Waarom één pagina de toekomst van Digiti bepaalt

Ieder jaar opnieuw gaat een deel van het Digiti-team voor enkele dagen op afzondering. We focussen ons dan op de bedrijfsstrategie, kiezen de juiste stuurrichting, bepalen waar we een jaar later willen staan en hoe we daar naartoe zullen werken. Het resultaat van deze week is geen ellenlang verslag, maar één duidelijke A4.

De strategie van het team

Eind december geven alle teamleden hun feedback & visie. Ze maken een SWOT-analyse, geven duidelijke verbeterpunten en nieuwe ideeën om onze sterktes beter uit te spelen. Wanneer we al hun feedback verzameld hebben, vertrekt een deel van ons team naar een off-site locatie. Designers, developers, marketeers, … verschillende teamleden drukken tijdens deze strategieweek hun stempel op het komende jaar.

strategie

Enkele jaren geleden kozen we ervoor om het resultaat van deze week samen te vatten op één A4. Deze werkwijze, ook wel Strategy On A Page of de OGSM-methode genoemd, toont duidelijk onze:

  • Objectives: het uiteindelijke einddoel
  • Goals: de tussentijdse doelen om het objective te bereiken.
  • Strategies: Verschillende strategieën die deze doelen ondersteunen
  • Measures: Hoe we het succes zullen meten.
OGSM

Het OGSM maakt duidelijk hoe alle kleine beetjes invloed hebben op het einddoel. Tijdens onze kwartaalopvolgingen ontdekken we exact wat de meerwaarde van onze inspanningen is en hoe ver we verwijderd zijn van het einddoel.

Waarom we voor deze werkwijze kozen

Een volledige afzondering, de input van een volledig team, alles samenvatten op één pagina, … we beseffen dat dit niet meteen een alledaagse strategiebepaling is. Toch raden we je aan om het zelf ook eens te proberen, want de Strategy On A Page brengt heel wat voordelen met zich mee.

1. Je maakt de juiste keuzes
Als je voor een OGSM kiest, mag je absoluut niet vals spelen. Hou het bij één pagina en kies een normaal lettertype. Op die manier laat je jouw strategie steunen op haar belangrijkste pijlers, en maak je de juiste keuzes om je einddoel sneller te bereiken.

2. Je strategie is schaalbaar
Wanneer we het hebben over een strategie, denken mensen spontaan aan dikke boeken, lange presentaties of grote mappen. Als je kiest voor één pagina, is je strategie ook duidelijk in één oogwenk. Het OGSM is dus de ideale tool om je strategie te communiceren naar al je stakeholders.

3. Iedereen trekt aan hetzelfde zeel
Je geeft je volledige team de mogelijkheid om de toekomst van je bedrijf uit te tekenen. Zo werken ze samen naar hetzelfde doel, en heeft iedereen ook zin om zich voor de volle 100% in te zetten.

4. Je behoudt de focus
De combinatie van OGSM en de off-site strategiebepaling zorgt ervoor dat zowel jij als je team op verschillende manieren de focus kunnen behouden.

  • Je wordt niet gestoord tijdens de strategiebepaling
  • De strategie schrapt overbodige topics en pijlers
  • Je teamleden kunnen elk hun eigen strategie dragen, wat jou extra ademruimte geeft.

IMG_1796 2

Hoe jij een OGSM bepaalt

  1. Bepaal één ultiem einddoel of statement.
    Bijvoorbeeld: (Potentiële) klanten kennen ons als de expert in ons vak
  2. Splits je einddoel op in verschillende kleinere doelen, die jij binnen dit en afzienbare termijn wil behalen. Die kunnen gaan over groei, financieel en zelfs over naamsbekendheid.
    Bijvoorbeeld: We hebben een klantentevredenheid van 97%
  3. Bepaal (bij voorkeur 5) verschillende strategieën en mensen die de strategieën zullen dragen. De juiste opsplitsing zorgt ervoor dat verschillende kleinere doelen gemakkelijk gehaald kunnen worden.
    Bijvoorbeeld: Groeiende klantentevredenheid
  4. Creëer duidelijke meetpunten die bijdragen aan je strategie. Extra mailcontacten zijn misschien wel leuk, maar er zit een groot verschil tussen 100 kwaliteitsvolle leads en 100 simpele mailcontacten.
    Bijvoorbeeld: 60 nieuwe klanten via bestaande klanten

Wil jij ook sneller groeien?

Kom gratis brainstormen

1 reactie

  1. Jef Cumps
    23 december 2016 / 09:30

    Waauw, Marie-Anne, mooie blog die S3 heel goed samenvat! Ik ben benieuwd naar jullie verdere experimenten ermee.

    Mensen die S3 nog wat verder willen leren kennen, zijn altijd welkom op onze gratis avondsessie binnenkort http://il-n.be/1P

Maak deel uit van het gesprek:

*