Growth Teams: het geheim achter een duurzame groeistrategie

Wat hebben bedrijven als Dropbox, Pinterest, Uber, Airbnb, … gemeenschappelijk, buiten de enorme groei die ze allen doormaakten op korte tijd? Ooit gehoord van Growth Teams? Je moet niet in Sillicon Valley werken om dergelijke teams te implementeren, integendeel! Growth Teams zijn gelinkt aan growth hacking, een werkfilosofie die kan bijdragen tot de duurzame groei van eender welk bedrijf. In dit blogbericht vertellen we je meer over het concept, wie in aanmerking komt en hoe je Growth Teams implementeert in je eigen bedrijf.

Growth hacking is een razendsnel experimenteerproces met 1 doel: snelle groei realiseren. Een onmisbaar proces voor iedere startup. Maar niet enkel startups hebben baat bij het implementeren van growth in hun bedrijf. Ook grote bedrijven die na verloop van tijd in een vaste, logge structuur zijn gegroeid, kunnen vaak wat extra pit gebruiken.

Toch heersen er op heel wat plaatsen grote misvattingen over growth hacking. Er wordt bijvoorbeeld gedacht dat growth hacking magische trucjes, quick fixes of interessante oplossingen zijn om snel cijfers te halen. Niets is minder waar. Wel ligt de focus op doelgericht en strategisch experimenteren, gesteund door een data-driven aanpak.

Growth vs. Marketing

Spreekt men over groei, dan kijkt men automatisch richting marketing afdeling. Zij zorgen voor de leads, dus dan toch ook voor groei? Alles behalve! Growth is een breder concept, waarbij de nadruk ligt op snel en data gericht experimenteren. Daarvoor vereist growth een multidisciplinair team dat naast de bestaande afdelingen functioneert. Marketing, development, design en project management slaan de handen in elkaar en vormen één team dat verantwoordelijk is voor een snelle en doelgerichte groei van het bedrijf.

“Growth teams expand the value of, and customer base for a product that is already working through rapid, data-informed experimentation.
– Josh Schwarzapel, Co-Founder & CEO of Indie Money

Groei is bijgevolg zoveel meer dan marketing alleen. Het takenpakket ziet er dan ook helemaal anders uit. In onderstaande afbeelding lijsten we de verschillen even op:

 

Growth vs marketing

Bron

Wanneer is de juiste moment om growth te implementeren?

Klinkt een Growth Team wel interessant voor jouw bedrijf? Dan wil je nu vast weten wanneer je precies een Growth Team implementeert. En beter nog: welke bedrijven hiervoor in aanmerking komen, want niet elk bedrijf heeft hetzelfde groeipotentieel.

Rond timing bestaat er 1 gouden regel: zorg ervoor dat er een product/market fit is. Implementeer je growth te snel, loop je een groter risico op falen. Het heeft immers geen zin om te starten met experimenteren als je nog niet zeker bent dat de markt daadwerkelijk iets heeft aan jouw product of dienst. Is er een product/market fit, kan het startschot gegeven worden.

 

Waar start growth?

Growth start bij je team. Niet bij de teamleden zelf, wel bij de mindset die er heerst. De nadruk moet liggen op groei en snelheid. Een data-driven cultuur is onmisbaar wil je resultaten halen.

In een growth-minded team zal niet elk experiment uitdraaien zoals gepland. Moedig creativiteit aan en geef toestemming om te falen. Want enkel in een open cultuur waar men niet bang is om de bal nu en dan eens mis te slaan, kunnen grote transformaties in gang worden gezet.

Growth Mindset

Bron

Hoe is een Growth team opgebouwd?

Oké, je bent overtuigd en wil zelf een Growth Team opzetten in je bedrijf. Hoe stel je zo’n team samen?

Volgens Yahoo heeft elk lid van het Growth Team algemeen gezien de volgende eigenschappen:

  • Is open-minded.
  • Kan voor zichzelf denken.
  • Pikt snel nieuwe kennis op.

Daarnaast beschikken ze best ook over een data-driven, analytische, en technische achtergrond, zodat het Growth Team de zaken volledig onafhankelijk kan implementeren. Kort samengevat, bestaat een Growth Team uit volgende profielen:

Lees ook: 3 growth lessen van Netflix die toepasbaar zijn op elk bedrijf

Head of Growth / Growth PM

First things first. Een Growth Team beschikt over een goede leider. Deze persoon durft risico’s nemen, is analytisch, creatief en trekt graag zijn stoute schoenen aan. Je zoekt hier best een T-shaped profiel met basiskennis van development, persuasieve copywriting en data mining. De Head of Growth neemt de taak van Project Manager op zich. Deze ziet dus toe dat het strikte schema snel wordt opgevolgd en uitgewerkt. Daarnaast zorgt de Head of Growth ook voor de benoeming en verwerking van lessons learned, want lessen trekken uit deze experimenten is super belangrijk.

Growth Engineer

De rechterhand van de Head of Growth is een getalenteerde coder. Iemand die zich houdt aan het “build now, fix later”-principe. Deze persoon voert dus snel taken uit zonder vrees dat die later dreigen te mislukken. Daarnaast heeft de Growth Engineer net als de Head of Growth een voorliefde voor data.

Growth Designer

Aan hun linkerhand vind je de Growth Designer: een UI/UX designer of front-end developer. Deze gebruikt vooral gedragspsychologie en customer empathy om UX-gerelateerde experimenten te voeren. Ook hier is het weer heel belangrijk dat er snel wordt gehandeld en dat deze persoon eerder zaken snel opzet om ze nadien verder te finetunen, indien nodig.

Growth Analyst

Het vierde lid van een Growth Team is een Growth Analyst. Dit is de echte data geek die data begrijpt als geen ander.  De Growth Analyst werkt nauw samen met de anderen binnen het Growth Team, kent veel van analytics en back-end development en verzamelt actiegerichte inzichten waarmee het team verder kan.

 

Growth team

Bron

Ziezo, dat is het Growth Team uitgelegd in een notendop. Je weet nu waarom een snelle, doelgerichte groei belangrijk is en hoe je dit kan waarmaken. Word je hierdoor echt succesvol, dan zien we je vast en zeker ergens verschijnen.