Een Ebook gemaakt? Zo stuur je deze succesvol de wereld in.

Content Marketing is populairder dan ooit, zeker in de wereld van vandaag, waar je continu wordt overspoeld met content en reclame. Ga dus slim om met de manier waarop je content de wereld instuurt. Mensen houden niet van advertenties die uit alle hoeken van je scherm opduiken. Daarom werd Inbound Marketing in het leven geroepen, waarbij je content aanbiedt wanneer je klant er nood aan heeft.

Wat is een ebook?

Bij Inbound Marketing zijn ebooks, ook wel whitepapers genoemd, een populaire tactiek om leads te genereren. Ebooks zijn in-depth rapporten over een probleem in de sector waar jouw bedrijf een oplossing biedt.

Het doel van een ebook is in de eerste plaats je doelpubliek iets bijbrengen over een specifiek probleem. Achterliggend wil jij natuurlijk intussen je product, dienst, methodologie, of iets anders promoten.

voorbeeld ebook

Een ebook dat we maakten over Growth Hacking.

De basiselementen van een ebook marketing plan

Wanneer je ebook goed geschreven is, leest het vlot, informeert het en biedt het de lezer nieuwe ideeën en inzichten.

Voor jou is dit dan weer de uitgelezen kans om je standpunt duidelijk naar voren te brengen. Met andere woorden, via het uitbrengen van een ebook kun je je bedrijf positioneren als een autoriteit of thought leader in een bepaald veld.

Oké, snel aan het schrijven dan?

Hold your horses, eens je ebook af is, ‘verkoopt’ die zichzelf niet. Er is een online marketing strategie nodig die je ebook aan de man brengt. Lees verder hoe wij ervoor zorgen dat je de nodige buzz creëert met je ebook.

1. Creëer een sterke landingspagina

Is je ebook klaar om te publiceren, dan is een landingspagina het eerste waar je je op moet focussen. Een landingspagina is een webpagina die je speciaal creëert voor je ebook. Zo’n pagina heeft slechts één doel: de lezer ervan overtuigen zijn/haar gegevens om te ruilen voor de PDF van je ebook.

Eerder schreven we al enkele tips neer over hoe je je landingspagina zo converterend mogelijk opstelt, maar het belangrijkste element is ongetwijfeld je Call-To-Action (CTA). Zorg ervoor dat je bezoekers daar onmogelijk naast kunnen kijken! Handige tools om je landingspagina mee op te stellen zijn Landingi, Instapage en ook Mailchimp biedt de mogelijkheid om zeer vereenvoudigde landingspagina’s te ontwerpen. 

Vervolgens is ook je formulier cruciaal. Vraag je bezoekers niet om onnodige informatie, want dan haken ze makkelijk af. Vraag enkel de basisinfo zoals naam, bedrijf, e-mailadres en/of telefoonnummer (indien van toepassing). Terwijl je misschien denkt belangrijke info te missen, komen er nog kansen genoeg om deze info te bemachtigen van je prospecten.

Bekijk hier de krachtige landingspagina die we maakten voor de inspiratiegids van onze klant Drisag. 

voorbeeld landingspagina Harol

De landingspagina die we maakten voor onze klant Harol

2. Zorg voor een uitgebreide distributie

Je wilt natuurlijk dat zoveel mogelijk mensen je ebook downloaden én lezen. Denk daarom goed na welke kanalen interessant zijn voor jouw niche om het ebook te verspreiden. Je zal snel merken dat dit er enorm veel zijn, kies daarom degene met de hoogste ROI.

Enkele voorbeelden van kanalen zijn email, social media: Facebook (advertenties), LinkedIn (advertenties), Instagram (advertenties) en Google advertenties.

Stel allereerst een contentplan op dat reeds begint vóór de lancering van je ebook. Benut hierbij zeker je organische bereik op social media. Je trouwe fans zullen je ebook maar al te graag downloaden. Laat de posts ook doorheen het jaar regelmatig terugkomen.

Vervolgens kun je je bestaande klanten heractiveren door ze dit ebook toe te sturen per email. Hoewel het doel van de meeste landingspagina’s is om nieuwe leads te genereren, kan het perfect ook de interesse van bestaande klanten en prospecten weer aanwakkeren. Indien je hun contactgegevens al hebt, stuur je hen gewoon de direct link naar de PDF.

Je kunt het ebook bijvoorbeeld sturen als “sneak peak” waardoor je je bezoekers speciaal doet voelen omdat ze die content ‘nu al’ krijgen.

Als betalende vorm van distributie zijn advertenties belangrijk om je bereik nog extra te vergroten. Hier kun je je richten op je gewenste doelgroep, alsook bezoekers van je website retargeten. Facebook en LinkedIn hebben zelfs een advertentievorm, lead advertenties, die er specifiek op gericht is zoveel mogelijk leads te genereren. Deze zijn ideaal voor de verspreiding van je ebook.

Kijk bij het uitbouwen van je contentplan eerst naar je bestaande content, daar vind je misschien al enkele opportuniteiten. Je kunt deze content optimaliseren door CTA’s naar je nieuwe ebook toe te voegen. Een tijd geleden schreven we een ebook rond de belangrijkste Inbound Marketing principes, download het nu via onderstaande link.

inbound marketing ebook

3. Meet en optimaliseer

Is je ebook klaar om te lanceren en heb je een sterke landingspagina opgezet? Dan is het na de lancering belangrijk dat je het webverkeer in het oog houdt. Stel duidelijke KPI’s op over wat je wilt bereiken en tegen wanneer. KPI’s zijn vooropgestelde meetbare waardes waaraan je het succes van je acties kunt toetsen.

Stellen de cijfers wat teleur? Blijf niet bij de pakken zitten en optimaliseer je campagne totdat je de cijfers behaalt die je voorop had gesteld. Rome is ook niet op één dag gebouwd.

Een goede tool om het gedrag van je bezoekers op je landingspagina te meten, is Hotjar. Met deze tool kan je de heatmaps van je landingspagina bekijken: Hoe ver scrollen bezoekers naar beneden op je landingspagina, waar klikken ze op en waar hoveren ze over? Dit is waardevolle informatie voor het ontwerpen en optimaliseren van je landingspagina.

distributie ebook

Voorbeelden van social media posts en advertenties voor onze klant Harol

4. Maak je lead warm via lead nurturing

Je ebook is gelanceerd, je landingspagina geoptimaliseerd en je ebook gedistribueerd? Top! Je ‘leads’ lopen momenteel netjes binnen. Nu is het belangrijk deze leads niet zomaar ervandoor te laten gaan met je ebook.

Aangezien zij je ebook downloadden, zitten zij duidelijk met een bepaalde uitdaging. En dat probeerde je reeds te beantwoorden met je ebook. Toch zijn deze leads op dit moment nog niet warm genoeg om over te gaan tot een aankoop, daarom moet je hen blijven nurturen, voeden als het ware, met extra content, dat is waar de marketing automation zijn werk doet.

Je hebt hun emailadressen verzameld, dus je kunt hen eenvoudig een vervolgmail sturen. Het aantal varieert van sector tot sector, maar 3 tot 5 mails zijn een goed begin. Stuur er niet te veel, want je wilt natuurlijk dat je leads deze emails blijven openen. Maar stuur ook niet te weinig, zodat je hen net warm genoeg maakt.

Wat zet je dan precies in deze mails? Het is belangrijk dat je de nadruk legt op jouw USP’s, de urgentie van het probleem en waarom jij de beste partij bent om mee in zee te gaan. In één van de laatste mails zijn case studies interessant om je leads over de streep te halen. Zorg vervolgens ook hier voor een duidelijke Call-To-Action.

Hoe automatiseer je deze email flow? Tools als Hubspot of Zapier zijn hier geknipt voor, maar ook Mailchimp biedt tegenwoordig workflows aan.

marketing automation

Een voorbeeld van een marketing automation workflow in Hubspot

Na het lezen van dit blogartikel ben je heel wat wijzer geworden over de opbouw van een ebook marketing plan. Ga zelf eens aan de slag en ontdek hoe succesvol deze aanpak is. Nog niet overtuigd? Lees dan onze case van Drisag waar we zorgden voor een successvolle inbound marketing strategie.

Moest je vragen hebben, kan je steeds bij ons terecht.