Je werknemers optimaal benutten als bron van creativiteit

Een van je belangrijkste bronnen van creativiteit? Die vind je intern, bij je eigen medewerkers. Toch maken veel bedrijven hier niet altijd optimaal gebruik van. Dat is een gemiste kans. Je werknemers barsten vaak van ideeën, maar kunnen hun creativiteit soms gewoon niet kwijt. Omdat de omgeving daarvoor niet ideaal is, of het gewoon niet wordt gestimuleerd. Een systeem is dus alles. Een systeem dat barrières wegneemt en werknemers waardeert.

Waarom dat zo belangrijk is? Omdat elk idee telt. Je zou zo maar eens een topidee missen, eenvoudigweg door niet iedereen bij ’t proces te betrekken. Bovendien creëert dit een enorme betrokkenheid bij het bedrijf. Een goede leerling uit de klas weet meteen wat dat betekent: meer productiviteit, efficiëntie en ruimte voor groei. En dat is op zijn beurt allemaal van invloed op de omzet. Jouw medewerkers dragen op deze manier elke dag bij aan de prestaties van je bedrijf. Dat is écht iets om trots op te zijn.

Betrek zoveel mogelijk medewerkers

De vraag die veel mensen zich stellen is wie er nu uiteindelijk verantwoordelijk is voor de creatie van ideeën. Vaak zijn dat een beperkt aantal personen van Research & Development, Marketing of Sales. Klinkt logisch, maar dat is niet altijd de beste methode. Het is tijd om af te stappen van het idee dat expertise, ervaring en niveau een belangrijke factor zijn in het creatief proces.

Een idee van een buitenstaander kan even goed (of beter) zijn dat dat van een expert, net omdat het vanuit een andere achtergrond komt. Elke medewerker heeft wel een idee. Hoe meer van die medewerkers hun creativiteit willen tonen, hoe beter. Met die ideeën kun je de pipeline vullen. Met unieke input van elke hoek van ‘t bedrijf. Dat is pas waardevol!

Neem zoveel mogelijk barrières weg

Om creativiteit te stimuleren moet het voor werknemers ook aantrekkelijk zijn om hun input te geven. Te vaak bestaan er verschillende barrières, die te hoog zijn om te trotseren. Daarom is het cruciaal dat je medewerkers de nodige middelen, ondersteuning en mechanismen voorhanden hebben. Vaak houdt angst een werknemer tegen om zijn of haar creativiteit te delen met de rest van ‘t bedrijf. Angst voor mislukking. Door barrières weg te nemen moet je aantonen dat elk idee telt.

Hoe minder struikelblokken, hoe meer kans op succes.

Zelfs wanneer bepaalde ideeën niet meteen voor directe omzet of meer productiviteit zorgen, moeten ze met open armen worden onthaald. Gebeurt dat niet? Dan zijn je medewerkers automatisch gefrustreerd, en staken ze hun pogingen om creatief mee te denken met het bedrijf.

Creëer een stabiel systeem

Een creatief proces is niet niks. Zeker niet wanneer je zoveel mensen erbij betrekt. Daarom is het een must om een bepaald proces aan te houden. Een systeem om creativiteit te managen, zodat goede ideeën niet verloren raken in de massa, én medewerkers voldoende gemotiveerd zijn om hun input te delen.

creativiteit stimuleren

Verdeel je proces dus altijd in vier stappen: verzamelen, evalueren, ontwikkelen en implementeren. Vaak loopt het mis omdat je al snel de neiging hebt om meteen te evalueren. Creëren en evalueren zijn twee heel verschillende dingen, en moeten elk hun eigen moment krijgen.

Hebben mensen het moeilijk met het genereren van ideeën? Dan is het een goed idee om een paar creativiteitssessies te organiseren om creativiteit te stimuleren. Brainstorm workshops, bijvoorbeeld. Dat is meteen een eerste aanzet om medewerkers warm te maken voor ‘t proces.

Zorg voor transparantie

Of je nu gebruik maakt van een intranet, een online tool of een ideeënbox: het is enorm belangrijk om een kanaal open te stellen waar je medewerkers hun ideeën kwijt kunnen. Dat kanaal moet toegankelijk zijn én transparant. Niet alleen zodat je team elkaars ideeën kan zien, maar vooral om de mogelijkheid van feedback open te stellen. Door feedback te geven en te krijgen wordt elk idee gewaardeerd én leren je medewerkers ook ineens iets bij.

Bovendien moet het duidelijk zijn voor je team dat elk idee op de een of andere manier wordt doorgespeeld naar het management. Door een verantwoordelijke aan te stellen, bijvoorbeeld, of door van tijd tot tijd door de lijst met ideeën te gaan tijdens een vergadering. Zolang het team maar op de hoogte wordt gehouden van wat er met de input gebeurt.

Denk aan beloning en waardering

En tot slot is er nog dit: de beloning. Ahja, want voor wat, hoort wat. Dat betekent niet dat je elke medewerker met een idee moet belonen met een opslag, maar wél dat je hen op de een of andere manier waardering moet tonen. Daarvoor kun je bijvoorbeeld een soort puntensysteem opzetten. Hoe meer ideeën, of hoe beter je input, hoe meer punten je krijgt. Zolang je een vast evaluatiesysteem gebruikt, en dit duidelijk communiceert, werkt dit altijd.

Daar kun je een kleine beloning aan vast hangen, zoals een kaartje, een certificaat, een flesje wijn. Door dit consistent te creëer je een boost aan motivatie. Je stimuleert je medewerkers om uit hun comfortzone te treden. Ook al is niet elk idee evenveel waard, door te tonen dat de effort op zich gewaardeerd wordt win je altijd.

 

Moeite met creativiteit? Onze experten weten raad.