Hoe scoor jij met inbound marketing?

Je weet natuurlijk al dat het koopgedrag van consumenten de afgelopen jaren enorm is veranderd. Harde prijsconcurrentie is niet langer de beste manier om klanten voor jou te winnen. Het aanbod is enorm, maar de aandacht van je consumenten beperkt.

Ze willen niet gestoord worden door irrelevante pop-ups die niets bijdragen aan hun zoektocht naar een product of dienst. Ze willen meerwaarde krijgen, relevante informatie en gepersonaliseerde oplossingen voor hun problemen. En laat dat nu net de sterkte zijn van inbound marketing!

Inbound marketing: De oplossing voor al je problemen

Inbound marketing helpt om de schaarse aandacht van je consumenten te trekken, door relevante en authentieke content aan te bieden nét op het moment dat ze dat nodig hebben. Het is dus een marketingaanpak die vertrekt vanuit de noden en wensen van de consument om ze van daaruit de best mogelijke oplossingen aan te bieden. Je verandert de focus dus naar het aantrekken van klanten.

inbound-marketing

Inbound marketing zorgt ervoor dat consumenten jou vinden tijdens hun zoektocht. Het is de ideale methode om onbekenden voor jouw bedrijf om te toveren tot klanten, en met de juiste aanpak zelfs tot promotors. Hoe je dat kan doen, lees je hier!

Hoe verloopt het inbound marketingproces?

Inbound marketing verloopt in vier grote fasen, waarin telkens de focus wordt gelegd op een ander aandachtspunt:

  • het aantrekken van de juiste personen,
  • het converteren van deze mensen naar mogelijke klanten,
  • de omschakeling van lead naar klanten,
  • en het ondersteunen van de klanten.


Fase 1: Attract

In de eerste fase trek je potentiële klanten aan. Niet eender welke mensen, maar de juiste mensen. Wie is je ideale klant? Omschrijf ze en onderzoek wat hen bezighoudt. Stel zogenaamde persona’s op, waarin je een gedetailleerd overzicht geeft van hoe je klant eruit ziet en wat hij of zij belangrijk vindt. Het zijn deze personen die je wil aantrekken met relevante content.

Je zorgt voor content waar je mogelijke klanten naar op zoek zijn. Natuurlijk is het belangrijk dat ze deze informatie makkelijk kunnen terugvinden. Optimaliseer je website dus voor zoekmachines door onder andere de juiste woorden te gebruiken in je tekst. Verspreid je content daarna ook via verschillende andere kanalen, zoals social media.

Jouw buyer persona in 1, 2, 3.

Hulp nodig? No problemo! Wij maken het je gemakkelijk, met een handige gids voor het opstellen van jouw personas. Zo krijg je in no time een duidelijk overzicht van je doelgroep.

Fase 2: Convert

Als je de aandacht te pakken hebt kan je overstappen naar de volgende fase: een bezoeker omvormen tot een lead. Dit betekent dat je contactgegevens gaat verzamelen. Deze gegevens zijn cruciaal in het verdere verloop omdat je ze kan gebruiken om potentiële klanten op te volgen. Bezoekers geven deze informatie natuurlijk niet zomaar. Ze willen er iets voor in de plaats krijgen. Dat biedt jij met relevante content, in eender welke vorm.

Zorg voor aantrekkelijke landingspagina’s, makkelijke formulieren en overtuigende call to actions waardoor bezoekers graag hun gegevens achterlaten.

Een landingspagina om ‘U’ tegen te zeggen.

Hoe je zo’n landingspagina’s het best opstelt? Ook dat hebben wij voor jou getest. Je ontdekt er alles over in deze blogpost: De 9 Gouden regels voor een killer landingspagina? Wij deden de test!

Fase 3: Close

De vorige twee stappen zijn heel belangrijk voor deze fase. Ze vormen de perfecte voorbereiding voor een waardevol aanbod. Als je de juiste personen hebt gevonden, hun aandacht hebt getrokken én hun gegevens hebt verzameld is het tijd om hen om te toveren tot een klant. Trek hen over de streep en overtuig ze om een aankoop te doen.

Het juiste aanbod op ‘t juiste moment.

Analyseer het online gedrag van mogelijke klanten om te weten te komen wat ze precies zoeken en wat je hen op basis daarvan kunt aanbieden. Gebruik de informatie die je over je leads verzameld hebt om ze het juiste aanbod op het juiste moment te kunnen geven aan de hand van e-mails.

Fase 4: Delight

Daarbij stopt het niet. Als je eenmaal een lead hebt omgetoverd tot een klant wil je natuurlijk dat deze ook tevreden blijft én deze tevredenheid ook tegenover anderen uit. Je wil je klanten op de best mogelijke manier ondersteunen, vertrouwen schenken en jullie relatie nog verder uitbouwen. Ahja, want tevreden klanten zijn de perfecte aas voor nieuwe prospects.

Ga op zoek naar wat je klanten denken en wat hun wensen zijn. Hou in de gaten wat ze zeggen en doen via social monitoring, en doe een survey bij een aantal belangrijke klanten. Luister naar opmerkingen en eventuele klachten. Stel zelf ook vragen om te weten te komen hoe je je huidige klanten het best kan helpen.

Met een NPS score kom je mijlenver!

Feedback is écht een must. Daarom vragen wij hiernaar bij al onze klanten. Hoe we dat doen? Dat is eigenlijk heel simpel: we vragen ze om ons een punt te geven op 10, zodat we op basis daarvan onze Net Promoter Score (NPS) kunnen berekenen. Zo slaan we twee vliegen in één klap: we ontvangen nuttige feedback om onze klanten nog beter verder te helpen, én creëren een status voor onszelf, die we ook aan anderen kunnen voorleggen.

Zet samen met ons je eerste stappen in de wereld van Inbound Marketing

Contacteer me om meteen te beginnen

Maak deel uit van het gesprek:

*