De ultieme groeitips van Sean Ellis, de grondlegger van growth hacking

We kennen hem allemaal. Sean Ellis. Niet? Dan wordt het dringend tijd dat je hem leert kennen. Hij wordt de vader van growth hacking genoemd. Al lang voordat deze term een marketing buzzword werd was Sean bezig met groei. Zijn kennis vloeit voort uit jarenlange ervaring. Z’n tips zijn dan ook actiegericht en werken altijd.

Sommige tips zijn eenvoudig en snel. Voor anderen moet je wat dieper graven. De allerbeste tips zijn meestal niet makkelijk toe te passen. Zeker niet als ze terugvallen op de basis van je onderneming: waarom je doet wat je doet, en hoe dat gebeurt. Wij vatten 5 van zijn ultieme tips samen, die starten bij de kern van je bedrijf. Klaar?

Waarde is belangrijker dan ego.

Dat de North Star Metric dé key is voor je bedrijf, dat weten we al. Waar het toch nog al te vaak fout loopt? Bij het kiezen van de juiste metric. Het gaat namelijk niet alleen over het halen van een bepaalde omzet, of het verkopen van een hele hoop producten. Integendeel. Echte waarde gaat verder dan dat.

Stel jezelf de vraag: waarom doen we wat we doen? Natuurlijk is dat om een bepaalde omzet te genereren, maar wat écht telt is de dieperliggende reden daarachter. Waar staat jouw bedrijf voor? Wat wil je betekenen in de sector, en in de samenleving? Welke waarde biedt je? Dat zijn de vragen waarop je eerst een antwoord moet formuleren.

Streel je ego dus niet door te kiezen voor een eenvoudige of logische North Star Metric, maar ga op zoek naar de werkelijke waarde die je product of dienst biedt aan het leven van de gebruiker.

De eerste indruk telt.

Volgens Sean moet minstens vijftig procent van alle inspanningen die je in je product of dienst steekt uitgaan naar de eerste ervaring van de gebruiker. Het zit namelijk zo: als je ze de eerste keer niet overtuigd van één zaak, is het héél moeilijk om ze terug te lokken voor alle andere dingen die je misschien ook nog aanbiedt.

Hoe goed je aanbod ook is. De eerste indruk blijft voor altijd in ’t geheugen van je potentiële klant. Maak dus geen loze beloftes, schrap irrelevante info en onduidelijke taal waar niemand een boodschap aan heeft.

via GIPHY

Ga op zoek naar wat je gebruiker nodig heeft en wat de gebruiker dagelijks bezighoudt. Maak meteen duidelijk hoe jij daarop inspeelt. Klinkt eenvoudig, maar blijft een uitdaging.

Proefritten zijn een must.

Freelancers: in sommige gevallen een godsgeschenk. In andere gevallen net iets minder aangenaam. Oké, we weten dat het inhuren van freelancers niet voor elk bedrijf is weggelegd. Past het niet bij wat je doet, of waar je voor staat? Dan is het moeilijk om die stap te nemen. Toch is zo’n proefrit met een paar freelancers de ideale keuze als je start-up nog niet voor de volle 100% zeker is over de middelen die nodig zijn om het bedrijf te onderhouden.

Natuurlijk zijn drie full-time werknemers goedkoper en makkelijker te managen. Het nadeel is dat ze vast zitten aan je bedrijf. Dat maakt het moeilijker om je team aan te passen wanneer het nodig is. Groeien of niet. 

Als opstartend bedrijf ben je namelijk continu bezig met het optimaliseren van je product of dienst, tot het perfect aansluit bij wat je gebruiker nodig heeft. Snel en flexibel dus. Goed! Daarom moet je personeel ook snel en flexibel kunnen schakelen. Heb je toch een andere skill-set nodig? Of zoek je tijdelijk een versterking van je team? Da’s niet makkelijk als je enkel werkt met personeel dat vast in dienst is.

Een freelancer mag dan wel duurder zijn: het blijft een uitstekende keuze als je nog in een ‘trial & error fase zit.

Eerst showen, dan growen. 

In zo’n testfase zorg je ervoor dat je product op punt staat, en dat de kleine groep gebruikers écht enthousiast is over wat je te bieden hebt. Pas daarna is het tijd om je onderneming verder uit te bouwen. Daarom is het zo belangrijk om te ontdekken wat gebruikers écht denken van je product of dienst.

Hoe je erachter komt? Simpel: je stelt ze gewoon een vraag. Alleen zo leer je welke kansen er nog voor je klaarliggen, en welke pijnpunten je best nog aanpakt. Komt je product of dienst goed uit de test? Dan is het tijd voor groei. Minder goede resultaten? Dan ga je verder. Met nieuwe optimalisaties, waardebepalingen en een herevaluatie.

growth hacking evalueren optimaliseren

Krijg je niet voldoende respons? Dat betekent dat je klanten niet aan je denken. Waarschijnlijk ben je niet relevant genoeg. Jouw product of dienst creëert niet voldoende waarde voor de gebruiker, en is daardoor ook niet interessant genoeg om feedback op te geven. Geëngageerde klanten, daarentegen, geven maar al te graag hun mening. Natuurlijk! Ze willen niets liever dan nog meer waarde.

Zorg er dus voor dat je product of dienst een must have wordt, zodat het vanzelf een duurzame groei kent. Begrijp de waarde en speel het dan pas uit aan een groeiend klantenbestand.

Mét ballen aan je lijf.

Ben je eindelijk klaar voor groei? Bouw het uit! Spreek erover. Adverteer het. Verspreid het. Test wat werkt, en wat niet. De kans is groot dat je in ’t begin veel klanten aantrekt en meteen terug verliest. Da’s oké, als je er voldoende uit leert zodat je op de lange termijn wél groeit.

via GIPHY

Het is belangrijk om veel mensen aan te trekken om te weten wat voor jouw bedrijf de juiste tactiek is. Meer nog, het is een must om te achterhalen wat breekt en wat overeind blijft. Dan weet je waar je in de toekomst de focus op moet leggen om je bedrijf te doen boosten.

Groei dus een paar ballen aan je lijft, en neem wat risico’s in de eerste groeifase. Zonder durf geraak je nooit waar je wilt komen. Dat staat vast.

Let op! Laat die ballen nog even aan de kant liggen als je nog geen goede basis hebt. Dan vallen ze al snel terug op de grond. Alles start met een goed product. Geen goede voorbereiding? Dan ben je toch gedoemd te mislukken.

Nog meer tips nodig over hoe je jouw bedrijf laat groeien? 
Bepaal samen met ons de juiste richting.