Dit zijn ze: de 5 tweets die Growth Hackers Conference 2017 perfect beschrijven!

De Digitisten hebben de afgelopen weken serieus afgezien. Ze werden dag na dag overladen met zinnetjes als “Ik ken LA goed hé, die stad is gebaseerd op Los Santos uit GTA”, “Weet ge wie ook met Lufthansa naar LAX vloog? James Bond!” en vooral “Amai, ik kijk uit naar Growth Hackers Conference 2017”. En dat enthousiasme was zeker niet onterecht!

Growth Hacking?

Wie de afgelopen maanden bezig was met marketing, kon er haast onmogelijk naast kijken. Growth hacking kende een razendsnelle groei (hoe kan het ook anders) in België. Heel wat bedrijven gingen op zoek naar dé ultieme hack voor hun product of dienst. Toch is growth hacking geen quick fix of hype, maar een mindset die je manier van werken enorm beïnvloedt.

Deze nieuwere vorm van marketing is vrij simpel: met een zo laag mogelijk marketingbudget zo snel mogelijk groeien. Growth hackers verzamelen en interpreteren data, kiezen de juiste tools en zoeken naar creatieve oplossingen om efficiënter te groeien.

Naar LA voor Growth Hackers Conference 2017

Wanneer een manier van werken zo snel populair wordt, kan een conferentie onmogelijk uitblijven. Daarom stapte ik op het vliegtuig naar Los Angeles, waar ik Growth Hackers Conference 2017 mocht bijwonen. Een bijzonder leerrijke conferentie, die ik graag in enkele tweets voor jullie samenvat!

1. Zorg voor een product dat mensen nodig hebben

Laat één ding duidelijk zijn: Growth hacking is geen wondermiddel. Wanneer jouw product of dienst te wensen overlaat of niet nuttig is, zal geen enkele vorm van marketing je kunnen helpen. Zorg er dus voor dat jouw product of dienst past bij de noden van je doelpubliek. AirBNB is er immers gekomen omdat mensen genoeg hadden van hoge hotelprijzen, Uber kende haar groei dankzij de prijzen van de taxi-industrie.

Of kijk maar naar de immense groei van Ring, een slimme bel die inspeelt op het onveiligheidsgevoel.

2. Zelfs gigantische spelers kunnen growth hacken

Growth hacking wordt vaak in één adem genoemd met start-ups. De DuoLingo’s, Ubers en Deliveroo’s van deze wereld zijn immers heel flexibel, moeten het vaak doen met lage budgetten en mogen gewaagd uit de hoek komen. Toch zijn er heel wat grote spelers (denk maar aan IBM) die ook met succes growth hacken. Zij zorgen voor interne squads, teams die snel en wendbaar zijn, en zich voornamelijk focussen op groei.

Tip: Wil je je groeiteam samenstellen en kickstarten? Mijn collega’s en ik helpen je met veel plezier!

3. Mails zijn de banners van de toekomst

Mailmarketing is al voor heel wat ondernemingen een belangrijke bron van inkomsten. Maar… beginnen jouw open rates ook dieper en dieper te dalen? Dan ben je niet alleen. Enerzijds zijn er slimme mailboxen die het steeds moeilijker maken om in de inbox te geraken, anderzijds begint er een zekere mailblindheid te groeien. Net zoals dat bij bannerblindheid het geval is, negeren mensen mails die hen niet interesseren.

Speel dus in op die mailblindheid, en probeer jouw doelpubliek op nieuwe manieren te strikken. Denk maar aan chatbots, bijvoorbeeld. Die staan namelijk garant voor een enorm groot engagement.

4. Onboarding is key

“You win some, you lose some”. Een gezegde dat in de wondere wereld van (digitale) marketing bijzonder relevant is. Om maar een voorbeeld te geven: als 100 mensen je app downloaden, kan je erop rekenen dat je binnen 72 uur ongeveer 75% van je gebruikers zal verliezen. Zorg dus voor een sterke onboardprocedure, en geef mensen een reden om terug te komen.

Ben je op zoek naar een voorbeeld van een sterke onboardingprocedure? Ga dan zeker naar de App of Play Store, en download DuoLingo. Je zal meteen snappen wat ik bedoel.

5. Verander de gewoonten je doelpubliek

Eén van de meest inspirerende verhalen die ik op Growth Hackers Conference hoorde, moet dat van Jägermeister zijn. Enkele jaren geleden vierden zij hun 80ste verjaardag, maar dat werd er één in mineur. Ze zagen hun omzet jaar na jaar dalen, doordat de hype rond hun product stilaan verdween. De samenstelling van Jägermeister veranderen zou gigantisch veel geld én tijd kosten. In plaats daarvan zorgde het growth team van Jägermeister voor een nieuwe hype, en zo werd -met succes – de Jägerbomb geboren. Op enkele jaren tijd steeg het aantal flessen Jägermeister van 70 000 naar 700 000 flessen per jaar.

Moraal van het verhaal? Soms hoef je je product niet te veranderen, maar de manier waarop we het gebruiken. Kijk dus verder dan de klassieke gebruikswijze van je product, en ga de creatieve toer op.

Bonus… soms is het een kwestie van lef tonen

Ik zei het eerder al: bannerblindheid begint te groeien. We negeren banners, tenzij… die écht in het oog springen. Iets waar Eat24 met glans in geslaagd is!

EAT24 growth hacking conference 2017

De banners van Eat24 (en hun opvallende plaatsing) zorgden voor een bijzonder lage kost per klik én heel wat aandacht in de pers. Een dubbele win, dus!

Meer weten over growth hacking?

Bekijk meteen onze gratis webinar!

(Oh ja, ben je zelf een Growth Hacker? Solliciteer dan meteen, want we zijn naar jou op zoek!)

Maak deel uit van het gesprek:

*