Inbound marketing valkuilen omzeilen? Dat doe je zo!

Dat inbound marketing je een waterval aan voordelen kan bieden, dat wist je al. Jammer genoeg zijn er toch veel bedrijven die er niet in slagen om een degelijke inbound strategie op poten te zetten. Niet omdat het zo moeilijk is, maar wél omdat ze het onderschatten. Het is van cruciaal belang dat je ’t op de juiste manier aanpakt. Alleen dan slaag je, en geniet je van alle voordelen die inbound marketing te bieden heeft.

Digiti stoomt je helemaal klaar voor inbound marketing. Samen met ons omzeil je alle vaak voorkomende valkuilen, en vergroot je de kans op succes. Ontdek hoe wij het aanpakken.

1  –  Content schrijven om content te hebben

Bij inbound marketing is het van cruciaal belang dat je focust op relevante content die opvalt en aantrekt. Begin maar eens een online zoektocht naar een bepaald probleem: je ziet meteen dat er oneindig veel resultaten zijn met content voor jouw zoekopdracht. Het is jouw taak om op te vallen in de massa, door in te spelen op wat consumenten écht willen. Houd altijd in je achterhoofd dat je waardevol moet zijn voor je lezers, zodat ze je zien als een vertrouwelijke bron.

Bij Digiti

Onze eigen copywriters en marketeers zorgen voor de juiste content die is aangepast aan de noden van je potentiële klanten. Met straffe copy en sterk design valt jouw onderneming voortaan op, waardoor je na een tijd automatisch meer relevante bezoekers zal aantrekken.

Dit doen we aan de hand van een wel doordacht contentplan. Dat is een overzicht van alle topics die je wil bespreken in de toekomst, gepland op een bepaald moment en medium. Het gaat dan zowel over unieke, zelf geschreven content, als curated content. Deze laatste laat je toe om af en toe naar content van anderen te verwijzen.

Content plan

Die topics kiezen we natuurlijk niet zomaar. We gaan samen op zoek naar welke onderwerpen voor jouw klanten belangrijk zijn. Om écht zeker te zijn dat deze topics scoren in zoekmachines gebruiken we een paar handige tools.

Buzzsumo screenshot

2  –  Geen duidelijk gedefinieerde doelgroep

Content is altijd bedoeld voor een bepaalde groep mensen. Het is heel belangrijk dat je deze groep op voorhand duidelijk definieert, want als je niet weet voor wie je precies content voorziet, kun je er ook maar moeilijk echte waarde mee bieden. Begin dus altijd met het opstellen van een buyer persona, of met andere woorden: een voorstelling van je ideale klant. Door onderzoek te doen naar wie hij of zij precies is, en waar er pijnpunten liggen, leer je pas écht je klanten kennen, waardoor je dus ook beter kan inspelen op problemen.  

Bij Digiti

Samen met jou definiëren we je doelgroep door een grondig onderzoek. Door bevragingen te doen komen we er samen met jou achter wie je ideale klanten zijn en wat hen bezighoudt. We beschrijven dit in buyer personas en bekijken welke weg ze meestal afleggen voor ze klant worden. We zorgen er zo voor dat je waardevol wordt in dit proces.

Jouw buyer persona in 1, 2, 3? Gebruik onze handige persona gids!

Buyer persona

3  –  Marketing versus sales, in plaats van smarketing

In het hele proces van inbound marketing zijn er twee groepen mensen die heel belangrijk zijn: de marketeers en salesverantwoordelijken van je onderneming. We kunnen niet vaak genoeg zeggen hoe belangrijk het is dat deze twee teams volledig op elkaar zijn afgestemd. Ze moeten namelijk samenwerken op een cruciaal moment: het omtoveren van een betekenisvolle bezoeker of lead, naar een klant.

Het is de taak van marketeers om juiste leads te verzamelen, en de meest betekenisvolle daarvan door te sturen naar salesverantwoordelijken. Maak duidelijke afspraken tussen beide teams en werk samen naar een gemeenschappelijk doel. Zo bespaar je tijd, geld en frustraties.

Smarketing

Bij Digiti

Bij Digiti volgen we alle leads nauwgezet op, zodat we perfect weten welke personen uit de lijst bijna klaar zijn om een aankoop te doen. We doen daarbij aan lead nurturing om de meest waardevolle leads op te sporen, op te volgen en door te sturen, om jouw investering zo efficiënt mogelijk te laten renderen.

4  –  En waar zijn die resultaten nu?

Voor je met inbound marketing start is het heel belangrijk dat je weet dat deze marketingmethode er een is van de middel- tot lange termijn. Dit betekent dus dat je waarschijnlijk niet onmiddellijk resultaten zal zien. Er is weinig kans dat je na een maand al veel nieuwe klanten hebt aangetrokken, en dat is normaal, want inbound marketing is een proces dat wat tijd in beslag neemt. Er gaat er heel wat werk aan vooraf, zoals het onderzoeken van je buyer persona en journey, of het creëren en plannen van je content.

Content cycle

In die eerste fasen kan je wel data meten, maar daarmee heb je vaak nog niet echt harde of veelbelovende resultaten in termen van verkoop. Pas als het inbound proces helemaal aan de gang is zie je de eerste resultaten. Dit betekent ook dat inbound marketing langer effect heeft, want eens het begint te werken, werkt het voor jou. Consumenten kunnen je gemaakte content twee jaar later nog steeds gebruiken als oplossing voor een probleem. Bovendien kun je de gemaakte content hergebruiken. Verlies de moed na een paar maanden dus niet als je geen resultaten ziet, maar zet even door!

 

Bij Digiti

Door onze ervaring in inbound marketing hebben we in de afgelopen jaren geleerd om een goede inschatting te maken van je mogelijke resultaten. We zetten ons samen aan de tafel en bepalen je gewenste doelstellingen (of KPI’s). Op die manier kunnen we met zekerheid zeggen wanneer je echt waarde voor je geld begin te krijgen. Een paar doelstellingen die we altijd met jou overlopen zijn:

  • Het aantal (relevante) leads
  • De verkoop van je webshop
  • Het aantal conversies
  • Je offline bezoeken
  • Het social media engagement

We analyseren je huidige situatie en plakken een cijfer op al deze zaken. Zo kunnen we makkelijk vooruitgang meten. Onze specialisten volgen je proces op en begeleiden je door iedere stap. We voorzien daarbij een planning en delen onze vooruitzichten regelmatig met jou, zodat je altijd up to date bent over de situatie.

Dashboard

5  –  Ai … Vergeten te meten!

Het lange termijn effect betekent niet dat je niet hoeft te meten. Het is belangrijk dat je meteen start met het opvolgen van je resultaten, ook al zijn er in de eerste fase geen of weinig. Bekijk of de content gelezen wordt, of mensen content downloaden, of er geklikt wordt en gegevens worden achtergelaten. Volg precies op waar je nieuwe klanten en leads vandaan komen, om het effect van je inbound marketing strategie te kunnen bepalen.

Bij Digiti

Onze marketeers ondersteunen je hierin volledig! We volgen je hele inbound proces nauwgezet op door regelmatig data te meten en te analyseren. Zo gebruiken we verschillende tools om het gedrag van je bezoekers onder de loep te nemen. We tonen je waar je gebruikers klikken, scrollen en waar ze blijven vastzitten. Ook het succes van advertenties houden we nauwlettend in de gaten. We testen welke copy goed werkt, welke keywords belangrijk zijn, en optimaliseren op regelmatige basis. Zo houden we de kwaliteit hoog voor jouw bedrijf.

Onze technische marketeers zorgen voor de nodige integratie met je favoriete CRM (customer relationship management) systemen. Een lead vergeten op te volgen? Da’s verleden tijd! In dat hele proces houden we je natuurlijk houden van alles op de hoogte, zodat je mee bent met belangrijke veranderingen.

Hotjar screenshot

Aan de slag met inbound marketing?
Kom eens praten met onze specialisten!


Maak deel uit van het gesprek:

*