Schuilt er een growth hacker in jou (of één van je collega’s)?

Growth hacker: voor het eerst gehoord in 2010, én ondertussen al heel vaak hét gespreksonderwerp geweest. Het is zo populair dat bedrijven er naar op zoek gaan. Growth hacker is zelfs een functie met een uitgebreide set aan skills. Tock kan niet iedereen zomaar growth hacker zijn …

Growth hackers overal

Veel mensen zijn ervan overtuigd dat ze hebben wat nodig is om een bedrijf naar the next level te halen met growth hacking. Veel mensen wagen de kans, maar grijpen er net naast. Een growth hacker, dat word je namelijk niet zomaar. En omdat er vaak nog discussie bestaat over hoe een growth hacker er nu juist uitziet, hebben wij voor jou een lijst gemaakt. Een lijst die uitlegt wat een growth hacker wél is, en misschien nog belangrijker: wat hij niet is.

Dit is een échte growth hacker

#1 Een ingenieuze creatieveling

We beginnen met iets dat waarschijnlijk iedereen al weet. Een growth hacker is creatief en ingenieus. Slim en inventief. Niet omdat ze beste kunstenaars zijn of een IQ hebben tot in de wolken, maar wel omdat ze in staat zijn om alles in hun omgeving te gebruiken om een oplossing te vinden. Mogelijkheden die door anderen niet worden gezien, of niet op de juiste manier met elkaar gecombineerd worden. De weg naar sterke groei is niet altijd even makkelijk, dat is duidelijk. Het is net de kunst van een growth hacker om die weg wél te zien, en er op de meest efficiënte manier gebruik van te maken.

Growth hacking succes Mario Luigi

#2 Een analytics-fanaat

Die creativiteit moet natuurlijk ook gestaafd worden. En dat is voor een growth hacker pas echt kunst. Iedereen kan creatief zijn, maar slechts een deel kan er ook echt iets mee doen, omdat het analytisch ook helemaal klopt. Een growth hacker is daarom dagelijks bezig met analytics. Testen en meten. Zonder analytics is de growth hacker naakt, want het is de basis voor z’n succes. Het houdt hem eerlijk, want de cijfers ondersteunen zijn gedachtegang en ideeën.

Data voorspellen in zekere zin ook de toekomst. Natuurlijk is het onmogelijk om exact te kunnen zeggen hoe de toekomst er uit zal zien, maar door analytics kan de growth hacker wel geïnformeerde en wel doordachte beslissingen maken over morgen. Daardoor zorgen data ook keer op keer voor succes. Als growth hacker weet je door je analytics precies wat voor succes heeft gezorgd, en wat helemaal niet werkt.

Growth hacking analytics

#3 Een kleine weter van veel, een grote weter van weinig

Een growth hacker weet veel van weinig, maar ook weinig van veel. Hier bedoelen we mee dat je als echte growth hacker wel veel skills en kennis moet bezitten. Om een verschil te kunnen maken moet je over verschillende zaken wel iets weten. Zo heb je altijd wat statistische kennis nodig, een beetje development, design en user experience. Zelfs psychologie, storytelling en copywriting heb je nodig als growth hacker. Dat wil niet zeggen dat je er alles over moet weten, maar wel dat je erover moet kunnen meepraten. Klinkt makkelijker als het lijkt.

Daarnaast moet je als goede growth hacker over een paar dingen ook véél weten. Een specialisatie van bepaalde skills, waarmee je een echte expert wordt.

#4 Een nieuwsgierige ontdekker

Om een bedrijf te laten groeien met nieuwe tactieken of unieke werkwijzen moet je nieuwsgierig zijn. Zonder een beetje nieuwsgierigheid of de zin om op ontdekkingstocht te gaan is het moeilijk om oplossingen te vinden. Meestal laten growth hackers zich dan ook niet zomaar afschrikken door moeilijke of onrealiseerbare ideeën. Als ze ergens een mogelijkheid zien moeten ze het op z’n minst een keer geprobeerd hebben. Die mate van nieuwsgierigheid is nodig.

Growth hacking nieuwsgierige ontdekker

#5 Een obsessieve doorzetter

Dit kenmerk schrikt waarschijnlijk veel mensen af. Toch is het een heel belangrijke eigenschap voor een goede growth hacker. Niet alles lukt van de eerste keer, en dat weet hij als geen ander. Een growth hacker ziet het nut in van testen, proberen, vallen en opstaan. Hij weet dat dit een noodzakelijk kwaad is om te raken waar je wil. En niet voor een week of een maand, maar wel elke dag, voor zolang je werkt. Daarom moet je tot een bepaalde hoogte obsessief kunnen doorzetten, zodat je het zichtbare lichtpuntje in de tunnel ook bereikt.

Je moet dus doorzetten. Met een super epic growth hacking tactiek kan je winnen voor even, maar niet voor altijd. Het zijn vele kleine ideeën die zorgen voor een groter geheel. Waarschijnlijk zie je pas resultaat na een bepaalde tijd en inspanning, en net daarom moet je blijven doorgaan.

#6 Een mensenkenner

Je hebt niet alleen de juiste kennis nodig, maar ook je inschattingsvermogen is van groot belang als growth hacker. Je moet namelijk een mensenkenner zijn, en goed kunnen inschatten (én onderzoeken) hoe je jouw merk, product of dienst kan afstemmen op de mensen die je wil bereiken. Het is jouw taak om erachter te komen welke doelgroep belangrijk is, en hoe je die doelgroep moet overtuigen. Daarom is het belangrijk om te weten hoe je doelgroep in elkaar zit. Je kent en begrijpt hun interesses, waarden en bezigheden, en weet hoe je er mee om moet gaan. Een goede portie mensenkennis is daarvoor natuurlijk een mooie plus.

Growth hacking doelgroep

#7 Een zeldzame parel

Als er iets is waar we het nu allemaal over eens zijn is dat een growth hacker zeldzaam is. Hoewel veel mensen de kans wagen, zijn er maar een paar met de juiste mindset van A tot Z. Je hebt veel kennis nodig, veel harde én soft skills. Een growth hacker word je dan ook niet op één dag, maar door een bepaalde levenswijze aan te nemen.

En dit is hij niet

#1 Een snelle problem solver

Hoewel een growth hacker op zoek gaat naar slimme manieren en coole hacks om een bedrijf te laten groeien, is hij geen snelle problem solver. Waarom niet? Omdat hij weet dat er meer nodig is dan een paar simpele tips en tricks om voor échte veranderingen te zorgen. Hij gaat op zoek naar creatieve oplossingen, maar test deze ook, en ziet ze in een groter geheel van z’n growth hacking mindset.

Growth hacking problem solver

#2 Een programmeur, ingenieur of webdeveloper

Het is heel belangrijk om technisch en analytisch te denken en werken, maar daarom hoef je als growth hacker nog geen programmeur of ingenieur te zijn van opleiding. Hoewel je er een bepaalde kennis van nodig hebt, hoef je er dus zeker niet voor gestudeerd te hebben. Trouwens, meestal heeft een growth hacker een programmeur in z’n team om hem bij te staan. Je moet erover kunnen meepraten dus, zoals we eerder al zeiden.

#3 Een illegale inbreker

Hoewel de naam er wel letterlijk naar verwijst is een growth hacker niet bezig met illegale praktijken. De naam ‘hacker’ op zich wordt vaak gebruikt om iemand te beschrijven die inbreekt in systemen zonder toestemming, en dus illegaal. Dat geldt voor een growth hacker  niet. Toch zoekt hij wel de grenzen op. Een growth hacker gaat op zoek naar slimme achterpoortjes, naar fouten in een systeem of idee, om daar de voordelen van te plukken, en dus te kunnen groeien.

Growth Hacker illegaal data

#4 Een vervanger voor de marketeer

Een misvatting die vaak gemaakt wordt is dat growth hacking de vervanging is van marketing. Niets is minder waar. Een growth hacker is niet hetzelfde als een marketeer en kan het dus ook niet vervangen. Hij is ook niet beter of slechter dan een marketeer, of geen concurrentie. Het is een persoon die in alles groei als basis ziet. Elke beslissing, strategie, tactiek en idee van een growth hacker bestaat met groei in’t achterhoofd. En hoewel een marketeer ook aan groei denkt, is dit lang niet zo diepgaand. Growth hackers laten de rest vaak links liggen om zich enkel te focussen op het doel van groei. Dit zorgt voor nieuwe technieken en tools die niet bestaan in traditionele marketing. En dat is het verschil.

Een goede marketeer groeit vaak uit tot een growth hacker. Zie de twee dus als gelijkend, maar niet hetzelfde. Ze vullen elkaar aan. En daarom zijn het dus ook geen concurrenten. Ze hebben elkaar nodig om zichzelf en hun omgeving te versterken.

Growth Hacking Mario Marketeer

#5 Een onethisch monster

Als je je helemaal focust op één doel, groei, neem je natuurlijk het risico om andere dingen te vergeten, en met bepaalde beslissingen dus op sommigen hun tenen te trappen. Dit wil echter niet zeggen dat elke growth hacker een onethisch monster is die nooit rekening houdt met anderen. Je moet gewoon de lijn ergens trekken. En als je grenzen opzoekt is het bijna onmogelijk om dat te doen zonder op een slecht blaadje te komen bij anderen.

Een growth hacker zoekt daarom altijd de best mogelijke deal. Ze beseffen dat ze sommige mensen moeten teleurstellen om anderen (en zichzelf) net blij te maken. 

 

Zo, nu heb je een beter over de growth hacker. En nu weet je ook meteen wat we bij Digiti van hem of haar verwachten. Denk je dat jij aan deze eisen voldoet? Solliciteren maar!

 

 

 

Maak deel uit van het gesprek:

*