niet. Natuurlijk is het dan ook belangrijk om eerst je huidige situatie eens onder de loep te nemen.

Kies de juiste tool

Op basis van je doelstellingen kies je de marketing automation tool die jou helpt om die doelstellingen ook effectief te bereiken. Geen makkelijke keuze, want er zijn heel veel marketing automation tools.

Ga er niet zomaar van uit dat de duurste tool altijd de beste is. Deze tools zijn vaak heel erg uitgebreid, en dus ook bedoeld voor uitgebreide campagnes. In veel gevallen gebruik je niet alle features, en betaal je dus te veel voor dingen die je toch niet gebruikt. Neem dus je tijd om een aantal tools te onderzoeken. Zo vind je de beste tool om jouw doelstellingen te behalen.

Ready, set, grow!

Je doelstellingen bepaald en wapens gekozen? Tijd voor actie! Schrijft je e-mails, voorzie blogposts, schakel social media in en maak al je content klaar. Zet je hele marketing campagne op poten in je automation tool, en start meteen met het meten van resultaten.

Marketing Automation Grow

Het is natuurlijk belangrijk om tijdens je campagnes goed bij te houden hoeveel middelen je erin investeert, om te kunnen bepalen hoeveel ze je uiteindelijk opbrengen. ‘T is normaal om niet meteen een hoge return on investment te meten. In het begin van investeer je gewoon meer, om er pas later de vruchten van te plukken. Denk aan een whitepaper vol interessante content: het duurt lang om copy te schrijven, een mooi design te voorzien, en te verspreiden met een tool in een lead nurturing campagne. Het is een stevige investering van tijd en geld. Toch blijf je het effect ervan wel voelen, want een jaar later is die whitepaper nog steeds beschikbaar en relevant. Leads blijven komen, maar je investering is al lang verleden tijd.

 

Zo, nu weet je alles over een van de vele voordelen van marketing automation. Nog meer voordelen ontdekken? In deze blogpost geven we je 6 redenen om onmiddellijk met marketing automation te beginnen. Nu is het aan jou!

Maak deel uit van het gesprek:

*